نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 12:48

کاهش بودجه بنیاد «سوروس» در قزاقستان

یک کانال تلگرامی قزاقستان با استناد به منابع خود از کاهش بودجه برنامه‌های بنیاد «سوروس-قزاستان» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کانال اطلاعاتی و تحلیلی «قزاقستان امروز» با استناد به منابع خود گفت که بنیاد «سوروس-قزاقستان» در حال کاهش بودجه برنامه‌های خود در این کشور است.

این کانال تلگرامی در ادامه یادآور شد که در ماه دسامبر به طور رسمی خروج بنیاد سوروس از تاجیکستان اعلام و چندی قبل هم از آن رسانه‌ها در مورد خروج این بنیاد از ارمنستان خبر دادند.

در مورد قزاقستان می‌توان گفت که این بنیاد همچنان حضور خود در این کشور را حفظ کرده اما بودجه دفتر محلی خود را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این به معنای کاهش کارمندان و برنامه‌های مخرب این بنیاد در قزاقستان است. با این حال، باز هم طبق اطلاعات منابع داخلی به کلی کارکنان اخراجی این سازمان حقوق سالانه پرداخت می‌شود و در ازای آن، البته، آنها قراردادی را در مورد عدم افشای به اصطلاح، اسرارهای شرکتی امضا می‌کنند.

شایان ذکر است که بنیاد سوروس در سال 1997 فعالیت خود را در قزاقستان آغاز کرد. شاخه‌های متعدد آن در سال 2003 در چارچوب ابتکار «مشارکت برای یک جامعه باز» متحد شدند. طی این مدت، کارگزاران این سازمان اقدامات منظمی را برای بازنمایی ایدئولوژیک جوانان کشورهای شوروی سابق و تربیت آنها در چارچوب یک رویکرد ضد روسی و غربگرایانه انجام دادند.

همزمان بنیاد سوروس در ارتباط نزدیک با سفارت آمریکا و لابی‌گری تصمیماتی که واشنگتن به آن نیاز دارد بر کل طیف زندگی سیاسی این کشورها تاثیر می‌گذارد. با این حال، کارمندان این بنیاد از تمامی تظاهرات اعتراضی استفاده و بسیاری از چنین اعتراضات را با ابتکار خود از طریق انجمن‌های عمومی تحت کنترل این بنیاد، مانند «اویان قزاقستان» راه‌اندازی می‌کنند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 976074

مهمترین اخبار ایران و جهان: