نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 17:30

ماجرای غار تاریخی که کسی از آن خبر نداشت

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ماجرای عجیب غار هستیجان استان مرکزی را تشریح کرد.

به گزارش گروه گردشگری خبرگزاری فارس، ظهر امروز و در آستانه هفته پژوهش و فناوری نشست خبری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با حضور معاونان این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پرسش و پاسخ با خبرنگاران از ماجرای عجیب غار هستیجان استان مرکزی گفت.

وی گفت: باید به این غار توجه ویژه شود چراکه تا چندماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نداشتیم و حتی نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود‌.

ده پهلوان افزود: یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی که ساکن خارج از کشور است، در بازدید از اطراف غار، متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصر به فردی داشت. طبق اطلاعاتی که وی داشت، متوجه شد بسیاری از این آثار از کشور خارج شده‌اند. بعد از این مهم این غار شناسایی شد. 

وی با اشاره به غارت آثار تاریخی در نبود نظارت و حفاظت صحیح، بیان کرد: حتی می‌توان به غاری در نزدیکی اسپهبد خورشید اشاره کرد که حدود ۳۰۰ طومار نوشته در آن به دست آمده بود که ۲۹۶ طومار از کشور خارج شده‌اند. این طومارها اطلاعات ارزشمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد. در این زمینه غارنوردی که تعدادی از طومارها را در اختیار دارد یافته‌ایم و وی قول اهدا داده به ما داده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595030

مهمترین اخبار ایران و جهان: