نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 23:31

مجارستان درباره عضویت سوئد در ناتو تصمیم مثبتی گرفته است

نخست‌وزیر مجارستان در سخنانی اعلام کرد که کشورش درباره عضویت سوئد در ناتو تصمیم مثبتی گرفته؛ اما این تصمیم هنوز در پارلمان بوداپست به تصویب نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ویکتور اوربان» نخست‌ وزیر مجارستان در گفتگو با خبرنگاران در وین پایتخت اتریش اعلام کرد که کشورش درباره عضویت سوئد در ناتو هم با این سازمان نظامی و هم با ترکیه در تماس است.

نخست‌ وزیر مجارستان در این ارتباط گفت: در این زمینه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و ترکیه در تماس هستیم. وقتی کاری انجام می‌ دهیم، مذاکره می‌ کنیم و مجارستان تصمیمات خود را به تاخیر نمی‌ اندازد.

«ویکتور اوربان» با بیان اینکه دولت مجارستان در خصوص عضویت سوئد در ناتو تصمیم مثبتی گرفته و از این کشور حمایت می‌ کند، اضافه کرد: این تصمیم هنوز در پارلمان به تصویب نرسیده است.

«پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان سه شنبه هفته جاری اعلام کرد: اگر ترکیه نیز تمایل خود را برای این کار اعلام کند، عضویت سوئد در ناتو را تایید خواهیم کرد.

وزیر خارجه مجارستان ادامه داد که با همتای ترکیه ای خود درباره تصویب عضویت سوئد در ناتو در تماس بوده است و اگر تغییری در موضع ترکیه ایجاد شود، کشورش هم این روند را به تاخیر نخواهد انداخت.

«پیتر سیارتو» در یک کنفرانس خبری در بوداپست در این خصوص گفت: اگر تغییری (در موضع ترکیه) رخ دهد، البته ما به این قول پایبند خواهیم بود که مجارستان هیچ کشوری را از عضویت در ناتو بازنخواهد داشت.

«توبیاس بیلستروم» (Tobias Billström) وزیر خارجه سوئد پنجشنبه هفته پیش در سخنانی اعلام کرده بود که کشورش تمام الزامات پیوستن به ناتو را برآورده کرده است.

وزیر خارجه سوئد در سخنان خود از ترکیه و مجارستان خواست تا به سوئد اجازه ورود به این سازمان نظامی را بدهند.

در نشست وزاری خارجه ناتو در شهر اسلو، «توبیاس بیلستروم» پیوستن سوئد به ناتو را به دونده ماراتنی تشبیه کرد که در حال نزدیک شدن به پایان خط است.

این در حالیست که ترکیه با متهم کردن سوئد به پناه دادن به گروهک های مخالف دولت آنکارا، از سال گذشته مانع پیوستن این کشور به ناتو شده است.

انتقاد سوئد از دولت ویکتور اوربان در مجارستان هم باعث مخالفت‌ هایی از سوی این کشور برای پیوستن استکهلم به ناتو شده است.

در ماه می سال ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو با پ‌ک‌ک همکاری دارند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340930

مهمترین اخبار ایران و جهان: