مدرسهیاری فرایندی است که نیکوکاران از طریق بسیج سرمایهها برای بهبود کلاسهای مدارس و جذب بازماندگان از تحصیل به مدرسه و مهارتآموزی به آنها فعالیت میکنند. خسرو سلجوقی
خسرو سلجوقی
مدرسهیاری چیست: مدرسهیاری فرایندی است که نیکوکاران (دانشآموزان، اولیای دانشآموزان، مربیان، سایر افراد جامعه اعم از حقیقی و حقوقی و داخلی و خارجی) با مشارکت خودشان از طریق بسیج سرمایههای اعتباری (انسانی، اجتماعی، ارتباطی، سازمانی) و مالی (فیزیکی، پولی) برای بهبود کمیت و کیفیت کلاسهای مدارس فیزیکی و الکترونیکی و شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل به مدرسه و مهارتآموزی به آنها با هدف تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و در راستای توسعه کشور فعالیت میکنند.
نیکوکاران از طریق بسیج سرمایهها برای بهبود کلاسهای مدارس و جذب بازماندگان از تحصیل به مدرسه و مهارتآموزی به آنها فعالیت میکنند.
الف – گروههای ذیاثر:
- دانشآموز:
- معلم و مربی:
- اولیای دانشآموز:
- کارکنان آموزشوپرورش:
- نیکوکاران:
- جامعه محلی:
- ...
ب- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری دانشآموز:
- درس خواندن باانگیزه
- مهارتآموزی باانگیزه
- کمک به اولیای خود در اداره امور زندگی
- کمک به خانواده خود ازجمله خواهران و برداران
- استفاده بهینه از منابع در دسترس
- کمک به اداره بهینه مدرسه
- کمک به دوستان بالأخص همکلاسیها
- کمک به جامعه محلی خود
- انجام امور نظافت و نگهداری مدرسه با هماهنگی سایر دانشآموزان
- مشارکت در ساخت، تجهیز، تعمیر و نگهداری مدرسه
- مشارکت در راهاندازی و خرید سهام تعاونیهای دانشآموزی
- ...
ج- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری معلم و مربی:
- تلاش برای افزایش دانش و مهارت تخصصی و حرفهای
- تلاش برای شناسایی و آگاهی از استعداد هر دانشآموز و امکان تعلیم و تربیت هوشمندانه
- تلاش برای توانافزایی در بهکارگیری روشهای نوآورانه تعلیم و تربیت
- تلاش برای ساخت و استفاده از تجهیزات آموزشی مناسب
- افزایش توان آموزش مهارتهای ارتباطی، مهارتهای زندگی، مهارتهای کسبوکار و ترویج انواع سواد برای کودکان و نوجوانان
- ...
د- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری اولیای دانشآموز:
- تلاش برای افزایش دانش و مهارت خود در تربیت فرزندان
- حضور در هیئتامنای مدارس برای مشارکت در امور تعلیم و تربیت
- ...
ه- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری کارکنان آموزشوپرورش:
- تلاش برای افزایش دانش و مهارت تخصصی و حرفهای
- همکاری برای تشکیل هیئتامنای مدارس
- همکاری برای حضور نیکوکاران در هیئتامنای مدارس
- ترویج فرهنگ همپیوندی (خواهرخواندگی) در مدارس کشور
- ...
و- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری نیکوکاران:
- شرکت و عضویت در هیئتامنای مدارس
- راهاندازی انواع مؤسسات کسبوکار اجتماعی تعاونی برای ارائه خدمات و همچنین مدرسهیاری و مدرسهداری در قالب سازمان سکویی
- راهاندازی انواع سکوهای اشتغال آزادکاری (freelancer) پایدار تولید محتوا - با قابلیت توسعه برای هنرستانهای کشور
- راهاندازی خوشه اقتصادی دانایی و توانایی- در قالب کسبوکار اجتماعی و شرکت تعاونی با عضویت دانشآموزان و ذینفعان
- خلق اثر اشتراکی بالأخص در مناطق نیازمند
- ...
ز- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری جامعه محلی:
- هماهنگی استفاده از منابع محلی برای بهرهوری از آنان بهمنظور استفاده دانشآموزان مدارس همانند مسجد، مراکز ورزشی، مراکز کسبوکاری و ...
ح- نمونه مصادیق فعالیتهای مدرسهیاری ...:
- ...
ط- ویژگیهای سازمان سکویی مدرسهیاری:
- تبادلنظر و هماندیشی بین مدیران، معلمان و دانشآموزان مدارس ایجادشده توسط خیرین مدرسهساز با هدف بهبود بهرهوری مستمر مدارس مزبور
- نظرسنجی از مدیران، معلمان و دانشآموزان مدارس خیرین مدرسهساز در زمینه نقاط قوت و ضعف و نیازهای مدارس مزبور و پیشنهاد برای ارائه بهبود امور بهرهوری آنها
- استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزشی، معلمان، آزمایشگاهها، سالنهای ورزشی، جلسات و ... مدارس خیرین مدرسهساز در تکمیل خلأهای سایر مدارس
- برگزاری مسابقات علمی- آموزشی، ورزشی و ... بین دانشآموزان و معلمان مدارس خیرین مدرسهساز و رتبهبندی تطبیقی آنها در مقایسه با سایر مدارس کشور
- احصا و پیگیری سوابق آن گروه از دانشآموزان مدارس خیرین مدرسهساز که پس از دانشآموختگی از مدارس مزبور به دانشگاههای خارج از کشور ورود کرده و یا به موفقیتهای تحصیلی، کارشناسی، علمی و ... در داخل و خارج از کشور دستیافتهاند.
- محاسبه و تحلیل شاخصهای ارزیابی عملکرد بهرهوری مدارس خیرین مدرسهساز و مقایسه تطبیقی آنها با مدارس دولتی و خصوصی با هدف معرفی تجربههای برتر
- بررسی و شناسایی چهرههای برتر و خبرگان آموزشی مدرسه خیرین مدرسهساز با هدف حمایت و پشتیبانی از آنها در جهت استعدادیابی و ظهور خبرگان آموزشی
- سایر نیازهای مدارس خیرین مدرسهساز که با توانمندیهای سکوی بهرهوری تطابق دارد.
- …
ی- نمونه عناوین کلی نیازهای مدرسهیاری:
- رنگآمیزی کلاس
- تعمیرات مدرسه
- تجهیز کلاس
- تجهیز آزمایشگاه
- تجهیز مدرسه
- نگهداری مدرسه
- کمبود کتاب تکمیلی
- نیازهای نوشتافزار
- نیازهای جسمی
- نیازهای تغذیهای
- توانمندسازی مربیان
- تولید و تأمین محتوای آموزشی
- کمبود نیروی انسانی
- توانمندسازی دانشآموزان
- ...
شما می توانید نمونههای موفق را معرفی نمایید.
شما می توانید مصداق گفته نشده را اضافه کنید؛ و در هر یک از موارد فوق، نمونههای موفق را معرفی نمایید. انشاءالله همه در این کار مشارکت کنند.
در مجالی که برایم باقی است...
باز همراه شما مدرسهای میسازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند...
(مرحوم مجتبی کاشانی)
نقل از کانال تلگرامی مدرسهیاری (https://t.me/+qS2qsE76yfIxYmRk)
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.
شناسه خبر: 1583730