نیوز سیتی!
22 دی 1401 - 13:09

جزئیات «شبه توافق» بغداد و اربیل بر سر بودجه 2023

یک منبع آگاه کُرد جزئیاتی از «شبه‌ توافق» حاصل شده بین بغداد و اربیل بر سر بودجه 2023، خبر داد و اعلام کرد که همه چیز منوط به میزان تحویل نفت به دولت مرکزی عراق است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه کُرد، امروز (پنجشنبه، ۱۲ ژانویه)، از دستیابی به یک «شبه توافق» بین بغداد و اربیل در خصوص بودجه ۲۰۲۳ در جریان سفر روز گذشته «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان به بغداد و دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی دولت فدرال عراق خبر داد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «بغداد الیوم»، تصریح کرد: «در صورتی که منطقه کردستان، ۲۵۰ هزار بشکه نفت با درآمد گذرگاه های مرزی را تحویل دهد، ۱۲.۶۷ درصد از درآمدهای بودجه مالی را دریافت خواهد کرد».

چهارشنبه (دیروز، 11 ژانویه)، مسرور بارزانی در سفر به بغداد با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر و «فائق الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. 

پس از دیدار بارزانی و السودانی، دولت منطقه کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که دو طرف در این نشست بر اهمیت حل مشکلات میان منطقه کردستان و دولت فدرال بر اساس قانون اساسی و چارچوب وزارتی تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، رایزنی‌های صورت گرفته عمدتاً درباره تدارکات و مقدمات مربوط به پیش‌نویس قانون بودجه فدرال برای سال ۲۰۲۳ و جزئیات مربوط به سهم  منطقه کردستان و حقوق مالی آن از بودجه فدرال بود. همچنین درباره اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی و تضمین حقوق قانون اساسی برای نیروهای پیشمرگه به عنوان بخشی از سیستم دفاعی دولت فدرال عراق و نیز اجرای توافق سنجار رایزنی شد.

عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان «اوپک» به شمار می‌رود و روزانه، حدود ۳.۵ میلیون بشکه نفت به فروش می‌رساند. این مقدار حدود ۹۰ درصد بودجه دولت عراق را تأمین می‌کند.

اما در مقابل، منطقه کردستان عراق ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروشد و متعهد شده است به‌ ازای پرداخت حقوق مقامات کُرد و نیروهای پیشمرگه، ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به دولت مرکزی بغداد بدهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 972574

مهمترین اخبار ایران و جهان: