نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 01:05

اهالی ادبیات جهان علیه رژیم صهیونیستی

از ۱۵ مهرماه که عملیات گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل آغاز شد تا به امروز هنرمندان و نویسندگان بسیاری در پی حمایت از مردم فلسطین، تحریم و حتی مجبور به استعفا شدند، جمعه هم دبیر شعر مجله «نیویورک تایمز» در اعتراض به حمایت‌ها استعفا داد.

گروه کتاب و ادبیات ـ محمدرضا اسماعیلی: پس از اعلام نام برندگان جوایز جایزه ملی کتاب آمریکا ۲۰۲۳، بیست نویسنده از ۲۵ فینالیست روی صحنه آمدند و با دادن بیانیه‌ای جمعی، مراسم را به اجتماعی ضدصهیونیستی تبدیل کردند. بیشتر فینالیست‌های امسال جوایز ملی کتاب، در مراسم روز پنجشنبه در نیویورک حضور داشتند و در میان توفانی که پشت صحنه در جریان بود، در حالی که حامیان مالی عقب‌نشینی می‌کردند، بیانیه‌ای دست‌جمعی دادند و خواستار آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه شدند.

جایزه جهانی آمریکا

پس از اعلام نام جاستین تورس به عنوان برنده بخش داستانی، وی از همه فینالیست‌ها دعوت کرد روی صحنه بیایند و ۲۰ نفر از ۲۵ نامزد نهایی ۵ بخش شامل آثار داستانی، غیرداستانی، شعر، ادبیات کودک و ادبیات ترجمه، در حالی روی صحنه رفتند که عالیه بلال، نویسنده و نامزد بخش داستان برای رمان «مردم معبد» به نمایندگی از سوی دیگران بیانیه آماده شده را خواند. وی گفت: از طرف فینالیست‌ها می‌گویم؛ ما با بمباران مداوم غزه مخالفیم و خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری غیرنظامیان فلسطینی، به ویژه کودکان هستیم.

بلال در ادامه گفت: ما با یهودستیزی، احساسات ضدفلسطینی و اسلام‌هراسی به طور یکسان مخالفیم و کرامت انسانی همه طرف‌ها را می‌پذیریم و می‌دانیم خونریزی بیش‌تر هیچ کمکی به صلح پایدار در منطقه نمی‌کند.

معترضان طرفدار فلسطین در مراسم معرفی برنده جایزه گیلر ۲۰۲۳ چند بار مراسم اهدای جایزه ادبی معتبر کانادا را که دوشنبه شب برگزار شد، قطع کردند، تا اعتراض خود به حامی جایزه را نشان دهند.


جایزه ادبی گیلر

۱۰۰ هزار دلار از شریک کشتار مردم غزه

مراسم اهدای جایزه ۱۰۰ هزار دلاری گیلر اولین بار زمانی مختل شد که معترضان با تابلوهایی که روی آن نوشته شده بود «اسکاتیا بانک برای نسل‌کشی سرمایه‌گذاری می‌کند» روی صحنه رفتند تا با تابلوهایی که در دست داشتند، اعتراض‌شان را نشان دهند. علت اینکه اسکاتیا بانک را بانکی سرمایه‌گذار برای نسل کشی معرفی می‌کردند را یکی از معترضان اینطور بیان می‌کرد: «اسکاتیا بانک در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار سهام در «البیت سیستمز» دارد که تأمین کننده امکانات ارتش اسراییل برای نسل کشی مردم فلسطین است. یک معترض دیگر درمراسم افزود: ما دیگر سکوت نخواهیم کرد.» در پایان مراسم هم سخنگوی جایزه گلر خبر از دستگیری معترضان داد.

چون فلسطینیان قربانی بودند اثر توقیف شد!

اوایل این ماه، روپی کائور، شاعر کانادایی، در اعتراض به حمایت دولت آمریکا از حملات اسرائیل به غزه، دعوت برای حضور در جشن دیوالی در کاخ سفید را رد کرد. در ماه اکتبر هم پس از لغو مراسم اهدای جایزه عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی که قرار بود در نمایشگاه فرانکفورت برگزار شود، چندین کشور و انجمن انتشاراتی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت خارج شدند. عدنیه شبلی بعد از اینکه مراسم تقدیرش تعطیل شد گفت: «چون در اثرم فلسطینیان قربانی بودند، توقیف شد.»


ان بویر دبیر بخش شعر مجله نیویورک تایمز که استعفا داده است

ادبیات علیه رژیم اشغالگر قدس

روز جمعه هم دبیر بخش شعر مجله «نیویورک تایمز» در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل استعفا داد. ان بویر در نامه‌ای سرگشاده  که نیویورک تایمز را به نام خواند و هیأت تحریریه آن را به خاطر نوشتن آنچه اسرائیل برای دفاع از آن مبارزه می‌کند، جامعه‌ای است که برای زندگی انسان‌ها و حاکمیت قانون ارزش قائل است انتقاد کرد. در بخشی از متن استعفای خود نوشته است: «این فقط جنگ موشک و تجاوز ارضی نیست، نابودی مردم فلسطین است که چندین دهه است مقابل اشغالگری، زندان و شکنجه و... مقاومت می‌کنند.»

البته بویر به خوانندگان نامه سرگشاده خود و مخاطبان مجله نیویورک تایمز گفت: «از آنجایی که وضعیت موجود ما ابراز وجود است، گاهی اوقات مؤثرترین شیوه اعتراض برای هنرمندان، امتناع است. من نمی‌توانم در میان لحن «معقول» کسانی که قصد دارند ما را با این رنج بی‌معقول سازگار کنند، درباره شعر بنویسم. دیگر خبری از تعبیرهای احمقانه نیست.»

بویر اولین خروجی از مجله در نتیجه جنگ اسرائیل و حماس نیست. جازمین هیوز، نویسنده مجله NYT، پس از اینکه گزارش شد به دلیل امضای نامه سرگشاده‌ای که اسرائیل را متهم به آپارتاید و نسل کشی کرده بود، توبیخ شد، استعفا داد. امضای نامه مغایر با سیاست های اعتراض عمومی روزنامه بود. جیمی لورن کیلس، نویسنده و همکار مجله نیویورک تایمز نیز پس از امضای نامه استعفا داد.

از ۱۵ مهرماه که عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس آغاز شد تا به امروز هنرمندان و نویسندگان بسیاری در پی حمایت از مردم فلسطین، تحریم و حتی مجبور به استعفا شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1578174

مهمترین اخبار ایران و جهان: