نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 19:18

رهایی ۸ نفر از قصاص و آزادی ۱۱۲ زندانی در فردیس

دادستان عمومی و انقلاب فردیس گفت: با تلاش انجمن حمایت از زندانیان فردیس و کمک خیرین، با پرداخت دیه به میزان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و اخذ رضایت از اولیای دم، سال گذشته ۸ محکوم از قصاص رها شدند و ۱۱۲ مددجو با پرداخت بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان آزاد شدند.

حسین ناصرخاکی، دادستان عمومی انقلاب شهرستان فردیس، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  در فردیس، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه، به تشریح عملکرد دادگستری شهرستان در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱ توسط همکارانم در دادگستری فردیس بیش از ۱۲۲هزار پرونده در دادگاه، دادسرا و شورای حل اختلاف شهرستان رسیدگی شده که نسبت به سال پیش از آن، تعداد ۲ هزار پرونده مثبت بوده و افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین در طول این مدت  تعداد تقریبی هزار و ۲۰۰ پرونده در دادگستری و دادسرای فردیس منتهی به سازش شد که این روند از ابتدای امسال تا کنون نیز ادامه داشت و منجر به سازش ۴۰۰ فقره پرونده شد.  

این مقام مسؤول با اشاره به تشکیل کمیته‌های مختلف برای رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوق از جمله کمیته مشورتی حقوقی و قضایی و کمیته نظارت بر پرونده‌های مسن، افزود: نتیجه تشکیل این کمیته‌ها کاهش ۴۳۲۸ پرونده در  دادگستری فردیس بوده که نسبت به سال قبل رشد ۳ برابری داشته است.  

دادستان فردیس از کسب رتبه دوم عملکردی جهادی در دادگستری استان خبر داد و افزایش دو شعبه دادگاه حقوقی و برنامه‌ریزی برای ایجاد دوشعبه  دیگر، افزایش یک شعبه اجرای احکام کیفری در دادسرا و ۲ شعبه دادیاری تحقیق و برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شعبه دیگر تحقیق را از جمله  اقدامات مجموعه دادگستری فردیس در جهت جلوگیری از اطاله دادرسی برشمرد.

وی افزود: نظارت مستمر بر شعب محاکم خانواده منجر به کاهش ۴۵ روزه زمان رسیدگی شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ فقره پرونده کثیرالشاکی در سال گذشته مورد رسیدگی قرار گرفته است. همچنین  در سال گذشته، جهت انجام صلح و سازش در پرونده های قصاص، کارگروه‌ ویژه ای متشکل از دادستان، رئیس دادگستری، فرمانده انتظامی،  صلحبانان و هیرین تشکیل و برگزاری بیش از ۱۰ جلسه منجر به ۲ فقره رضایت از قصاص شده است.

ناصرخاکی با تاکید بر لزوم توجه  به حوزه پیشگیری از وقوع جرم، بیان کرد: نشست‌های متعددی در این خصوص برگزار شده که پیشگیری از جرائم مربوط روزه خواری وحفاظت از شئونات ماه مبارک رمضان، بررسی راهکارهای  جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات و شناسایی چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز،  بررسی اماکن و ساختمان های پرخطر در شهرستان فردیس و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، بررسی روند اغتشاشات، بحران‌ها و ناآرامی‌های سال پیش و راهکارهای ارتقای امنیت و نحوه اجرای منویات مقام معظم رهبری و اجرای عفو محکومین اغتشاشات  را از مهمترین آنها برشمرد.

وی صدور دستورات قضایی جهت شناسایی متهمین و مجرمین فعال در حوزه سرقت و مواد مخدر، صدور بیش از ۵۰ مورد دستورات قضایی جهت اجرای جمع آوری سلاح و مهمات، طرح رضویون، گشت‌های تلفیقی با حراست دستگاه‌های خدمات رسان، صدور دستور ایست و بازرسی به ضابطین در نقاط جرم‌خیز که منجر به کاهش جرائم سرقت در حدود ۲۱ مورد شد، حضور مؤثر، مستمر و فعال در شورای تامین و  کمیسیون‌های شبه قضایی و نظارت بر حسن اجرای قوانین را از جمله اقداماتی ذکر کرد که در جهت تأمین امنیت شهرستان انجام شده است. 

دادستان فردیس دستور بازرسی از صنوف متخلف از جمله فروشندگان موبایل، سمساری‌ها و ضایعاتی‌ها جهت جلوگیری از فروش اموال مسروقه و برخورد جدی با مالخران، حل مشکل کوی عطار و خیام در مشکین دشت، تشکیل کمیته رصد فضای مجازی جهت صیانت و نظارت بر  فضای مجازی و حفظ امنیت روانی جامعه را از دیگر اقدامات برای تامین امنیت شهرستان برشمرد.

وی اضافه کرد: بازدید از مدارس شهرستان فردیس پس از شروع کلاس‌های حضوری به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشت، پیگیری احداث و تکمیل پروژه بیمارستان ۲۶۰ تخت‌خوابی، پیگیری رفع آلودگی پساب نیروگاه منتظر قائم، پلمپ مراکز درمانی غیرمجاز از جمله قدامات دادستان فردیس در حوزه محیط زیست و بهداشت است.

دادستان فردیس با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تغییر کاربری اراضی، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از  ۲۰۰ پرونده در دادگستری فردیس   مورد رسیدگی قرار گرفت و  ۹ طرح عمده مقابله با  تغییر کاربری اراضی اجرا شد که طی آن مجموعا در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۱ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته غیرمجاز به ارزش تقریبی۵۴۵۴ میلیارد تومان به وضع سابق اعاده شد. همچنین در سال ۱۴۰۲ تا به امروز ۲۶ هکتار از اراضی فوق به ارزش ۱۲۰۰میلیاد  تومان آزادسازی اراضی انجام شده است.

ناصرخاکی گفت: در حوزه امور شهری،  اجتماعی و بهزیستی،  تشکیل کارگروه نظارت و بازرسی از مراکز نگهداری و کمپ بهزیستی،  تاسیس کمپ ماده ۱۶ در  سال ۱۴۰۰ که منجر به کاهش سرقت در سال ۱۴۰۱ شد. بازدید از مراکز نگهداری از معلولان سالمندان و کودکان بی سرپرست و کمپ‌های ترک اعتیاد توسط دادستان، انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات مثبت  در حوزه حقوق شهروندی، بیان کرد: در اجرای ماده ۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری و اجرای وظایف ذاتی دادستان در خصوص نظارت بر ضابطین، در سال گذشته ۲۷ فقره انجام شده است. در خصوص آشنایی ضابطین با قوانین و حقوق شهروندی ۱۱۹ نفر از پرسنل نیروی انتظامی و سپاه تحت آموزش قرار گرفته و کارت ضابطیت گرفتند. 

دادستان فردیس اظهار کرد: همچنین  جلسات متعدد کمیته مجرمین حرفه‌ای، خطرناک و سابقه دار، رصد و پایش مجرمین اراذل و اوباش، عدم اعطای مرخصی واعمال نهادهای ارفاقی به این، ثبت حدود هزار نفر از محکومین متواری  دمحکومینر سامانه سامای قوه قضائیه و دستور جلب و دستگیری آن‌ها، بیش از ۱۷۰ مورد بازدید از زندان و ملاقات با زندانیان جهت رفع مشکلات آنها، تشکیل کمیته تعامل بین قوه قضائبه و ضابطین،  انجام شده است.

رئیس انجمن حمایت از زندانیان فردیس  گفت: در این حوزه انجمن حمایت از زندانیان فردیس، آزادی ۸ محکوم به قصاص و اخذ رضایت از اولیای دم  و  پرداخت دیه به میزان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، آزادی ۱۱۲ مددجو با کمک خیرین با مبلغ بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان،  کمک های نقدی و غیرنقدی به خانواده زندانیان تحت پوشش با مبلغی بیش از ۲ میلیارد تومان انجام شده است.

وی افزود: برنامه ریزی جهت بازدید هفتگی و مستمر همکاران از زندان، بررسی مشکلات زندانیان، افزایش دادرسی الکترونیک و تقویت شورای حل اختلاف مستقر در زندان جهت ارتقای صلح و سازش از حمله برنامه‌ها در حوزه زندان استِ.

دادستان فردیس ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکت‌های دانش بنیان و احصای مشکلات آنها،  پیگیری مصوبات کمیسیون قاچاق کالا و ارز  و تخصیص یک شعبه جهت رسیدگی به جرائم صنوف، حضور و تشکیل جلسات اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات برخی از شرکت‌های تولیدی را از اقدامات انجام شده  در حوزه اقتصاد و حمایت از تولید ذکر کرد.‌

وی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به مشکلات شهروندان افزود: در این راستا پیگیری ۷۰ گزارش از سامانه سجام و رسیدگی به مشکلات مردم تا حصول نتیجه،  ملاقات با بیش از ۸۰۰نفر از مردم و صدور دستور به ۲ هزار لایحه،  برگزاری ۶ میز خدمت توسط رئیس دادگستری و دادستان فردیس و برگزاری ۳ میز خدمت از ابتدای امسال تا کنون  از جمله اقداماتی است که در جهت رفع مشکلات شهروندان انجام شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1306330

مهمترین اخبار ایران و جهان: