نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 09:52

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۰۸؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار هواشناسی به کشاورزان ۳۱ استان

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها خبر داد و برای کشاورزان ۳۱ استان کشور هشدار آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در سواحل دریای خزر، شمال شرق و برخی مناطق دامنه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، همدان، مرکزی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مناطق جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان و غرب هرمزگان فعال است. شدت بارندگی امروز برای استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی است.

سامانه بارشی امروز از کشور خارج می‌شود. فردا دوشنبه ابرناکی و بارش در سواحل شمالی و استان‌های خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ادامه دارد و در سایر مناطق کشور آسمان صاف همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. طی این روز بارش‌ها در غرب گیلان و شرق اردبیل شدید است.

روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی جدید از شمال غرب کشور ابرناکی، بارش برف و باران در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران شروع می‌شود. همچنین در نیمه غربی سواحل دریای خزر بارندگی تقویت شده و در خراسان رضوی نیز بارش روی می‌دهد.  روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این وضعیت در غرب، مرکز و سواحل غربی دریای خزر ادامه دارد.

به گزارش تسنیم،‌ امروز در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در تهران، سمنان و نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. همچنین تا روز چهارشنبه دریای خزر و طی روزهای شنبه و یکشنبه خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: بارش باران وبرف و وزش باد و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/11/08: لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، غرب کردستان، همدان، مرکزی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و شرق سمنان.

دوشنبه 1402/11/09: آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

سه‌شنبه 1402/11/10: شمال خوزستان، شمال ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، شمال شرق خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/11/11: شمال و شرق خوزستان، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، گیلان، مازندران.

پنجشنبه 1402/11/12: شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شرق لرستان، غرب یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب قزوین، البرز و تهران، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: بارش باران و برف و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی و کاهش دید جاده ها در مناطق سردسیر و کوهستانی، احتمال یخ‌زدگی در ساعات شب و اوایل صبح.

توصیه: احتیاط و امتناع از رفت و آمد و تردد غیرضروری، به همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایش مناسب در وسایل نقلیه، احتیاط و امتناع از کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و شهرداری‌ها برای کمک‌رسانی برای هرگونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید و کاهش دما

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/11/08: شرق تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

سه‌شنبه 1402/11/10: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق سمنان.

چهارشنبه 1402/11/11: هرمزگان، فارس، نیمه غربی کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق سمنان.

پنجشنبه 1402/11/12: کرمان، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گردو خاک، کاهش دید و کاهش دما، احتمال سقوط اشیا، شکستن درختان کهن و فرسوده

توصیه: احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیر ضروری در فضای باز، امتناع و احتیاط در هرگونه رفت وآمد توقف در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره و سازه های موقتی و همچنین درختان فرسوده و کهنسال.

توصیف سامانه: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد

زمان شروع: یکشنبه 1402/11/08

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/11/08:

دوشنبه 1402/11/09:

سه‌شنبه 1402/11/10:

چهارشنبه 1402/11/11 و پنجشنبه 1402/11/12: استان‌های واقع در مناطق شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق و دامنه جنوبی البرز و استان‌های قم و اصفهان.

اثر مخاطره: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد، افزایش مصرف حامل‌های انرژی.

توصیه: تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برنامه‌ریزی و آمادگی سازمان‌ها و نهادهای مربوط به ذخیره و انتقال سوخت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه 1402/11/07

زمان پایان: دوشنبه 1402/11/09

نوع مخاطره: بارش باران و برف و وزش باد

منطقه اثر:

یک‌شنبه 1402/11/08: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در شرق تهران، سمنان.

دوشنبه 1402/11/09: غرب گیلان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

هشدار هواشناسی به کشاورزان

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: بارش باران وبرف و وزش باد و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، لرستان، کرمان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد.

 

اثر مخاطره: آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی.

توصیه: پاکسازی نهرها و آبراهه ها جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی.

استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها.

کشت حبوبات انتظاری در استان های سردسیر مانند خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری و کشت سیب زمینی در استان سیستان و بلوچستان.

زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال.

استحکام پوشش سازه های کشاورزی و دامداری ها در برابر باد شدید.

عدم انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان های سردسیر.

رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی.

نگهداری از تأسیسات و عایق بندی لوله‌‌های آب برای جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌‌ها در باغات و واحدهای تولیدی.

استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری.

انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش.

عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع در هنگام بارندگی.

  توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع امواج

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا گاهی خیلی شدید با بیشینه سرعت باد در ساحل و دور از ساحل(32-20 نات) با تاکید بر استان‌های گیلان و مازندران و بیشینه ارتفاع امواج در سواحل بین 1تا 2متر و دور از ساحل بیشتر از 2 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل.

توصیه: منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1651635

مهمترین اخبار ایران و جهان: