نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 08:25

اتمام مرمت گنبد امامزاده فارسیجان اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از اتمام مرمت گنبد امامزاده فارسیجان شهرستان اراک خبر داد.

 حسین محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: مرمت گنبد این بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه، با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه السلام) است گفت: این بنای با ارزش تاریخی در 46 کیلومترى شمال غربى شهر اراک و در میان روستاى فارسیجان قرار دارد که به شماره 16405 و در تاریخ 27 آبان 1385 در فهرست آثار ملی کشور  به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: گنبد بیرونی امامزاده فارسیجان در طول یکسال اخیر دچار آسیب‌هایی شده بود که  مرمت  آن از طریق پیمانکار و با نظارت کارشناس این اداره کل انجام شد.

 بنای حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان، قدیمى و از خشت و گل و شامل حرم و شبستان ورودى است که حرم اصلى امامزاده، اتاق مربّع شکلى است که گنبد عرقچینى آجرى با روکش گچ دارد.

در زیر گنبد این حرم نقّاشى‌‏هایى به‌شکل گل و بوته دیده می‌شود. مرقد امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان به‌شکل 2سکوى به هم پیوسته از جنس گچ بوده که اهالى، یکى را امامزاده عبداللَّه(ع) می‌نامند و روى این دو قبر، 2صندوق چوبى بزرگ با تزئینات و کتیبه‌‏هایى جالب در میان ضریح آلومینومى قرار دارد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1294574

مهمترین اخبار ایران و جهان: