نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 06:14

روسیه: هیچ برنامه تهاجمی و توسعه طلبانه در اروپا نداریم

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که این کشور برنامه توسعه طلبانه در اروپا ندارد و این رژیم اوکراین است که در راستای منافع غرب رفتار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نشستی ضمن تاکید بر این که روسیه برنامه توسعه طلبانه دراروپا ندارد افزود، رژیم اوکراین در راستای منافع غرب رفتار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که روسیه هرگز هیچ برنامه تهاجمی و توسعه طلبانه در اروپا ندارد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

لاوروف در واکنش به اظهارات «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه اگر ایالات متحده حمایت از اوکراین را متوقف کند، روسیه پیروز خواهد شد و بعد از آن به دنبال کشورهای حوزه بالتیک، لهستان و دیگر کشورهای همسایه خواهد بود، گفت: «این سخنان از سوی یک مقام عالی رتبه است که نظرات کارشناسی را از افراد به ظاهر متخصص در تحلیل روابط بین مسکو و واشنگتن دریافت می‌کند اما آن‌ها نمی‌توانند درک کنند که در اوکراین چه میگذرد. روسیه هرگز برنامه‌های تهاجمی یا توسعه طلبانه نداشته و ندارد.»

وی تاکید کرد که روسیه مجبور شد عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کند، زیرا رژیم نئونازی در اوکراین دست به نابودی هر چیزی روسی زده است.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا طی سال‌های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌های مالی و نظامی گسترده‌ای داشته و پس از شروع درگیری‌ها در این کشور نیز به حمایت‌های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌اند.

به گفته لاوروف، غرب از رژیم نئونازی اوکراین به عنوان ابزاری برای شکست روسیه استفاده می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586930

مهمترین اخبار ایران و جهان: