نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1403 - 11:58

موفقیت ایران در تولید پهپاد کشاورزی/ ۹ مزیت سمپاشی با پهپاد

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف موفق به تولید تجاری و انبوه "پهپادهای سمپاش کشاورزی" شده؛ سمپاشی اراضی کشاورزی با این پهپادها، مزایای متعددی از جمله افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف سم و آب، سمپاشی دقیق و یکنواخت دارد.

عبدالله روستا؛ مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان شریف آگروبات مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان، پهپادهای سمپاش را در سه تیپ 10، 20 و 30 لیتری تولید می‌کند.

وی مزایای پهپادهای کشاورزی این شرکت دانش‌بنیان را به شرح ذیل اعلام کرد:

افزایش بهره‌وری: با استفاده از این پهپادها، سمپاشی یک هکتار زمین در عرض 8 دقیقه صرفاً با 10 لیتر سم رقیق شده با آب انجام می‌شود؛ این در حالیست که روش‌های سنتی سمپاشی، یک هکتار را با 1000 لیتر سم و در عرض یک ساعت و با نیاز به 3 تا 5 نفر کاربر، سمپاشی می‌کنند!

کاهش مصرف سم و آب: استفاده از پهپادهای سمپاش شریف آگروبات، مصرف سم و آب را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ این امر به حفظ محیط زیست و سلامت کشاورزان کمک می‌کند.

سمپاشی دقیق و یکنواخت: پهپادهای این شرکت، سمپاشی را به طور دقیق و یکنواخت انجام می‌دهند؛ این امر به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش آفت‌زدگی کمک می‌کند.

قابلیت سمپاشی در زمین‌های صعب‌العبور: پهپادها می‌توانند به راحتی در زمین‌های صعب‌العبور مانند کوهستانی یا باتلاقی، سمپاشی کنند.

روستا افزود: پهپادهای این شرکت دانش‌بنیان به سیستم هشدار هوشمند مجهز هستند؛ این سیستم به محض خالی شدن مخزن سم، به طور خودکار به اپراتور هشدار می‌دهد تا برای پرکردن مخزن اقدام کند. استفاده از پهپادهای سمپاش، روشی نوین و کارآمد برای سمپاشی مزارع کشاورزی است؛ این پهپادها به کشاورزان کمک می‌کنند تا ضمن افزایش بهره‌وری، در مصرف سم و آب صرفه‌جویی قابل توجهی کنند.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای سمپاشی با پهپادها، سرعت بالا، کاهش له شدگی محصول و ... است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

سرعت بالا: با استفاده از پهپادهای سم‌پاش، یک کاربر می‌تواند در عرض 8 دقیقه یک هکتار زمین را با 10 لیتر آب سمپاشی کند. این در حالی است که روش‌های سنتی سمپاشی، به مراتب زمان‌برتر هستند.

کاهش له شدگی محصول: پهپادها در ارتفاع مناسب از سطح محصول پرواز می‌کنند و از تماس مستقیم با آن خودداری می‌کنند؛ این امر به حفظ سلامت محصول و جلوگیری از له‌شدگی آن کمک می‌کند.

کاهش خطرات سلامتی: سمپاشی با روش‌های سنتی می‌تواند خطرات سلامتی متعددی برای کشاورزان به همراه داشته باشد؛ استنشاق سموم، تماس پوست با سم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جمله این خطرات هستند؛ استفاده از پهپادها این خطرات را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مدت پرواز مناسب: پهپادهای شریف آگروبات در سه مدل 10، 20 و 30 لیتری با مداومت پروازی 8، 12 تا 13 و 15 دقیقه به ترتیب ارائه می‌شوند؛ این تنوع به شما امکان می‌دهد تا پهپاد مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

کنترل آسان: کار با پهپادهای سم‌پاش بسیار آسان است. شما می‌توانید با استفاده از رادیو کنترل، ابعاد زمین را مشخص کنید، تنظیمات پهپاد را انجام دهید و به آن فرمان سمپاشی بدهید.

روستا گفت: نحوه عملکرد پهپادهای سمپاش شریف آگروبات به 3 روش انجام می‌شود:

نقطه‌زنی ابعاد زمین: با استفاده از رادیو کنترل، ابعاد زمین را به طور دقیق مشخص کنید.

تنظیمات پهپاد: ارتفاع، سرعت، ارتفاع از سطح زمین، ارتفاع از سطح محصول و سایر تنظیمات پهپاد را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید.

فرمان سمپاشی: به پهپاد فرمان دهید تا سمپاشی را به طور خودکار آغاز کند.

وی ادامه داد: استفاده از پهپادهای سمپاش، روشی نوین و کارآمد برای سمپاشی مزارع کشاورزی است؛ این پهپادها به کشاورزان کمک می‌کنند تا ضمن افزایش بهره‌وری، در مصرف سم و آب صرفه‌جویی کرده، به حفظ سلامت خود و محصولشان کمک کرده و به حفظ محیط زیست کمک کنند.

وی تأکید کرد: در هرنقطه‌ای که باتری تمام شده یا سم داخل مخزن تمام شود، اعلام بازگشت به خانه می‌شود و بعد از تعویض باتری یا شارژ محلول، ادامه کار را از همان نقطه‌ای که نیمه‌تمام مانده آغاز می‌کند.

مدیر بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان کشورمان تصریح کرد: ما در حوزه هم تولید،‌ طراحی و مونتاژ و هم در زمینه خدمات و تعمیرات فعالیت می‌کنیم؛ قیمت پهپادهای 10 لیتری 650 میلیون تومان، 20 لیتری ‌720 میلیون تومان و 30 لیتری 850 میلیون تومان تمام می‌شود.

روستا گفت: کشاورزان از طریق وام جهاد کشاورزی، می‌توانند این پهپادهای سم‌پاش را خریداری کنند و اسم این شرکت دانش‌بنیان در سیستم مکانیزاسیون جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره صرفه اقتصادی خرید این پهپادهای سم‌پاش برای کشاورزان گفت: استفاده از پهپاد برای سمپاشی زمین کشاورزی نه تنها از نظر اقتصادی به نفع کشاورز است بلکه می‌تواند به عنوان یک فرصت شغلی جدید نیز در نظر گرفته شود! نگاه به پهپادهای کشاورزی باید همانند خرید تراکتور باشد چراکه اوایل که کشاورزان قصد خرید تراکتور را داشتند، مقاومت می‌کردند اما امروز علاوه بر خرید تراکتور و رفع رجوع کارهای خود، کارهای دیگران را نیز انجام می‌دهند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: مجوزهای پهپادها بدین صورت است که سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه کرده است که پهپادهایی که تولید می‌شوند باید شرکت‌هایی باشند که مجوزهای سازمان هواپیمایی کشور را داشته باشند و شرکت ما نیز این مجوز طراحی و تولید و  اجازه پلاک‌گذاری برای پهپادها را دارد.

وی ادامه داد: هرکسی که بخواهد با پهپاد کار کند باید 2 گواهینامه را داشته باشد که یکی گواهینامه خلبانی با پهپاد و دیگری پلاک پهپاد است و هر 2 آنها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری از طریق شرکت‌هایی که مجوز این برنامه‌ها را دارند صادر می‌شود یعنی شرکتی که مجوز برگزاری آموزش را دارد، گواهینامه اعطا می‌کند و پلاک را نیز شرکت‌های تولیدکننده اعطا می‌کنند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان مفتخر است که هر دو مجوز لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است؛ ما هم برگزاری دوره‌های آموزشی جامع خلبانی پهپاد و همچنین پلاک را شرکت انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: امروز واردات پهپاد به ایران ممنوع است و اگر هم کسی بخواهد پهپادی را وارد کند نمی‌تواند به راحتی پلاک‌گذاری کند و باید شرکت‌هایی که در حوزه تولید هستند، کار پلاک‌گذاری را انجام دهند البته پهپادهای زیر 200 گرم این مشکلات را ندارند اما پهپادهای بالای 200 گرم باید مجوزهای لازم را دریافت کنند.

روستا تصریح کرد: اخیراً در کشورمان بخشنامه‌ای صادر شده که بر اساس آن، تولید پهپاد باید حتما بومی باشد و کار پلاک‌گذاری آن نیز توسط ایران انجام شود و دیگر واردات انجام نشود ضمن آنکه امروز پهپاد کشاورزی DGI که بسیار معروف است بُردهای آنها طوری طراحی شده که در کشورهایی از جمله ایران که تحریم است، به هیچ عنوان بُلند نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1706335

مهمترین اخبار ایران و جهان: