نیوز سیتی!
22 اسفند 1402 - 23:27

روسیه سفیر سوئیس را احضار کرد

روسیه سفیر سوئیس را به وزارت خارجه خود احضار و یادداشت اعتراضی علیه مدیریت اموال دولتی مسکو در سوئیس را به وی ارائه داده و هشدار داد هرگونه تجاوز به اموال دولتی روسیه به منزله سرقت دولتی است و اقدامات تلافی جویانه طرف روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، روسیه سفیر سوئیس را برای ارائه یادداشت اعتراضی به وی احضار کرد.

"کریستینا مارتی لانگ"، سفیر سوئیس در روسیه روز سه شنبه به وزارت امور خارجه در مسکو احضار شد و به او یادداشت اعتراضی علیه مدیریت اموال دولتی روسیه در سوئیس داده شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه ریا نووستی، در اینجا مسئله به معنای واقعی کلمه "تصمیم پارلمان سوئیس برای آغاز مراحل قانونی برای مکانیزمی است که اجازه مصادره اموال دولتی روسیه در کنفدراسیون سوئیس را می دهد".

در این نامه هشدار دهنده آمده است که هرگونه تجاوز به اموال دولتی روسیه به منزله سرقت دولتی است و اقدامات تلافی جویانه طرف روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

شورای دولت ها در سوئیس روز پنجشنبه تصمیم گرفت که سوئیس باید در بحث درباره مبنای حقوقی بین المللی برای مصادره دارایی های دولتی روسیه شرکت کند.

روسیه این اقدام سیاستمداران سوئیسی را به شدت محکوم می کند. بر اساس اطلاعات روسیه این قانون اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین الملل در مورد مصونیت دولت ها را به شدت نقض می کند. در صورت اجرایی شدن این طرح، روسیه اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد.

اخیرا بحث ها درباره استفاده از سود دارایی های بلوکه شده روسیه به نفع اوکراین در بین مقامات اروپایی بالا گرفته است.

رئیس کمیسیون اروپایی اخیرا در سخنانی در پارلمان اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده کند.

ایالات متحده آمریکا هم اصرار دارد که حدود 264 میلیارد یورو پول بلوکه شده روسیه برای اوکراین استفاده شود. از سوی دیگر، به دلایل قانونی، کشورهای اتحادیه اروپا فقط می خواهند از سود حاصل از این دارایی ها استفاده کنند.

اخیرا همچنین "ریشی سوناک"، نخست وزیر انگلیس ضمن تاکید بر لزوم ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین از تصمیمات خود برای انتقال سود دارایی‌های بلوکه شده روسیه به کی‌یف خبر داد.

اتحادیه اروپا در سایه تحریم ها در جنگ روسیه علیه اوکراین میلیاردها وجوه مسدود شده بانک مرکزی روسیه را ذخیره کرده است. درآمد حاصل از این امر قرار است در آینده به اوکراین منتقل شود. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در بلژیک اخیرا اعلام کرد، نمایندگان 27 کشور عضو بر روی یک پیشنهاد در این باره توافق کردند.

این در حالی است که روسیه سال گذشته به اتحادیه اروپا هشدار داد که اموال دولت روسیه یا شهروندان روسیه را مصادره نکند. علاوه بر این به گفته کارشناسان استفاده مستقیم از دارایی های روسیه می تواند منجر به از دست دادن اعتماد سایر کشورها و سرمایه گذاران به مرکز مالی اروپا و خروج دارایی ها از اتحادیه اروپا شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1685979

مهمترین اخبار ایران و جهان: