نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 18:04

منابع دولتی به تنهایی پاسخگوی پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیست

عضو شورای عمومی فدراسیون اتاق‌‌‌های بازرگانی جهان گفت: منابع مالی دولتی به تنهایی پاسخگوی تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیست و بخش خصوصی هم باید به صورت ویژه به این بخش وارد و مشارکت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد خزاعی، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و دبیر کل کمیته ایرانی ICC در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان که هم‌اکنون در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی بین المللی نهادی مانند سازمان متحد با همان کاراکتر و سازوکارها مختص به بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کشاورزی کشور و استان کردستان بالاست، علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی در این استان وجود دارد که متاسفانه به آن توجه نشده است.

خزائی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در کردستان باید در دستور کار قرار گیرد و با برنامه‌ریز‌ های مناسب گا‌ های ارزشمندی در این حوزه برداریم.

وی خاطرنشان کرد: با کمک بخش دولتی و خصوصی اجرای کلان پروژه‌های بخش کشاورزی باید احصا و ابعاد مختلف آن از قبیل تامین منابع مالی، زمان اجرا و غیره بر اساس سند امایش کشور مشخص شود.

وی توجه به تولید صادرات‌محور بر اساس الگوهای کشورهای هدف را مولفه مهم در صنعت کشاورزی دانست و گفت: زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و کیفیت تولیدات نهایی هم از مولفه‌های مهم در توسعه بخش کشاورزی است و باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: وقتی بحث از زنجیره ارزش می‌شود 10ها صنعت را در خود درگیر می‌کند و این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خزائی کشاورزی هوشمند و مدرنیته را متذکر شد و گفت: بهره‌وری باید به عنوان سرلوحه و اولویت مهم در بخش کشاورزی در استان مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: کشور ایران بیش از 15 کشور همسایه دارد و همه خطوط مواصلاتی دنیا در بخش آبی، ریلی، هوایی و زمینی در اختیار داریم.

عضو شورای عمومی فدراسیون اتاق‌‌‌های بازرگانی جهان گفت: همواره از سرمایه‌گذاری و ضرورت آن سخن می‌گوییم اما اگر بخواهیم مشکلات سد راه سرمایه‌گذاری را مطرح کنیم مثنوی 100 من خواهد شد.

وی اذعان کرد: شناسایی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های استان کردستان از الزامات جذب سرمایه‌گذاری موفق برای این استان است.

خزائی توجه و بهره‌وری مناسب از منابع آبی را مورد تاکید قرار داد و افزود: کردستان با ظرفیتی که در این حوزه دارد می‌تواند پایلوت این مهم باشد.

به گفته وی، توجه به پایانه‌های صادراتی، بسته‌بندی‌ها، بازاریابی و ورود اقتصاد دیجیتال، بازارهای دیجیتال و تامین منابع مالی را از مولفه‌های سرمایه‌گذاری است.

وی تامین منابع مالی مناسب برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در تامین این منابع را از دیگر نیازهای اساسی توسعه سرمایه‌گذاری است.

خزائی اضافه کرد: منابع مالی دولتی به تنهایی پاسخگوی تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیست و بخش خصوصی هم باید به صورت ویژه به این بخش وارد و مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن پیشنهادات و مباحث مطرح شده در این همایش نیاز به کارگروه ویژه دارد، گفت: استفاده از ظرفیت استان کردستان برای مناسبت‌های خارج از کشور ضروری است.

خزائی عنوان کرد: اتاق بازرگانی بین‌المللی آی‌سی‌سی 45 میلیون نهاد حقوقی عضو دارد تصمیم گرفته‌اند برای مقابله با مشکل غذا و کشاورزی در دنیا که 30 درصد از جمعیت جهان از کمبود منابع غذایی رنج می‌برند 5 تا 10 مرکز جهانی غذا با محوریت بخش خصوصی تاسیس کنند.

وی افزود: در همین راستا به 100 کمیته ملی در 100 کشور دنیا اعلام شد، اگر آمادگی دارند برنامه مدیریت یک مرکز جهانی را ارسال کنند که برنامه ایران مورد قبول قرار گرفت.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1238230

مهمترین اخبار ایران و جهان: