برای سلسله گفتوگوهای عیدانه به سراغ رضاعلی نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان رفتیم، نوروزی در روستا بزرگ شده و از معلمی به کرسی استادی در دانشگاه رسیده است. فلسفه تعلم و تربیت را در دانشگاه تربیت مدرس خوانده و الآن هم معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان است.
خبرگزاری فارس اصفهان؛ اولین دیدارم با دکتر رضاعلی نوروزی، معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان به یک ظهر پاییزی، اواسط آذر ماه باز میگردد و اولین برخوردی که از او در ذهنم مانده ورودمان به دفتر او است که با روی خوش درب دفتر را باز میکند؛ پس از ۵ ترم تحصیل در دانشگاه، برای اولین بار است که معاون دانشگاهی که در آن تحصیل میکنم را میبینم.
خبرگزاری فارس اصفهان؛تا هفته بعد ذهنم همچنان درگیر برخورد به قول معروف خودمانی اوست تا ۱۶ آذر روز دانشجو فرا میرسد؛ دقایقی قبل از ساعت اعلام شده به دانشگاه میرسم و تنها برگزارکنندگان مراسم که از خود دانشجویان هستند در سالن حاضرند و در بین دانشجویان چشمم به معاون دانشجویی بر میخورد که هفته قبل مهمان دفتر او بودیم و یادآوری همین خاطره جرقهای میشود برای انتخاب دومین گفتوگوی نوروزی.
رضاعلی نوروزی سال ۱۳۵۳ در یکی از روستاهای شهرستان فریدن بهدنیا آمد و در سال ۱۳۷۲ با اخذ مدرک دیپلم، به عنوان معلم همان روستاهای سرد و پربرف مشغول به کار شد؛ وی در سال ۱۳۸۲ در مقطع دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران پذیرفته شد و به عنوان استاد به دانشگاه اصفهان راه یافت.
نوروزی در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ بهعنوان معاون دانشجویی این دانشگاه منصوب شد و آنچه در ادامه میهوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار فارس با معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان است.
فارس: در چه سالی و کجا به دنیا آمدید؟
فارس: در چه سالی و کجا به دنیا آمدید؟فارس: در چه سالی و کجا به دنیا آمدید؟نوروزی: در سال ۱۳۵۳ در یکی از روستاهای فریدن بهدنیا آمدم؛ فریدن بزرگ ۴ شهرستان شامل فریدن، چادگان، فریدونشهر و بوئین میاندشت است اما در آن زمان کل آن فریدن بود.
فارس: پس دوران کودکی شما در روستا سپری شده است؛ کمی از آن روزها بگویید.
فارس: پس دوران کودکی شما در روستا سپری شده است؛ کمی از آن روزها بگویید.فارس: پس دوران کودکی شما در روستا سپری شده است؛ کمی از آن روزها بگویید.نوروزی: روستا فضای دامداری و کشاورزی دارد، در آن زمان پسرها نیروی کار به حساب میآمدند از حدود ۴-۵ سالگی درگیر کار میشدند؛ در فصل پاییز که مشغول به تحصیل میشدیم بعد از ظهرها گوسفندان را به صحرا میبردیم و یا بهدنبال آبیاری زمینها بودیم.
نوروزی:**خانوادهام متولی امور مذهبی روستا بودند
**خانوادهام متولی امور مذهبی روستا بودند**خانوادهام متولی امور مذهبی روستا بودندفارس: در آن زمان فضای خانوادهتان از نظر مذهبی چگونه بود؟
فارس: در آن زمان فضای خانوادهتان از نظر مذهبی چگونه بود؟فارس: در آن زمان فضای خانوادهتان از نظر مذهبی چگونه بود؟نوروزی: خانوادهام حتی پیش از انقلاب فضای مذهبی روستا را در دست داشتند و به نوعی متولی بودند و هر جلسه قرآن و هیأتی که برگزار میشد در دست پدر و پدربزرگم بود پس از انقلاب نیز پایگاههای بسیج و... نیز به همین صورت بوده است.
نوروزی:**استادی که پدر ۲+۱۷ هزار فرزند است
**استادی که پدر ۲+۱۷ هزار فرزند است**استادی که پدر ۲+۱۷ هزار فرزند استفارس: در حال حاضر چند فرزند دارید و هرکدام در چه چایگاهی هستند؟
فارس: در حال حاضر چند فرزند دارید و هرکدام در چه چایگاهی هستند؟فارس: در حال حاضر چند فرزند دارید و هرکدام در چه چایگاهی هستند؟نوروزی: ۲ فرزند دارم؛ (البته در کنارشان ۱۷ هزار فرزند که همان دانشجویان دانشگاه اصفهاناند هم دارم) یکی از فرزندانم حدودا ۳ سال دارد و دیگری نیز دانشجو است.
فارس: جایی خوانده بودم که از سن پایین کار تدریس را آغاز کردید؛ چگونه؟
فارس: جایی خوانده بودم که از سن پایین کار تدریس را آغاز کردید؛ چگونه؟فارس: جایی خوانده بودم که از سن پایین کار تدریس را آغاز کردید؛ چگونه؟نوروزی: در آن زمان مدارسی به نام «دانشسرا» فعالیت میکرد که دانشآموزان در آنجا دیپلم میگرفتند و معلم میشدند؛ پس از اتمام دوران راهنمایی وارد دانشسرا شدم و از ۱۸ سالگی کار تدریس را آغاز کردم، یک سال ابتدایی و پس از آن در راهنمایی و دانشگاه بودم و در شهر و روستا تدریس کردم.
نوروزی:فارس: تا چه سالی در آموزش و پرورش مشغول بودید؟
فارس: تا چه سالی در آموزش و پرورش مشغول بودید؟فارس: تا چه سالی در آموزش و پرورش مشغول بودید؟نوروزی: از سال ۱۳۷۲ که دیپلم گرفتم تا سال ۱۳۸۲ که دکترا قبول شدم در آموزش و پرورش مشغول بودم.
نوروزی:**کتابی که باعث تعیین مسیر تحصیلیام شد
**کتابی که باعث تعیین مسیر تحصیلیام شد**کتابی که باعث تعیین مسیر تحصیلیام شدفارس: در دانشگاه مشغول به تحصیل در چه رشتهای شدید؟
فارس: در دانشگاه مشغول به تحصیل در چه رشتهای شدید؟فارس: در دانشگاه مشغول به تحصیل در چه رشتهای شدید؟نوروزی: چون در دانشسرا تحصیل میکردم، مدرک دیپلمم «آموزش ابتدایی» بود، فوق دیپلم و کارشناسیام را زبان انگلیسی خواندم.
نوروزی:زمانی که برای لیسانس درس میخواندم در حال حفظ قرآن هم بودم و یکی از دوستانم کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» را برایم آورد، با خواندن این کتاب به موضوع فلسفه تعلیم و تربیت علاقهمند شدم.
به قصد همین رشته در کنکور ارشد شرکت کردم و رتبهام حدود ۱۲۵ شد اما تا آن سال دانشگاه اصفهان این رشته را نداشت، زمان انتخاب رشته متوجه شدم که دانشگاه اصفهان برای اولین سال گرایش فلسفه تعلیم و تربیت را آورده بود؛ اولین فارغالتحصیلان این رشته ما بودیم و برای دکتری نیز به دانشگاه تربیت مدرس رفتم.
فارس: پیش از مسؤولیت معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان، چه سمتهایی داشتید؟
فارس: پیش از مسؤولیت معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان، چه سمتهایی داشتید؟فارس: پیش از مسؤولیت معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان، چه سمتهایی داشتید؟نوروزی: در زمانی که در آموزش و پرورش بودم معلم، معاون و مدیر مدرسه و سرگروه آموزش بودم و یا در زمانی که مشغول به حفظ قرآن بودم بهدنبال تأسیس مهد قرآن بودم؛ پس از ورود به دانشگاه کار نکرده ندارم! در دانشگاه علاوه بر تدریس حدود ۲ سال(۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰) مدیر فرهنگی و ۲ سال نماینده وزیر در هیأت نظارت بر تشکلها بودم؛ همچنین در بسیج و رسانه نیز فعالیتهایی داشتم.در کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان اصفهان مسؤولیتهایی داشتم.
فارس: پیشنهاد معاونت دانشگاه چطور با شما مطرح شد و آیا به راحتی آن را قبول کردید؟
فارس: پیشنهاد معاونت دانشگاه چطور با شما مطرح شد و آیا به راحتی آن را قبول کردید؟فارس: پیشنهاد معاونت دانشگاه چطور با شما مطرح شد و آیا به راحتی آن را قبول کردید؟نوروزی: پیش از ریاست آقای هرسیج پیشنهاداتی از سمت وزارت علوم به من داده شده بود و در تردید بودم که در کدام جایگاه فعالیت کنم؛ در همین حین ریاست دانشگاه مشخص شد و پیشنهاد معاونت داده شد، خیلی راحت قبول نکردم اما چون از سمت ریاست دانشگاه مطرح شد در نهایت قبول کردم.
نوروزی:هم در بحث معاونت و هم معاونت دانشجویی شک داشتم اما با اینکه با میل قبول نکردم ولی کار را با جدیت دنبال کردهام و خیلی زود به سر کار میروم و خیلی دیر باز میگردم.
**رغبتم برای مسؤولیت معاونت دانشجویی صفر بود
**رغبتم برای مسؤولیت معاونت دانشجویی صفر بود**رغبتم برای مسؤولیت معاونت دانشجویی صفر بودفارس: با چه هدفی این مسؤولیت را قبول کردید و فکر میکنید در این چند ماه تا چه حد محقق شده است؟
فارس: با چه هدفی این مسؤولیت را قبول کردید و فکر میکنید در این چند ماه تا چه حد محقق شده است؟فارس: با چه هدفی این مسؤولیت را قبول کردید و فکر میکنید در این چند ماه تا چه حد محقق شده است؟نوروزی: موضوع نظام و انقلاب که برایم مهم است و حتی زمانهایی که جایگاهی نداشتم اگر پروژهای واگذار شده انجام دادهام و هزینههای آن را هم دادهام و نگاهم در دانشگاه نیز همین بود که اگر کاری از دستم بر میآید انجام دهم.
نوروزی:هر شخصی در هستی رسالتی بر عهده دارد و در این مدت هر فعالیتی که به من واگذار شده است سعی کردهام بی چشمداشت مسؤولیتم را انجام دهم و آنی که در رضای خدا است با تمام توانم پیش ببرم.
در این مقطع نیز به همان صورت است؛ رغبتم برای معاونت دانشگاه اصفهان تقریبا ناچیز بود و برای معاونت دانشجویی صفر بود و این موضوع با ریاست مطرح شد اما تکلیف شد؛ ورودم به دانشگاه با تعطیلی همزمان بود و نگاهمان این بود که دانشگاه به سمت حضوری شدن برود و تمام تلاشمان را بر این موضوع گذاشتیم و یک مرحله پیش رفتیم اما با قرمز شدن وضعیت کرونا مواجه شدیم و امیدوارم پس از عید این اتفاق بیفتد.
نگاهم این بود که استانداردها و شاخصهایی را تعریف کنیم و آنها را حوزه دانشجویی در سطح کشور و جهان پیش ببریم؛ به گذشته نپرداختهام اما از شروع فعالیتم تلاشم بر این بوده است که مشکلات را شناسایی کنم.
**در دستگاههای دولتی مدیریت، مدیریت هزینه است
**در دستگاههای دولتی مدیریت، مدیریت هزینه است**در دستگاههای دولتی مدیریت، مدیریت هزینه استمعمولا در دستگاههای دولتی مدیریت، مدیریت هزینه است و انسانها بهدنبال منافع خودشان هستند اما نگاهم اینگونه نبوده و همیشه دنبال بودهام که کجا چه ظرفیتی وجود دارد تا آن را به دانشگاه بیاورم.
در حال حاضر لیست ۷ صفحهای دارم که در هر صفحه حدود ۲۵ شاخص برای زیر مجموعه معاونت دانشجویی تعریف کردهام و دنبالیم در این فضا کاری انجام دهیم. در این مدت تغییری در ساختار مدیریتی وضع موجود انجام دادهایم و تلاش بر این بوده که بهصورت بهینه بازسازیهایی داشته باشیم؛ در مراسم تودیع و معارفهام هم اعلام کردم که کار و کارآمدی برایم مهم است و خطکشی جز این مورد ندارم.
در جامعهمان برخی افراد دنبال بودند هوچیگرایانه و با اتصال خودشان به دیگران به جایی برسند اما چنین نگاهی ندارم و سعی کردم صادقانهترین وجه کار را پیش ببرم؛ در این مدت تلاش بر این بوده که ساختاری ایجاد شود که همکاران را ببینیم اما وجهه همتمان رو به دانشجو است؛ برای بحث خوابگاه، غذا، بهداشت، مشاوره و...برنامههایی داریم که انشاالله عملیاتی خواهد شد.
هیچ شخصی نمیتواند درباره خود قضاوت کند و نیاز است دیگران نمره دهند اما تلاشمان بر این بوده در میدان باشیم و به گزارشها اکتفا نکنیم، منافع و کیان دانشگاه و آرمانهای نظام و انقلاب را ببینیم و در کنار آن کارآمدی نیز برایمان اهمیت داشته است.
حدود ۹۰ درصد زیر مجموعه این مدت همراهی داشتهاند و در این مدت کار برایمان مهم بوده است و از همنیجا از تمام افرادی در این مدت با آنها کار کردیم تشکر میکنم؛ چه افرادی که به هر دلیلی از آنها خداحافظی کردیم، چه افرادی که در گذشته بودند و هستند و چه آنهایی که به تازگی افزوده شدند؛ فکر میکنم تلاشی که در این مدت داشتیم به نوع خود بی نظیر بوده است اما درباره خروجی بهدلیل کمالگرایی که دارم هنوز راضی نیستم.
نگاهم این بوده که وابسته به بودجه دولت و دانشگاه نباشیم و در این چند ماه تلاش بر این بوده که فضایی ایجاد کنیم تا از ظرفیت نیروی انسانی موجود خصوصا دانشجویان استفاده کنیم و مسیرهایی رفتهایم که با آمدن دانشجویان مرحله به مرحله فعال خواهد شد.
**دستهبندی اصلاح طلب و اصولگرا دستهبندی دقیقی نیست
**دستهبندی اصلاح طلب و اصولگرا دستهبندی دقیقی نیست**دستهبندی اصلاح طلب و اصولگرا دستهبندی دقیقی نیستفارس: خودتان را اصولگرا میدانید یا اصلاحطلب؟
فارس: خودتان را اصولگرا میدانید یا اصلاحطلب؟فارس: خودتان را اصولگرا میدانید یا اصلاحطلب؟نوروزی: این دسته بندی و تعریفها دقیق نیست؛ در تعریف دیگران جزء انسانهای انقلابی محسوب میشوم اما به نظرم این هم دقیق نیست.
رهبر معظم انقلاب نیز در جایی بیان میکنند «اصولگرای اصلاحطلب» هستم یعنی ایشان مانند امام(ره) و قرآن به این دستهبندیها قائل نیستند؛ هرگاه انسانی را دیدم که صادق بوده او را دستهای جا ندادهام و همیشه کار برایم مبنا بوده است هرچند همیشه قضاوت شدهام.
بسیاری از افراد بیان میکنند که انسان تندی هستم البته شاید تا حدی درست باشد زیرا در گفتار انسان صریحی هستم و تندی نیست؛ انسانی نیستم که در مقابل افراد چیزی بگویم و پشت سر آنها چیز دیگری بگویم.
از بچگی همیشه برای خودم شاخصهایی داشتهام و تلاش کردهام به حد خودم پایبند باشم و برای شخصی اذیتی نداشته باشم؛ تا سال ۱۳۹۲ هر کاری برای هر شخصی توانستم انجام دادم و به نوعی خیرخواه مطلق بودم اما از آن سال به این نتیجه رسیدم باید خطی بکشم و در سال ۱۳۹۸ نیز این خطکشی بیشتر شد.
فارس: در پایان اگر نکتهای باقی مانده است بفرمایید.
فارس: در پایان اگر نکتهای باقی مانده است بفرمایید.فارس: در پایان اگر نکتهای باقی مانده است بفرمایید.نوروزی: امیدوارم سال جدید سال خوبی برای تمام مردم جهان و خصوصا ایرانیان و شیعیان باشد و بلایی که گریبانگیر مردم شده از بین برود و بتوانیم در این سال مقام ظهور را درک کنیم.
نوروزی:امیدوارم در سال جدید خداوند به ما کمک کند و در مسیری که خیر و صلاح است گام برداریم، دشواریها را تحمل کنیم و در این مسیر مانند افرادی نباشیم که خودشان هیچ حقی را رعایت نمیکنند اما برای دیگران خط میکشند؛ یعنی نیاز است بتوانیم خودمان اولین عمل کننده به صحبتی باشیم که بیان میکنیم و بر آن اصرار داریم.
انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/
شناسه خبر: 191574