نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 21:13

مخالفت قانونگذار ارشد آمریکا با فروش تسلیحات به مجارستان

قانونگذار ارشد آمریکا خواستار جلوگیری از فروش تسلیحات به مجارستان به دلیل مخالفت این کشور با عضویت سوئد در ائتلاف ناتو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قانونگذار جمهوریخواه ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت که از فروش ۷۳۵ میلیون دلاری تسلیحات به مجارستان جلوگیری کرده، زیرا دولت این کشور با پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو مخالفت کرده است.  

به گزارش خبرگزاری «رویترز»،«جیم ریش» قانونگذار ارشد آمریکایی گفته که با فروش تجهیزات نظامی جدید ساخت آمریکا به مجارستان مخالفت کرده است.

طبق قوانین آمریکا، معاملات عمده تسلیحاتی توسط دموکرات‌ها و جمهوریخواهان ارشد کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بررسی می‌شود. قانونگذاران با پیگیری موارد مرتبط با حقوق بشر یا امور دیپلماتیک می‌توانند فروش تسلیحات را به تعویق بیاندازد یا متوقف کنند.

جیز ریش گفت: «مجارستان باید به زودی اقدامات لازم را برای پیوستن سوئد به ناتو مهیا کند.»

مجارستان خرید ۲۴ پرتابگر راکت «هایمارس» و شماری تجهیزات مرتبط دیگر را به آمریکا سفارش داده است.

این در حالی است که وزارت دفاع مجارستان چندی قبل انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از خرید سامانه‌های هایمارس منصرف شده است.

سوئد سال گذشته در نتیجه حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به ناتو درخواست داد. مخالفت‌های ترکیه و مجارستان این پیشنهاد را به تعویق انداخته و سوئد اکنون امیدوار است در نشست ناتو در ماه آینده در لیتوانی به این ائتلاف تحت رهبری آمریکا بپیوندد.

وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه طی دیداری درباره پیشبرد روند پذیرش سوئد در ناتو و ادامه حمایت متحدان از اوکراین گفت‌وگو کردند .سوئد جمعه گذشته در اقدامی جهت جلب رضایت ترکیه مردی را به تلاش برای اخاذی برای تامین مالی گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرد. این اولین بار است که فردی در سوئد به اتهام تامین مالی پ‌ک‌ک تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1285830

مهمترین اخبار ایران و جهان: