نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 16:04

رسوایی دیگر برای دادگاه سوئد یا آزادی حمید نوری بعد از ۱460 روز انفرادی؟

دقیقاً ۴ سال پیش در چنین روزی، حمید نوری شهروند ایرانی در بدو ورود به فرودگاه سوئد به اتهام مشارکت در اتفاقات سال ۱۳۶۷ توسط پلیس دستگیر شد اما روز گذشته برای اولین بار در آخرین جلسه دادگاه تجدید نظر توانست صحبت کند.

گروه قضائی خبرگزاری فارس: حمید نوری روز گذشته و پس از ۱۴۶۰ روز برای اولین و آخرین بار اجازه صحبت کردن در دادگاه تجدیدنظر حکم حبس ابدش پیدا کرد. نوری در این جلسه با اشاره به شرایط سخت حضورش در انفرادی و محدود کردن ارتباط تلفنی  به هفته ای یک بار و تنها با همسرش گفت حرف‌های زیادی داشتم اما به من گفته شد که به «صلاح است ساکت باشم».

شهروند ایرانی زندانی در سوئد به ماجرای لخت کردن و کتک زدنش توسط ۴ مامور زندان اشاره و تاکید کرد به دلیل ناراحتی خانواده‌اش از بیان بیشتر اتفاقات خوداری می‌کند و بقیه صحبت‌هایش را بعد از آزادی‌ می‌زند.

 

* در این سال‌ها چه به نوری گذشت؟

در روز ۱۸ آبان ۱۳۹۸ که حمید نوری به صوت وحشیانه‌ای دستگیر شد تا مدت‌ها خبر دستگیری اش نه به خانواده و نه حتی به سفارت ایران اطلاع داده نشد تا اینکه در نهایت این خبر از طریق رسانه‌های معاند به اطلاع خانواده‌اش رسید. 

از زمان دستگیری او تا هفتم خردادماه ۹۹، هیچ خبری از سلامت حمید نوری وجود نداشت و خانواده نوری از وضعیت او بی‌اطلاع بودند، هفتم خرداد ۹۹ همسر حمیدنوری به سفارت سوئد در تهران رفت و توانست تنها چند دقیقه با او تلفنی صحبت کند. پس از این تماس مجدد ارتباط حمید نوری با خانواده‌اش قطع شد. 

حقوقدانان بین‌المللی، عدم امکان ملاقات به مدت ۲۵ ماه، حضور در سلول انفرادی، هم‌بند شدن با یک بیمار روانی، عدم دسترسی به پزشک و چشم پزشک، عدم دسترسی به لایحه‌ها و مدارک مورد نیاز برای دفاع در دادگاه، ضبط وسایل و ادعای گم شدن مدارک حمید نوری را از موارد نقض حقوق این شهروند ایرانی عنوان کردند.

پیشتر مجید، فرزند حمید نوری گفته بود پس از اصرار وکلا، دادگاه سوئد پذیرفته بود که شهود در دادگاه شهادت دهند اما در کمال تعجب، دادستان تهدید کرد که «اگر شهود حمید نوری در دادگاه حاضر شوند ممکن است دستگیر شوند».

*  «حبس ابد» حکم دادگاه بدوی حمید نوری

از زمان دستگیری نوری تا ارائه کیفرخواست ۲۱ ماه به طول انجامید و در نهایت پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه، دادگاه سوئد در حکمی غیرقانونی، ناعادلانه و بدون شواهد متقن حبس ابد حمید نوری را صادر کرد.

مهدی مومنی از اساتید حقوق دانشگاه تهران معتقد است که اصل برائت در جای جای این پرونده نقض شده است؛ بر اساس این اصل، فرض بر این است که همه افراد بی‌گناه هستند تا زمانی که به طور قاطع فرد، در محکمه صالح گناهکار شناخته شود. حکم دادگاه بدوی نشان داد که اصل برائت زیر پا گذاشته شده و اساس آن کیفرخواست صادر شده است و دادگاه سوئد چشم بسته به کیفرخواست استناد کرده است.

در حالی این حکم صادر شد که قاضی دادگاه حمید نوری برای تکمیل تحقیقات خود به ایران سفر نکرد و صحت ادعاهای مطرح شده را بررسی نکرد و بعد از اعلام حکم گفت، «بله اشتباه کردیم که برای تحقیق به ایران نرفتیم!»

پس از اعلام حکم، حمید نوری درخواست تجدید نظر کرد، دادگاه تجدیدنظر سوئد از روز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ۱۴۰۱) موضوع بررسی لوایح مربوط به پرونده حمید نوری را آغاز کرد.

 

نقش گروهک تروریستی منافقین در پرونده

اعضای گروهک تروریستی منافقین در بازداشت و محاکمه حمید نوری نقش دارند و به نوعی صحنه‌گردان اصلی دادگاه هستند، این درحالی است که محمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) می‌گوید طبق قانون سوئد  حضور اعضای گروهک تروریستی منافقین در روند این محاکمه  غیرقانونی است(اینجا را بخوانید).

بررسی ها نشان می‌دهد تعداد کل افرادی که برای شکایت در این پرونده شاهد محور حضور داشته‌اند، ۱۱۳ نفر بودند که از این تعداد ۶۰ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین بودند که ۴۲ نفر آن‌ها از اعضای اصلی این گروهک و شماری دیگر نیز از نزدیکان آن‌ها بودند.

فیلم تجمع، تهدید و فحاشی به خانواده حمید نوری در زمان برگزاری دادگاه:

 

 

در آخرین جلسات دفاعیات حمید نوری سه نکته مهم از سوی وکلای حمید نوری مطرح شد از جمله بی طرفانه عمل نکردن دادستان‌ها مطرح شد. به عنوان مثال دو هفته دادگاه حمید نوری به مقر منافقین منتقل شد تا هفت نفر از منافقین علیه او شهادت دهند، این در حالی است که هیچ تماسی با ایران برای بررسی ادعای مطرح شده، صورت نگرفته و حتی شهود حمید نوری تهدید شده اند که در صورت حضور در سوئد و یا دادگاه بازداشت خواهند شد. 

یکی از نکات دیگری که وکلای حمید نوری مطرح کردند، در رابطه با امید فرهمند بود. پلیس سوئدی که ۶۳ جلسه با حمید نوری در زندان دیدار کرد و از او بازجویی کرده است اما این شخص بی‌طرف نبوده و مدعی است عموی او توسط حمیدنوری اعدام شده است.

حکم نهایی حمید نوری تا  ۳۰ الی ۵۰ روز آینده اعلام می‌شود باید منتظر ماند و دید که آیا دادگاه  بر اساس عدالت حکم خواهد داد یا طبق گفته هانا لارسون وکیل نوری ادامه «رسوایی برای دادگاه سوئد» خواهد بود؟

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566474

مهمترین اخبار ایران و جهان: