نیوز سیتی!
13 آبان 1402 - 15:56

چرا «آرگو» باید برنده چند اسکار سیاسی می‌شد؟

هالیوود به عنوان دستگاه عظیم پروپاگاندای هیات حاکمه آمریکا، در مواقعی تلاش کرده افتضاح سیاسی مستاجران خانه 1600 را با یک افتضاح سینمایی جبران کند و نمونه بارز آن فیلم سینمایی «آرگو» است.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یکی از بزرگترین شکست‌های سیاسی ایالات متحده طی قرن گذشته به حساب می‌آید؛ شکستی که منشاء تحولات زیادی در منطقه و مناسبات بین المللی شد و دولتمردان آمریکایی نیز پس از سالها درگیر تبعات آن هستند.

تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در ۱۳ آبان ۱۳۵۹، دولت دمکرات آمریکا را با سرگردانی عجیبی روبه رو ساخت. کاخ سفید برای بازیابی حیثیت خود، اقدام به طراحی و اجرای عملیات پنجهٔ عقاب (Operation Eagle Claw ) برای آزادی زندانیان کرد اما نیروی دلتای ارتش آمریکا در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ با گرفتار شدن در طوفان شن در صحرای طبس ضمن شکست در این عملیات، تعدادی از کماندوهای خود را نیز از دست داد.شکست پروژه پنجه عقاب، سبب ناکامی جیمی کارتر رییس جمهوری وقت ایالات متحده در انتخابات و باز ماندن دموکرات‌ها از حضور مجدد در کاخ سفید شد.

هالیوود چون همیشه برای ایجاد انحراف در افکار عمومی نسبت به ضعف و ناتوانی هیئت حاکمه آمریکا و فضا سازی متفاوت از واقعیت‌های به وقوع پیوسته، وارد عمل شدکه حاصل آن تولید فیلم آرگو بود .فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی بن افلک محصول سال ۲۰۱۲ میلادی داستان مامور سازمان سیا با نام «تونی مندز» را روایت می کند که ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و در بحبوحه تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) با لباس و چهره مبدل برای نجات ۶ کارمند سفارتخانه که در خانه سفیر کانادا مخفی شده‌اند به ایران می‌آید.

بن افلک فیلم «آرگو» را براساس مقاله‌ای منتشر شده در مجله وایرد، توسط کمپانی برادران وارنر به تهیه‌کنندگی جورج کلونی و گرانت هسلوو ساخت و در مقابل ارائه تصویری خونسرد از تونی مندز، تلاش کرده چهره‌ای عصبی، خشن و پرخاشگر از مردم ایران نشان دهد.

«آرگو» فیلم ضعیفی است و بن افلک تلاشی برای شبیه سازی فیلم خود با سایر فیلم‌های جاسوسی پر زد و خورد نکرده است اما داستان را طوری پیش می‌برد که بیننده را با خود همراه می‌سازد.

در «آرگو» افزون بر بن افلک، برایان کرانستون، جان گودمن، آلن آرکین، کایل چندلر، ویکتور گاربر و نیز چند بازیگر آمریکایی ایرانی تبار ایفای نقش می‌کنند. بخش‌هایی از این فیلم در آمریکا و بخشی دیگر استانبول فیلمبرداری شد.

ماهیت ضد ایرانی «آرگو» بر چشم و دل سیاستگذاران هالیوود نشست و نتیجه این خوش رقصی، اهدای سه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین در هشتاد وپنجمین دوره اهدای جوایز اسکار شد.

جالب آنکه افتخار اعلام نام «آرگو» به عنوان بهترین فیلم هشتاد وپنجمین جایزه اسکار، به «میشل اوباما» همسر رییس جمهوری دمکرات آمریکا داده شد تا با این اقدام، تلخی شکست و افتضاحی که دمکرات‌ها ۴۴ سال پیش با آن بی‌اعتبار شدند، جبران شود.

چنین اقدامی بار دیگر اذهان هوشیار را بیش از پیش به رویکرد سیاست‌زده هالیوود معطوف کرد و نشان داد اتاق فرمان هالیوود همچنان در دست سیاستمداران کاخ سفید است.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1560974

مهمترین اخبار ایران و جهان: