نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 11:30

رشد 7 برابری گردش مالی قزاقستان و گرجستان

در گفت‌وگوی نخست وزیران قزاقستان و گرجستان در تفلیس تاکید شد گردش مالی بین کشورها با رشد ۷ برابری به رکورد ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان در سفر به تفلیس با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی خاطرنشان کرد که قزاقستان و گرجستان با روابط دوستی و همکاری چند جانبه دیرینه پیوند خورده‌اند و همکاری‌های دوجانبه به طور سنتی در سطح بالایی در سراسر طیف روابط بین دولتی قرار دارد.

نخست وزیر قزاقستان گفت: ما از تمایل متقابل برای توسعه پیشرو همکاری دو کشور در روحیه اعتماد و احترام حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد که گرجستان شریک مهم و قابل اعتماد قزاقستان در قفقاز جنوبی است. در عین حال، همکاری در حوزه تجاری و اقتصادی هسته اصلی همکاری‌های دوجانبه است. به این ترتیب در سال گذشته گردش مالی بین کشورها با رشد ۷ برابری به رکورد ۶۰۰ میلیون دلار رسید. رشد پویا در سال جاری ادامه داشت و در ۴ ماه، حجم مبادلات متقابل ۵ برابر شد و به ۱۶۷ میلیون دلار رسیده است.

اسماعیل‌اف همچنین به پویایی رو به رشد همکاری‌های سرمایه گذاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در طول ۱۷ سال گذشته، سرمایه گذاران گرجستانی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در قزاقستان سرمایه گذاری کرده‌اند که تنها در سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. به نوبه خود، کارآفرینان قزاق بیش از 530 میلیون دلار در اقتصاد گرجستان سرمایه گذاری کرده‌اند.

به گفته نخست وزیر قزاقستان، ما حمایت از گرجستان و همچنین سایر سرمایه گذاری‌های خارجی در کشورمان را در سطح قانون‌گذاری تضمین و از شرکای گرجی دعوت می‌کنیم تا در مرکز مالی بین المللی آستانه که ترکیبی از بهترین تجربه موسسات مالی جهانی و آخرین سرمایه گذاری است، کار کنند.

اسماعیل‌اف نقش کلیدی بخش ترانزیت و حمل و نقل را در همکاری بین قزاقستان و گرجستان تشریح کرد، زیرا کریدورهای بزرگ حمل و نقل بین قاره‌ای و کوتاه‌ترین مسیرهای چین و آسیای جنوب شرقی به اروپا از قلمرو دو کشور عبور می‌کنند.

نخست وزیران قزاقستان و گرجستان در مورد امکان افزایش تجارت متقابل، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ایجاد یک اپراتور واحد لجستیک در TMTR و همچنین دیجیتالی کردن جریان محموله‌های عبوری از آن بحث و تبادل نظر کردند.

علاوه بر این، چشم انداز تقویت همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، گردشگری و اجرای محصولات جدید فناورانه مورد توجه قرار گرفت.

در چارچوب این سفر رسمی، موافقتنامه سه جانبه مبنی بر اصول اساسی ایجاد و بهره برداری از سرمایه گذاری مشترک بین قزاقستان «تمیر ژولی» و راه آهن گرجستان به امضا رسید که روز قبل این سند در باکو با راه آهن آذربایجان امضا شد. بدین ترتیب یک شرکت لجستیک واحد توسط قزاقستان، آذربایجان و گرجستان ایجاد می‌شود که تعرفه، حمل و نقل محموله و ساده سازی فرآیندهای حمل و نقل در TMTR را تنظیم خواهد کرد. پیش بینی می‌شود در نتیجه فعالیت‌های آن، زمان عبور کالا از چین به اروپا و برگشت در طول مسیر به ۱۰ تا ۱۵ روز کاهش یابد.

علاوه بر این، یادداشت تفاهمی بین وزارت انرژی قزاقستان و وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در مورد توسعه بیشتر همکاری‌ها در پایانه نفتی باتومی امضا شد.

نخست وزیر قزاقستان همچنین در خصوص برنامه‌های توسعه بیشتر مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر گفت: ما علاقه مندیم حجم حمل و نقل محموله را در میان مدت به ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم. برای این منظور، طرف‌های پروژه نقشه راه مشترکی را برای رفع هم‌زمان تنگناها و توسعه کریدور اتخاذ کرده و با موفقیت در حال اجرای آن هستند.

اسماعیل‌اف تاکید کرد: برای سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ هدف ما توسعه همکاری با گرجستان در زمینه توسعه مسیرهای حوزه دریای خزر- دریای سیاه است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305174

مهمترین اخبار ایران و جهان: