نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 21:51

سیر منفی مننژیت در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در یک سال گذشته مورد مثبت قطعی مننژیت در نیشابور نداشته‌ایم.

حامد جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: طی سال گذشته در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مورد مثبتی از مننژیت گزارش نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اشاره به تعداد ۷۶ بیمار در سال گذشته و گزارش ۴۶مورد مشکوک به منژیت از سطح بیمارستان‌های نیشابور در سال جاری، تصریح کرد: نمونه‌گیری از افراد مشکوک انجام شده و مورد مثبتی گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه در ایران سالانه حدود ۸ هزار مورد مشکوک به مننژیت گزارش می شود که حدود یک سوم موارد به تشخیص قطعی می‌رسند، تشریح کرد: در سال‌های اخیر، پس از بکارگیری واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B در کشورهای توسعه یافته، میزان بروز بیماری مننژیت کاهش چشمگیری داشته است‌.

جلالیان عنوان کرد: در حال حاضر مننژیت بیشتر در بزرگسالان اتفاق می‌افتد تا در کودکان و نوجوانان، علاوه بر اینکه در ایران از سال ۱۳۹۵ واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B به برنامه روتین واکسیناسیون کودکان اضافه شد.

معاون شبکه بهداشت و درمان علوم پزشکی نیشابور ابراز کرد: با ورود واکسن Hib ( پنتاوالان) به شبکه بهداشت کشور، مننژیت هموفیلوس آنفلوانزا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است که این امر اهمیت واکسیناسیون را به خوبی نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است التهاب پرده‌های مغز و نخاع را مننژیت می‌نامند. این التهاب ممکن است، عامل ویروسی، باکتریایی یا سایر ریزاندامگان داشته باشد و در موارد نادری در اثر تجویز داروهای خاصی به وجود می‌آید.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631279

مهمترین اخبار ایران و جهان: