نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 12:19

اقدام دولت برای شناسنامه‌دار کردن خانه‌های اجاره گردشگری/ تعدیل قیمت اقامتگاه‌ها‌ با ‌تسهیل صدور مجوز ‌‌خانه‌‌ مسافر‌‌

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هدف از راه اندازی درگاه ملی مجوزها این است که مجوزهای ثبت‌محور در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر و روند صدور مجوزها تسهیل شود، صدور مجوز خانه‌های مسافر به صورت ثبت‌محور اقدامی رو به جلو است و به رفع برخی مشکلات گردشگری کمک می‌کند.

کیومرث سرمدی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مزایای طرح وزارت اقتصاد‌ مبنی بر صدور مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت‌محور‌ با اشاره به اینکه ما تاکنون با مشکلاتی در زمینه‌ گردشگری و اسکان مسافران مواجه بودیم، تصریح کرد: در شهرهایی که گردشگر پذیر بودند، افراد خانه‌هایشان را به مسافران اجاره می‌دادند، بدون اینکه ساماندهی در این موضوع وجود داشته باشد. این افراد مجوزی نداشتند و اصولاً نظارتی بر آنها وجود نداشت، این روند معضلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: در این پروسه قیمت خانه‌ها مشخص نبود و افراد به صورت دلخواه‌ خانه هایشان را با قیمت‌هایی که خودشان مشخص می‌کردند، در اختیار مسافران قرار می‌دادند. از طرف دیگر، امکان بروز مشکلات دیگری نیز در این خانه‌ها که بدون نظارت اجاره داده می‌شد‌، وجود داشت.

* شناسنامه‌دار شدن خانه‌های اجاره‌ای گردشگری با صدور مجوزهای خانه مسافر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: ‌یکی از پیامدهای مثبت صدور مجوز خانه‌های مسافر به صورت ثبت محور این است که این روند نظارت پذیر می‌شود و خانه‌هایی که اجاره داده می شود، شناسنامه‌دار هستند. بنابراین، مسافران و گردشگران نیز با اطمینان خاطر می‌توانند در این خانه ها اسکان پیدا کنند، صدور مجوز برای خانه‌های مسافر موجب می‌شود که آنها پاسخگویی داشته باشند و امکان پیگیری عملکرد آن‌ها وجود دارد.

* تعدیل قیمت اقامت‌گاه‌ها‌ با ‌تسهیل صدور مجوز ‌‌خانه‌های مسافر‌‌

سرمدی ‌گفت: تسهیل صدور مجوز برای خانه‌های مسافر، بر تعدیل قیمت اقامت‌گاه‌ها تأثیر خواهد داشت و به کاهش هزینه‌های مسافران می‌انجامد. از نظر من، این طرح بسیار خوب است. شرطش این است که صدور مجوزها به صورت سریع صورت بگیرد و افراد در دریافت مجوز با مشکل خاصی مواجه نشوند. کاغذبازی‌ها، گرفتن استعلامات و روندهای طولانی که برای اخذ مجوزهای تأیید محور خانه های مسافر طی می شد، باید کنار گذاشته شود. در این روند، هم کسانی که خانه‌ای دارند و می‌خواهند در اختیار مسافران قرار دهند، از نفع مالی برخوردار می‌شوند و هم مسافران با اطمینان خاطر بیشتری در شهرهای مختلف اسکان می‌یابند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: هدف از راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور این است که مجوزهای ثبت محور در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شوند و روند صدور مجوزها در زمینه های مختلف تسهیل شود. صدور مجوز خانه های مسافر به صورت ثبت محور یک اقدام مثبت و رو به جلو است و به حل بسیاری از مشکلات در عرصه گردشگری کشور منجر می شود. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در قبال آرامش گردشگران و رونق این صنعت مسئولیت دارد و این وزارتخانه خودش پیگیر صدور مجوزها به صورت ثبت محور از درگاه ملی مجوزهای کشور بوده است.

وی تصریح کرد: قوانین خوبی در کشورمان داریم و دولت نیز دستور اجرایی آن ها را صادر می‌کند، اما متاسفانه این قوانین در مرحله‌ اجرا به مشکل می‌خورند. به همین دلیل لازم است که وزارت اقتصاد با جدیت در راستای اجرای هر چه بهتر قانون راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور حرکت کند و به صدور حداکثری مجوزهای ثبت محور بپردازد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عدم اجرای صحیح قوانین به اعتماد مردم به دولت ضربه می‌زند و به لحاظ اقتصادی به نفع کشور نیست؛ اگر وزارتخانه یا نهادی در همراهی با درگاه ملی مجوزهای کشور کوتاهی دارد، وزارت اقتصاد موظف است به صورت خودکار به صدور مجوزها اقدام کند.

به گزارش فارس ‌وزارت اقتصاد به عنوان متولی عملیاتی کردن درگاه ملی مجورهای کشور، صدور مجوز خانه‌های مسافر را به صورت ثبت محور در دستور کار قرار داده است. قبلاً مجوزهای مربوط به این حوزه توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به صورت تأیید محور صادر می‌شد که روندی طولانی را پیش روی متقاضیان قرار می داد.

متقاضیان کسب‌وکار خانه‌های مسافر باید مدارک خود را به صورت کاغذی به شرکت‌های مجری مورد اعتماد وزارت میراث فرهنگی تحویل می‌دادند. وزارتخانه بعد از بررسی مدارک مجوز و اخذ استعلام‌ها، مجوز خانه مسافر را صادر می‌کرد. این فرآیند غیرضروری تا سه ماه طول می کشید.‌ همچنین امتیاز بازاریابی و تبلیغ خانه‌های مسافر نیز انحصاراً به شرکت‌های مجری داده می شد. به عبارت دیگر اطلاعات افرادی که مجوز خانه‌ مسافر را اخذ کرده بودند، تنها در انحصار شرکت‌های مجری بود و تنها این شرکت‌ها می توانستند خانه‌‌های مسافر را در اینترنت تبلیغ کنند؛ طبق گزارشات مردمی، شرکت‌های مجری به بهانه‌های مختلفی مثل تبلیغ در اینترنت هزینه‌های غیرقانونی اضافه از متقاضیان دریافت می‌کردند.

به هر حال وزارت اقتصاد طرحی را مبنی بر صدور مجوزهای خانه ‌ مسافر به صورت ثبت محور در دستور کار قرار داده است، اجرای این طرح می تواند به سامانمند‌شدن ارائه‌ خانه‌های مسافر و کاهش هزینه‌های مسافران منجر شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 947374

مهمترین اخبار ایران و جهان: