نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 12:44

وضعیت ذخایر خون در کشور مطلوب است

مدیرعامل انتقال خون ایران از تأمین کامل خون مورد نیاز بیماران در کشور خبر داد و گفت: ذخایر خون 2 برابر شده است و مشکلی در این خصوص نداریم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نشست خبری چهارمین سمینار ملی بانک های خون بیمارستان امروز شنبه ۲۰ آبان 1402 در سازمان انتقال خون ایران برگزار شد.

مصطفی جمالی،مدیرعامل سازمان انتقال خون از برگزاری سمینار پیشرو از ۲۲ تا ۲۴ آبان خبر داد و گفت: این همایش از مهمترین اتفاقات علمی در کشور است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳ میلیون خون و فرآورده آن در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: از هر ۳ نفر یک نفر تا آخر عمر حتما به خون و فرآورده های خونی احتیاج پیدا می کند.

مدیرعامل انتقال خون ایران با بیان اینکه آموزش نیروهای انتقال خون و افراد مرتبط با آن در بیمارستانها حتما باید بروز شود،ابراز کرد:اگر شرایط انتقال خون به بیمارستان از نظر سرد بودن رعایت نشود به کیفیت خون لطمه وارد می شود.

جمالی با بیان اینکه فقط بایددر مواقع اجبار، خون و فرآورده های خونی تزریق کرد، گفت:متاسفانه برخی جراحان رعایت نمی کنند و خون برای بیمار تزریق می کنند که این در برخی موارد آسیب زا است.

وی با اشاره به اینکه باید به نحو مناسب و در صورت نیاز قطعی خون تزریق کنیم،متذکرشد: کیسه فیلتر خون اهمیت زیادی دارد و عوارض تزریق خون را کاهش می دهد.

مدیرعامل انتقال خون با تاکید براینکه باید غربالگری آنتی بادی خون در بیمارستان انجام شود،یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار آمار مربوط به عوارض خون در بیمارستانها طی سالهای اخیر است.

جمالی اضافه کرد:خیلی اوقات خون های نادر در بیمارستانها کشف می شوند.

ذخایر خون در کشور 2 برابر شده است

وی افزود:عده زیادی درخواست دادن خون به مردم غزه داشته اند.البته ارسال خون و فرآورده های خونی به دلیل شرایط خاص نگهداری، امکان پذیر نیست.

مدیر عامل انتقال خون با بیان اینکه ذخایر خون دوبرابر شده است و مشکلی در این خصوص نداریم و هیچ کمبودی از نظر خون و فرآورده های خونی نداریم،ابراز داشت:آمادگی ایجاد مرکز انتقال خون در غزه را داریم و تعدادی از همکاران ما برای اعزام به غزه اعلام آمادگی کردند.

امکان ساخت خون مصنوعی وجود ندارد

وی تاکید کرد:هیچ اقدامی در خصوص خون مصنوعی انجام نشده و نخواهد شد ؛چون امکان ساخت خون مصنوعی وجود ندارد.

جمالی با اشاره به انواع پلاسما،خاطرنشان کرد: شرکت های خصوصی علی رغم حمایت پالایشگاه خون را ایجاد نکردند.

مدیرعامل انتقال خون با بیان اینکه حکم باز گشت پالایشگاه خون به دولت صادر شده است،تصریح کرد:کماکان باید پلاسما برای استخراج مواد آن به خارج فرستاده شود.البته بحث پالایشگاه خون در سطح عالی کشور در حال پیگیری است.

وی متذکر شد:اگر سالی ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۲ مرتبه پلاسما اهدا کنند مشکل پلاسما حل خواهد شد.

جمالی با بیان اینکه انتقال خون ایران جزو بهترین انتقال خون های دنیاست،افزود: الان تمام فناوری های پیشرفته مربوط به انتقال خون را در کشور داریم.

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1567974

مهمترین اخبار ایران و جهان: