نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 16:34

تکمیل فاز نخست نیروگاه سد چم شیر/ کل پروژه ۹۷ درصد پیشرفت دارد

یاسوج_ معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: فاز نخست نیروگاه چم شیر گچساران در مسیر تکمیل نهایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا فاضل ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: سد و نیروگاه چمشیر گچساران تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت داشته و به عنوان بلندترین سد بتون غلطکی کشور شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: این سد جز ۵ سد بزرگ ایران به لحاظ مخزن آبگیری به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران افزود: با بهره برداری از این سد، آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر تأمین می‌شود.

فاضل افزود: عملیات آبگیری سد چم شیر گچساران از دی ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری، تاکنون ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه این سد ذخیره سازی شد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: همچنین واحد نخست نیروگاه این سد تا چند روز آینده به بهره برداری می‌رسد و قرار است برق تولیدی با خط انتقال بطول ۱۷ و نیم کیلومتر از نیروگاه سد چمشیر تا منطقه امامزاده جعفر به شبکه سراسری برق متصل شود.

وی افزود: این نیروگاه دارای سه واحد ۵۵ مگاواتی و دو واحد ۵ و نیم مگاواتی با ظرفیت تولید ۱۷۶ مگابات برق «۴۸۲ گیگابات ساعت برق» در سال است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: دو واحد دیگر نیروگاه پس از تکمیل شدن به فاصله چند ماه پس از واحد نخست به بهره برداری می‌رسند و افزایش تولید برق، پایداری شبکه و کاهش افت ولتاژ از مزیت‌های این نیروگاه است که در این روزهای گرم بخشی از برق مورد نیاز را تأمین می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1293174

مهمترین اخبار ایران و جهان: