نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 16:32

روایت سفر رئیس جمهور به کردستان؛ از تلاش ضدانقلاب برای کم‌رنگ کردن حضور مردم تا سنگ‌تمام سنندجی‌ها در استقبال از رئیسی

به دنبال انتشار خبر سفر رئیس جمهور به کردستان، عوامل رسانه‌ای ضدانقلاب دست به قلم شدند و نوشتند بلکه به زعم خود حضور مردم در استقبال از آیت‌الله رئیسی را کم‌رنگ کنند اما مردم قدرشناس سنندج و بانه سنگ‌تمام گذاشتند و ضدانقلاب را مات و مبهوت کردند.

خبرگزاری فارس استان کردستان/ ساعت 4 بامداد به وقت سنندج، قطرات باران به شیشه ماشین می‌خورد و از لابلای قطره‌های باران که روی شیشه جاری می‌شود، تک و توک خودروهایی که از کنار فرودگاه سنندج می‌گذرند، منتظر هماهنگی تیم خبرنگاران برای پوشش برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور و برخی اعضای هیئت دولت به کردستان می‌مانم.

بارندگی‌ از روز گذشته در کردستان آغاز شده و این موضوع کمی تیم تشریفات را نگران کرده است و از احتمال ایجاد تغییرات در برنامه‌های این سفر جسته و گریخته خبرهایی رد و بدل می‌شود.

جلوی فرودگاه کمی شلوغ می‌شود و بالاخره با هماهنگی سرتیم رسانه‌ای همه خبرنگاران وارد سالن فرودگاه سنندج می‌شویم، احتمال اینکه هواپیما با کمی تاخیر فرود بیاید زیاد است اما برنامه‌ها براساس آنچه از قبل تدیون شده اجرا خواهد شد.

حضور رئیس دولت در ایستگاه راه‌آهن سنندج

خبرنگاران به سه دسته تقسیم شدند، تعدادی باید در فرودگاه منتظر بمانند، تعدادی برای پوشش افتتاح راه‌آهن سنندج همدان راهی گردنه صلوات‌آباد شدند و تعدادی نیز برای پوشش استقبال از رئیس جمهور به میدان آزادی رفتند.

من با تعدادی دیگر از عکاسان و خبرنگاران راهی گردنه صلوات آباد شدیم تا مراسم بهره‌برداری از کلان‌پروژه راه آهن همدان سنندج که بیش از 20 و چند سال است کردستانی‌ها را چشم انتظار کرده را به اطلاع مخاطبان رسانه‌ام برسانم، باران کمی بند آمده اما مه غلیظ چترش را بر آسمان گردنه صلوات‌آباد سنندج پهن کرده است.

با تمام اما و اگرها، رئیس جمهور به ایستگاه سنندج رسید و راه‌آهن سنندج همدان افتتاح می‌شود هر چند دو سال قبل این پروژه با پیشرفت 63 درصد توسط دولت روحانی افتتاح شد، اما هرگز قطاری به سنندج نیامد و هیچ مسافر و باری جابجا نشد اما با اهتمام جدی دولتمردان کردستان و تزریق بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان در کمتر از دو سال این پروژه به اتمام رسید.

اولین مسافران قطار سنندج توسط رئیس جمهور بدرقه و عازم تهران شدند و طلسم این مگاپروژه شکسته شد تا از این پس 300 هزار نفر مسافر در سال و 500 هزار تن بار را جابجا کند، این رقم در چشم‌انداز 1420 به 600 هزار نفر مسافر و ظرفیت انتقال یک میلیون تن بار افزایش می‌یابد.

امتداد ریل قطار تا مرز باشماق

وعده رئیس جمهور برای امتداد این خط آهنی تا مرز باشماق و تبدیل این مسیر به یک خط بین‌المللی و ترانزیتی، شیرینی کام مردم کردستان از افتتاح راه‌آهن همدان به سنندج را چندین برابر کرد.

مسیر رفته را بعد از افتتاح قطار به سمت میدان آزادی محل استقبال مردم مهمان‌نواز سنندج از رئیس جمهور برمی‌گردیم، باران کمی بند آمده است، در مسیر وضعیت استقبال را جویا می‌شویم، همکاران از ازدحام جمعیت و شور شیرینی می‌گویند که مردم سنندج از ساعت‌های اول صبح در این میدان به پا کرده‌اند حتی پیشنهاد می‌کنند که برنامه را از طریق پخش زنده رسانه ملی دنبال کنیم.

بسته شدن برخی مسیرها موجب ترافیک در برخی نقاط سنندج شده است، عکاسان خبری قبل از خبرنگاران با یک خودرو سایپا خود را به میدان آزادی رسانده‌اند تاخیر جایز نیست کمی مانده به مسیر از ماشین پیاده می‌شوم و از طریق خیابان و کوچه‌های فرعی به سمت میدان آزادی حرکت می‌کنم.

کیش و مات ضد انقلاب

با دیدین پرشور مردم که برای استقبال از رئیس جمهورآزادی در میدان آزادی سنندج اجتماع کرده بودند، به یاد تلاش نفس‌گیر رسانه‌ها و عوامل مزدور رسانه‌ای ضدانقلاب که در چند روز گذشته تمام توان خود را برای جلوگیری از حضور مردم در استقبال از آیت‌الله رئیسی کذاشته بودند و حتی شایعه احتمال بمب‌گذاری نظام در بین جمعیت را هم مطرح کرده بودند، می‌افتم.

حضور پرشور مردم در استقبال از رئیس جمهور مردمی از همان اول میدان انقلاب به سمت پیاده‌راه فردوسی دیدنی است، بازار سلفی گرفتن داغ است مردم مهمان‌نواز سنندج کیپ به کیپ در این هوای سرد پاییزی همچنان چشم‌انتظار ورود رئیس جمهور نشسته‌اند زن و مرد و پیر و جوان و کودکانی که پرچم‌های سه رنگ را تکان می‌دهند به انتظار نشسته‌اند و شعار «کردستان جان ایران»، «سه‌روک کومار ئیران، خوش هاتی بو کوردستان» سر می‌دهند.

شعارهایی که شاید در ساده باشد اما بیانگر کیش و مات ضدانقلاب در برابر اراده و تصمیم مردم قدرشناسی است که قدر تلاش‌ها را می‌دانند و با وجود تمام تهدیدات محکم‌تر از گذشته پای نظام و ولایت ایستاده‌اند.

حلقه محبت میزبان به دور مهمان

آمده‌ایم تا به دشمنان نشان دهیم که کردستان و کردستانی جدا از ایران نیست قدر کسانی که خدمت می‌کنند را باید دانست، رئیس دولت سیزدهم بسیاری از وعده‌هایی که دیگران دادند و عمل نکردند را جامه عمل پوشاند، انتظار برای استقبال از چنین انسان خدمت‌گذاری را وظیفه می‌دانیم مگر می‌شود کار را دید و قدرشناس نبود.

ایران قلب کردستان و کردستان جان ایران است، حالا رسانه‌های ضدانقلاب از این جمعیت باشکوه و حضور معنادار مردم به ستوه آمده و مات و مبهوت مانده‌اند که چه بنویسند، جدای از اینکه تلاش می‌کنند این حضور را کم‌رنگ ‌کنند، نوشته‌اند که از استان‌های دیگر جمعیت آورده‌اند...

دغدغه گره‌گشایی از مشکلات مردم

مشکل کردستان بیکاری است، در این زمینه اولویت ما در استان بومی‌گزینی خواهد بود، این را رئیس جمهور در اجتماع مردم سنندج عنوان کرد و گفت: باید از نیروهای بومی استفاده شود و کوشش کرد در وضعیتی که شرایط مساوی است، نیروی تحصیل کرده و دانش‌آموخته بومی دانشگاهی جذب شود، نگاه مردم به ادارات و کارآمدی دستگاه‌های استانی است و جاهای دیگر را در پایتخت نمی‌بینند، لذا از مدیران استان می‌خواهم با همه وجود بدون روابط ناسالم و پارتی بازی به رفع مشکلات مردم بپردازند و همه تلاش آنها رضایت ارباب رجوع باشد.

در این سفر ۳۵ هزار میلیارد تومان برای کارهای توسعه‌ای و طرح‌ها، هزینه شده است و اعتبارهای بیشتری هم برای طرح‌های نیمه تمام اختصاص می یابد و مسکن، بیکاری و معیشت مردم از نکات مهم و مورد توجه دولت است.

مسیر میدان آزادی را به همراه تیم رسانه‌ای به سمت استانداری برمی‌گردم برنامه بعدی رییس جمهور دیدار با جامعه روحانیون و علمای اهل سنت و تشیع استان به دور از هیاهوی رسانه‌ای است.

صدای اذان ظهر به وقت سنندج از گوشی‌ام بلند شد، با دست پاچگی صداشو قطع کردم، با وجود گذشت حدود تقریبا بیش از 5 ساعت از لحظه ورود رئیس جمهور به سنندج جمعیت قابل توجه جلوی درب استانداری امیدوار به اینکه رئیس جمهور یا تیم همراه‌اش را بینند ایستاده‌اند.

اقامه نماز وحدت با حضور رئیسی 

آیت‌الله رئیسی با حضور در صحن قدیم مسجد جامع سنندج، با قرارگیری در صف نماز جماعت ظهر، تابلوی زیبایی از وحدت در این استان را به تصویر کشید هر چند این چنین صفوفی سال‌های سال است در اقصی نقاط کردستان برپاست.

حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر در استانی که افتخار عنوان دیار فرهنگ و هنر از رهبر معظم انقلاب دارد دیگر برنامه رئیس جمهور در سفر به کردستان بود اهالی هنر ظرفیت‌های کردستان در حوزه هنر و فرهنگ و مشکلاتی که گریبان این حوزه است را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه فرهنگ و هنر

فرهنگ و هویت مردم کردستان در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانع تحقق خواست معاندین و ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان در این استان شده است و مسوولیت حفظ این فرهنگ غنی و ارزشمند متوجه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این استان است.

نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان است در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم‌توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.

پایان انتظار 27 ساله سقزی‌ها 

برنامه‌های روز دوم سفر رئیس جمهور به کردستان با افتتاح فرودگاه ۱۸۰ هکتاری سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان کردستان پس از ۲۷ سال انتظار شروع شد فرودگاهی که دو سال قبل در دولت دوازدهم در حالی که ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت به بهره‌برداری رسید.

افتتاح مگاپروژه فرودگاه سقز که توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت پایانه اجرا شده است از دیگر رهاوردهای سفر 2 روزه رئیس جمهور به کردستان بود پروژه‌ای که در نخستین پرواز خود با پیش فروش 30 بلیط به مقصد تهران بالاخره آرزوی 27 ساله مردم این شهرستان را برآورده کرد.

حضور بهاری در سرمای پاییزی

رئیس جمهور بعد از افتتاح پروژه فرودگاه به بانه رفت و با استقبال گرم و بهاری بانه‌ای‌ها روبرو شد، زنان و مردان، جوانان و کودکان شهرستان مرزی بانه با وجود برودت هوای ناشی از بارش‌ شب گذشته از اول صبح در سالن آزادگان این شهر جمع شده بودند تا ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در رفع مشکل تنش آبی و بازگشایی مرز به عنوان دو مطالبه جدی که سال‌های سال برزمین مانده بود، خواستار تحقق و عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان شوند.

چه زیبا این مطالبه نیز از سوی رئیس جمهور مردمی دیده شد و بلافاصله دستور لازم در این خصوص که قطعا تحول جدی در دو حوزه اقتصاد و اشتغال در دو شهرستان مرزی بانه و مریوان ایجاد خواهد کرد، را صادر کرد و بالاخره زمینه عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان فراهم گشت.

در جریان سفر رئیس جمهوری به کردستان، بازگشایی مرز بانه و راه‌اندازی بازارچه مرزی در این بخش، معیشت مردم منطقه را بار دیگر رونق بخشید دولت سیزدهم با تحقق وعده خود در بازکردن بازارچه مرزی گره دیگر از مشکلات مردم این دیار را باز کرد.

وعده آبی رئیس جمهور به بانه‌ای‌ها

آیت‌الله رئیسی در این دیدار وعده بهره‌برداری از چندین پروژه آبی و وعده احداث سد کانی کوژان بانه به عنوان یکی از مطالعات جدی مردم این شهرستان که بسترساز پایدارشدن تامین آب در این شهرستان خواهد بود، داد.

وی با بیان این مطلب که مشکل آب و جیره‌بندی آب که مردم این شهرستان را رنج می‌داد امروز با تلاش‌هایی که صورت گرفت حل شده است، گفت: انشاءالله در گام بعدی بتوانیم موضوع سد کانی‌کوژان را دنبال کنیم تا بتوانیم تامین آب شرب و کشاورزی را به صورت پایدار در شهرستان بانه محقق سازیم.

مناطق آزاد بانه و مریوان ما نباید به منطقه‌ای برای واردات کالا تبدیل شود باید مسیر برای رونق تولید باشد ساماندهی جریان کولبری و کار تجاری در مناطق مرزی باید در جهت سامان دادن تبادل مرزی باشد تا مردم بتوانند نفع کافی ببرند.

مردم بانه خرسند و مطمن از تحقق وعده‌های دولت سیزدهم رییس جمهور مردمی و محبوب خود را با شعار«کردستان گیانی ایران» «سه‌روک کوماری ئیران، خوش‌هاتی بو کوردستان» به مقصد سنندج بدرقه کردند...

وزیر دست به تیغ 

حضور هئیت همراه رئیس جمهور در سفر به کردستان هم در کنار تصویب مصوبات مختلف در حوزه‌ آب و برق، راه، بهداشت، آموزش و پرورش، کشاورزی، ورزشی، زنان و خانواده و...حاشیه‌های زیبایی پرنگ‌تر از متن داشت.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم تایم حضورش در کردستان در کنار بهره‌برداری از ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف کردستان به ارزش بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و رسیدگی به مشکلات و مطالبات وغیره در کردستان، دست به تیغ شد و چشم بانوی دهگلانی را جراحی کرد.

سکانس آخر؛ اختصاص 16 هزار میلیارد 

رئیس جمهور در سکانس پایانی سفر دو روزه‌اش به کردستان در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و ضمن تقدیر از تلاش‌ اصحاب رسانه در همراهی و انعکاس اخبار دولت از نگاه ویژه دولت به کردستان خبر داد و گفت: نگاه به مسائل استان از جمله اشتغال اولویت کاری ماست، فعال کردن بخش‌های گردشگری، صنایع و کارخانجات و بازگشت کارگاه‌های تعطیل به چرخه تولید را دنبال می‌کنیم؛ بخشی از اشتغال، ایجاد شده اما باز کافی نیست.

کردستان نیروهای ارزنده و تحصیلکرده زیاد دارد که باید از آنان در حوزه‌های مختلف کشوری و استانی استفاده شود کما اینکه استفاده کرده‌ایم، بر اساس گزارش استاندار 80 درصد از مدیران استانی بومی و اهل‌سنت هستند. در این سفر شرکت‌های بزرگ که تمکن مالی خوبی داشتند، به استان دعوت شده‌اند و سرمایه‌گذاری را آغاز می‌کنند در یک سال اخیر 10 پروژه در حوزه آبرسانی و در این سفر 12 پروژه با ارزش 32 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که بسیار ارزشمند بود.

پروژه‌های نیمه‌تمام را جهت بهره‌برداری واقعی دنبال می‌کنیم نه اینکه همانند دولت قبل فرودگاه سقز ناتمام‌ افتتاح کنیم چراکه این یک نوع برخی بی‌صداقتی با مردم است.

ساخت 30 هزار واحد مسکن در استان کردستان که تاکنون 5 هزار واحد تحویل متقاضیان داده شده و 25 هزار واحد دیگر نیز در حال ساخت و پیگیری است. 

ساماندهی و توسعه تبادلات مرزی در قالب مناطق آزاد بانه و مریوان و بازارچه‌های مرزی باید دنبال شود در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، معادن و مرزها در استان کردستان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

سفری بارانی

رئیس جمهور 11 مهرماه زیر بارش رحمت الهی مهمان کردستانی‌ها شد و بعد از افتتاح بیش از 31 هزار میلیارد تومان پروژه و تصویب بیش از 14 هزار میلیارد تومان برای کردستان، کردستان را با هوای بارانی به مقصد تهران ترک کرد.

 به این ترتیب فصل دوم سفر رئیس جمهور به کردستان با پرواز هواپیمای سقز به مقصد تهران، شنیده شدن سوت قطار در سنندج، افتتاح چندین هزار میلیارد پروژه آبی، کلان‌پروژه‌های حوزه صنعت و کشاورزی و بازگشایی بازارچه‌های مرزی و عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان و شادی وصف‌ناپذیر کردستانی‌ها از دیده شدن ویژه از سوی دولت مردان به پایان رسید.

کردستان استان اول کشور در زمینه جذب اعتبارات مصوبات سفر اول رئیس جمهور بوده و به لحاظ تصویب مصوبات نیز در دور دوم سفر بیشترین مصوبات را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564730

مهمترین اخبار ایران و جهان: