نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 09:46

نبود صنایع تبدیلی دغدغه زرشک‌کاران اصفهانی

کارشناس مسؤول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله کنسانتره و انواعِ شربت از مشکلات زرشک‌کاران اصفهانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، زرشک‌ درختچه‌ایی دارای خار به طول یک تا ۵ متر است که در مناطق معتدل و نیمه‌گرمسیری در اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی یافت می‌شود.  

این درختچه در ایران بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی کشت می‌شود. کاشت این محصول چندسالی است در استان اصفهان شروع شده است.

آیت پارساییان،کارشناس مسؤول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهارداشت: سابقه کشت زرشک بی دانه(پلوئی) در استان اصفهان به ۲۰سال پیش برمی‌گردد، اما زرشک دانه دار به‌صورت خودرو در نواحی مختلف این استان کشت می‌شود.

 وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی با ۹۸ درصد زمین زیرکشت زرشک، رتبه اول کشت این محصول را در کشور داراست، افزود: استان اصفهان در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در کشت محصول زرشک داشته است به گونه‌ای که در ۵ سال گذشته سطح زیر کشت این محصول در استان اصفهان به بیش از ۱۰۰ هکتار رسیده است و پیش بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده این میزان سطح زیر کشت به ۵۰۰۰ هکتار افزایش یابد. 

پارساییان بیان کرد: بیشترین سطحِ زیرکشت زرشک در استان اصفهان به ترتیب در شهرستان‌های برخوار با ۴۰ هکتار، اصفهان با ۳۰ هکتار و فریدونشهر با ۱۰ هکتار است. 

کارشناس مسؤول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل بارندگی‌های مناسب و هوایِ خنک، محصول زرشک شهرستان‌های خوانسار و فریدونشهر از کیفیت بهتری نسبت به خراسان برخوردار است.

وی نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله کنسانتره وانواعِ شربت به دلیل مقدارکم تولید زرشک اصفهان را از مشکلات زرشک‌کاران اصفهانی بیان کرد و گفت: از یک باغِ ده ساله زرشک بطور متوسط پنج تا ۶ تن زرشک تر یا یک تا یک تن و نیم زرشک خشک برداشت می‌شود که همگی روانه بازار مصرف می‌شود. 

پارساییان مزیت نسبی محصول زرشک در مقایسه با درخت سیب و سایر محصولاتِ باغی را مصرف کم آب بیان کرد و ادامه داد: زرشک تحمل خوبی در برابر آب‌های شور دارد، بگونه‌ای که مقاومت آن  زیاد است.

کارشناس مسؤول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان آینده توسعه کشتِ زرشک در استان اصفهان را روشن دانست و خاطرنشان کرد: تسهیلاتی برای کشت این محصول اختصاص نیافته است و کشاورزان و باغداران علاقه‌مند به کشت زرشک باید با سرمایه شخصی برای کشت این محصول اقدام کنند.

وی با بیان اینکه امسال ۲۵۰ تن زرشک تر( ۵۰ تن خشک) در استان اصفهان برداشت شد، اضافه کرد: برگزاری کلاس‌ای آموزشی و بازدیدهای علمی و اطلاع رسانی برای ایجاد و توسعه باغات زرشک، پرداخت یارانه نهال و پرداخت تسهیلات کم بهره از کمک‌های این اداره کل برای توسعه سطح زیر کشت زرشک در استان اصفهان است.

پرداخت نشدن تسهیلات کم‌بهره مانع جدی برای توسعه کشت محصول زرشک

سیف الله معینی، پدر زرشک اصفهان درگفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهارداشت: بعد از ۱۳ سال کاشت گندم و صیفی‌جات در استان خراسان جنوبی، صاحبِ زمین ۲ هکتاری با نهال زرشک ۳ ساله و همین‌طور ۲ هکتار زمین زعفران شدم، به دلیل سختی رفت و آمد از مشهد به اصفهان تصمیم گرفتم ۱۲۰۰ عدد نهالِ زرشک را با خود به اصفهان بیاورم، با کمک جهادِ کشاورزی گز و برخوار در تهیه کودِ لازم و موردنیاز این محصول، توانستم تاییدیه جهاد کشاورزی استان خراسان را هم کسب کرده و حتی زرشک با کیفیت‌تر از خراسان برداشت کنم.

وی افزود: زرشک خراسان دانه‌ریز و قرمز و پفکی است ولی زرشکی که در برخوار کاشتم دانه‌درشت و شبیه تمشک است و نیازی به تفت دادن با روغن ندارد و به‌صورت ارگانیک کشت می‌شود.

معینی، پرداخت نشدن وام‌ها و تسهیلات کم‌بهره را مانع جدی برای توسعه کشت محصول زرشک دانست و گفت: از ۳ هکتار زمین زیر کشت زرشک، سالیانه ۱۰_ تا ۱۲ تن زرشک برداشت می‌کنم و در ۳ سال اخیر توانسته‌ام با دریافت عنوان سیب سلامت، محصول خود را به بازارهای جهانی صادر کنم.

پایان پیام/۳۸۱۳/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602030

مهمترین اخبار ایران و جهان: