نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 09:56

کردستان در شاخص‌های اهدای خون استان سرامد کشور است

مدیرکل انتقال خون کردستان ضمن اشاره به رشد ۲۰ درصدی تعداد اهداکنندگان خون در سال گذشته و میزان بالای خون‌دهی بانوان نسبت به میانگین کشوری، گفت: کردستان در تمامی شاخص‌های اهدای خون استان سرآمد کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدسعید کریمیان صبح امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون با یادآوری ایام سخت کرونا، اظهار کرد: در این ایام ذخیره خونی استان نه تنها زیر سه روز نیامد بلکه بیش از ۵ روز ذخیره خونی در استان موجود بود.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل انتقال خون کردستان در ایام کرونا بطور ۱۰۰ درصد نیاز ۲۰مرکز درمانی را تامین می‌کرد و در حال حاضر هم برای ۱۵ روز خون و فراورده‌های خونی موجودی داریم.

مدیرکل انتقال خون کردستان یاداور شد: کردستان در شاخص‌های رشد اهدای خون با ۲۰ درصد در ۱۴۰۱ و سایر شاخص‌ها در کشور سرآمد است.

کریمیان تصریح کرد: از یک واحد خونی سه فراورده جدا می‌شود که می‌تولن جان سه نفر را نجات داد.

وی در ادامه به روز جهانی اهداکنندگان خون اشاره کرد و گفت: 24 خرداد برابر با ۱۴ ژوئن سالروز تولد یک دانشمند اتریشی به نام کارل لندشتاینر که گروه‌های خونی را کشف کرد، نامگذاری شده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان شعار امسال را ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید، اعلام کرد و گفت: بیماری‌های ژنتیکی، مادران باردار، هموفیلی، اعمال جراحی و میزان تصادفات، نیاز به خون افزایش یافته و تامین ان هم به همت اهداکنندگان خون تامین می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که سن جمعیت به سمت پیری می‌رود و شرایط سنی برای اهداکنندگان خون، بین ۱۸ تا ۶۰ است، احتمال چالش خون برای سال‌های آینده وجود خواهد داشت که این نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت رسانه‌ها دارد.

وی تصریح کرد: میانگین کشوری اهدای خون بانوان در کشور ۴ درصد است انا این عدد برای بانوان کردستانی ۹ درصد است و سال گذشته بعد از لرستان رتبه دوم را کسب کرد.

کریمیان اضافه کرد: سال گذشته از ۴۰ هزار مراجعه کننده، بیش از ۳۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و بیش از ۹۰ هزار فراورده خونی تامین شد که مازاد بر نیاز استان به استان‌های نیازمند ارسال شده است.

به گفته وی، انتقال خون کردستان از حیث زیرساختی با مشکل مواجه است و به دلیل محدودیت امکانات دولتی، ساختمان این سازمان در استان ۱۳ ساله هنوز به اتمام نرسیده است که در سفر رئیس جمهوری به استان ۲۴ میلیارد تومان اختصاص یافت و خوشبین هستیم در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

کریمیان اضافه کرد: در بیجار و بانه فضایی در اختیار انتقال خون استان قرار گرفته و توسط تیم‌های سیار یک روز در هفته در این مراکز خونگیری می‌شود.

وی نقاط قوت انتقال خون کردستان را مردم و نیروهای جوان این سازمان در استان دانست که در تمامی شرایط پای کار هستند و ناترازی در افزایش تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های انتقال خون و محدودیت‌های فضا و زیرساخت‌ها را از نقاط ضعف انتقال خون کردستان برشمرد.

کریمیان ادامه داد: اگرچه در کردستان تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته است اما توجهی به تخت‌های انتقال خون نشده است که در سنندج و سقز ۱۴ تخت وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون کردستان در ادامه گفت: کردستان در زمینه‌های پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی و مراقبت از اهداکنندگان خون هم رتبه اول کشور دارد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1284174

مهمترین اخبار ایران و جهان: