نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 11:23

زمستان‌گذرانی 68 هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با سرشماری پرندگان آبزی و کنار‌آبزی تالاب‌های چغاخور، گندمان، سولقان و علی‌آباد، مجموعاً ۶۸ هزار پرنده در استان، زمستان‌گذرانی می‌کنند و بیش از ۸۰ درنای خاکستری در تالاب گندمان فرود آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری سعید یوسف‌پور گفت: طبق سرشماری پرندگان آبزی و کنار‌آبزی تالاب‌های چغاخور، گندمان، سولقان و علی‌آباد، مجموعاً ۶۸ هزار پرنده در استان، زمستان‌گذرانی می‌کنند و بیش از ۸۰ درنای خاکستری در تالاب گندمان فرود آمده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار‌آبزی تالاب‌های استان طی دو روز با حضور کارشناسان، محیط‌بانان، عکاسان حیات وحش و جوامع محلی انجام شد.

وی افزود: در این سرشماری ۶۰ گونه پرنده شناسایی شده است و مشاهده پرندگان شاخصی چون؛ اردک تاجدار، اردک بلوطی، طرلان، اردک مرمری، گلایول بال سیاه، آنقوت و تنجه ثبت شده است.

یوسف‌پور اظهار داشت: عمده پرندگان تالاب از گونه‌های چنگر معمولی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب خالدار تالابی، سنقر تالابی، گیلار، انواع اردک‌ها (سرسبز، حنایی، ارده‌ای)، حواصیل‌ها، غازها، سلیم طوقی، چوب‌پا و انواع کاکایی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی زمین پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: این استان هرساله از اواخر مهرماه پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌هاست، از اواسط آبان‌ماه حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان به اوج خود می‌رسد و با سرد شدن و یخ‌زدگی آب تالاب‌ها، از این استان کوچ می‌کنند.

وی توضیح داد: ویژگی بارز و مهم تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر تالاب‌های ایران، قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است. وجود آب‌بندها، باتلاق‌ها و تالاب‌های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه‌ها به‌طور دائم و موقت زندگی کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 958074

مهمترین اخبار ایران و جهان: