نیوز سیتی!
01 دی 1402 - 17:34

پویش شناسایی بیماری‌های خاموش به کجا رسید؟

32 درصد افراد بالای 18 سال در ایران به بیماری خاموشی مبتلا هستند و 60 درصد آنها از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند، اما حالا ده روز است که وزارت بهداشت به دنبال شناسایی آنها است.

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: این بیماری‌ها به ظاهر ساده و خاموشند اما عوارض جبران ناپذیری دارند که اگر درمان نشود به رگ‌های مغز ، قلب ، کلیه و چشم آسیب می‌رسانند و در نهایت بیمار را به کام مرگ می‌کشانند.

از همین رو وزارت بهداشت تلاش کرد تا برپایی میزهای خدمت در اماکن مختلف در سطح شهر و ارسال پیامک به هموطنان از آنها بخواهد تا در «پویش ملی سلامت» شرکت کنند تا از این طریق فشار خون و قند خون آنها را اندازه‌گیری کند.

مجری برنامه پویش ملی سلامت کوروش اعتماد می‌گوید «در این پویش جمعیت بالای ۱۸ سال در سراسر کشور مورد ارزیابی دیابت و فشارخون قرار گرفته‌اند» و این آمار تا به امروز به عدد  ۲۰ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۷۲ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت پویش ملی سلامت، از تاریخ ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. در این طرح مردم علاوه بر خدمات دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند می‌شوند. تکمیل پرونده الکترونیک با این اقدام تحقق می‌یابد و بعد از ۱۵ دی ماه وضعیت سلامت افراد براساس دستورالعمل‌ها نظارت می‌شود.

تا امروز ۴۱۳ هزار و ۳۸۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۵۸ هزار و ۴۰۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۸۸ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۶۷ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۱ هزار و ۹۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612630

مهمترین اخبار ایران و جهان: