نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 16:02

جدال نفس‌گیر «نیروگاه‌های تجدیدپذیر‌» با آلودگی هوا

انعقاد قرارداد ساخت 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ماه گذشته، صعود 3 پله‌ای ایران در فهرست کشورهای دارای نیروگاه خورشیدی در غرب آسیا را رقم زد که ایران را به همسایه ترکیه در صدر این فهرست تبدیل خواهد کرد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: آلودگی هوا سال‌هاست که راه تنفس شهروندان را تنگ کرده و کلانشهرهای ایران رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند.

 


تهران در یک روز آلوده

 

در حالیکه سوخت‌های فسیلی متهم ردیف اول آلودگی هوا هستند، معاون وزیر نیرو محمود کمانی به ساخت 95 نیروگاه خورشیدی طی 12 ماه پرداخته و می‌گوید، «ایران رسیدن به جایگاه دوم نیروگاه‌های خورشیدی در بین کشورهای غرب آسیا را هدف گرفته است.»

ساخت 95 نیروگاه حرارتی، 4500 مگاوات ظرفیت به شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد و همه نیاز برقی یک شهر 2.5 میلیون نفری مانند کرج، بدون مصرف یک قطره سوخت فسیلی تامین می‌شود.


نمایی از شهر کرج در شب

 

جهش قیمت نفت در سال 1973، دنیا را به فکر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انداخت و اولین نیروگاه‌های خورشیدی به جهان معرفی شد، 14 سال پس از این واقعه پای اولین سلول خورشیدی در قالب طرح مطالعاتی دانشگاه شیراز به کشور باز شد، در حال حاضر ایران 539 مگاوات، یعنی کمی بیشتر از 0.5 درصد کل ظرفیت تولید برق ایران، انرژی خورشیدی دارد.

ساخت 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیاز به مصرف مازوت به ویژه در زمستان را کاهش داده و انتشار  7.2 میلیون تن آلودگی معادل وزن 26 هزار ایرباس380 پر از مسافر به آسمان ایران متوقف خواهد شد.


هواپیمای مسافربری ایرباس380 هواپیمایی داخلی

 

مطالعات معاونت برق و انرژی وزارت نیرو از ظرفیت توسعه 72 هزار مگاواتی نیروگاه خورشیدی در ایران حکایت دارد، پتانسیلی که در صورت بالفعل شدن به جهش 90 برابر نیروگاه‌های خورشیدی در ایران ختم خواهد شد.

کارشناس انرژی سید سلیمان بی‌طرف توسعه انرژی تجدیدپذیر در دنیا را یک پروژه شکست خورده تلقی می‌کند و معتقد است که برنامه توسعه 30 هزار مگاوات برق سبز در ایران با توجه به تجربیات جهانی نظیر آلمان، هدر دادن منابع است.

از طرفی، استاد دانشگاه سعید نیکی‌سخن وضعیت آلمان را محصول حذف نیروگاه‌های اتمی می‌داند و می‌گوید که برنامه توسعه 30 هزار مگاواتی برق سبز ایران در کنار یک برنامه 50 هزار مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی و اتمی اجرا می‌شود.

در صورت تحقق برنامه ساخت نیروگاه ایران، سهم تجدیدپذیرها به 17 درصد از شبکه برق می‌رسد و 83 درصد از برق توسط منابع گازی و اتمی تامین خواهد شد، این در حالیست که آلمان هم اکنون 53 درصد از شبکه برق خود را به برق تجدیدپذیر سپرده است. به اعتقاد کارشناسان، حفظ تعادل میان توسعه تجدیدپذیر و استفاده از سایر منابع انرژی رمز توسعه کشورها مبتنی بر انرژی برق است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636279

مهمترین اخبار ایران و جهان: