نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 02:31

نشست شورای همکاری خلیج فارس در روسیه برگزار می‌شود

نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با روسیه در ۱۰ ژوئن در مسکو برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ششمین نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس در ۱۰ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تأیید کرده است که ششمین نشست وزیران گفتگوهای راهبردی شورای همکاری خلیج فارس با فدراسیون روسیه روز دوشنبه ۱۰ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.»

به گفته البودایوی، این نشست با هدف تقویت و توسعه روابط بین روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار خواهد شد. در این نشست، طرفین در نظر دارند بر موضوعات همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای تمرکز کنند.

شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد، یک سازمان منطقه‌ای متشکل از شش کشور بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. اهداف اصلی شورای همکاری خلیج فارس هماهنگی سیاسی و یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای عضو و همچنین همکاری برای تضمین امنیت و دفاع منطقه‌ای در خلیج فارس عنوان شده است.

نشست‌های مشترک روسیه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس از سال‌ها پیش به صورت منظم برگزار شده و طی ۱۲ سال گذشته این نشست‌ها همواره ادامه داشته است. اولین نشست گفتگوی راهبردی میان روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نوامبر ۲۰۱۱ در ابوظبی امارات برگزار شده بود.

در دومین نشست اعراب شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، «الکساندر لوکاشویچ»، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این نشست انگیزه مثبتی برای همکاری سیاسی در زمینه‌های اقتصادی میان کشورهای عضو شورای همکاری و روسیه است. در آن زمان اعلام شد که نشست‌های مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به هماهنگی کامل در مواضع سیاسی دو طرف منجر خواهد شد. این هماهنگی‌ها بویژه در خصوص مسائلی است که ضرورت بیشتری دارد تا در دستورکار بین المللی و منطقه‌ای قرار گیرد، از جمله مسئله سوریه و تضمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس که دغدغه مهم هر دو روسیه و کشورهای عربی در منطقه است.

روز گذشته نیز، روزنامه «ارم نیوز» امارات از نشست میان روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مسکو خبر داده بود و آن را در چارچوب «گفت‌وگوهای راهبردی» مسکو و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس توصیف کرد.

از سوی دیگر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، روابط کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس با روسیه با چالش و موانع کمتری روبروست. در جریان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ریاض بر اهمیت مبارزه با تروریسم و اَشکال آن تاکید دارد و خواستار ثبات و برقراری آرامش در سوریه است و مخالف مداخلات خارجی در امور داخلی سوریه است.»

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین به دنبال همگرایی بیشتری در عرصه روابط بین الملل هستند و روسیه را به عنوان تعادل دهنده سیاست خارجی خود در رابطه همزمان با غرب و آمریکا می‌دانند. در جریان جنگ اوکراین نیز با وجود اعمال تحریم‌های سخت اروپا و آمریکا علیه روسیه، اما کشورهایی مانند امارات و عربستان چندان به این تحریم‌ها علیه روسیه پای بند نبوده و همچنان حجم روابط تجاری خود با روسیه را در سطح قبل نگه داشته‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1342874

مهمترین اخبار ایران و جهان: