نیوز سیتی!
09 دی 1401 - 16:37

کاهش ۲۰ درصدی محصولات پر آب‌ بر در همدان

همدان-استاندار همدان گفت: بینی شده است در سال پیش‌رو محصولات پر آب بر را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی فرزاد صبح جمعه در جلسه کمیته بهره‌وری که با حضور کلیه اعضا در سالن شهدای استانداری برگزار شد، گفت: در این جلسه فوق مصوب شد که دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته بهره‌وری استان، گزارش‌های اجرایی و اقدامات عملی خود را به طور دقیق ارائه کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم بهره‌وری را در حوزه‌های مختلف تولید، کشاورزی، صنعت و همچنین ساختمان‌سازی رعایت و اجرایی کنیم، باید اصول ارائه شده توسط اداره کل هواشناسی استان را در مباحث نظام مهندسی کشاورزی و ساخت و ساز رعایت و اجرایی شود.

استاندار همدان ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف آب استان مربوطه به بخش کشاورزی است، مهمترین موضوع و مبحث در این حوزه، بهره‌وری در آب است.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: بحران کم آبی در کشور، اهمیت کشاورزی در استان و سومین دوره خشکسالی، این ضرورت را ایجاب می‌کند تا روش‌های مختلف بهره‌وری آب را در تمام بخش‌های کشاورزی به کار بگیریم.

وی عنوان کرد: با به کارگیری روش‌های نوین بهره‌وری آب، می‌توان امنیت و همچنین اقتدار غذایی را در سطح استان تأمین کنیم.

قاسمی فرزاد اضافه کرد: برای تأمین امنیت و اقتدار غذایی باید بتوانیم ضمن اجرای بهره‌وری و کاهش حداقل یک درصد میزان مصرف آب، سالانه تا ۱۰ درصد میزان تولید را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و استفاده صحیح و نوین از آب در دستور کار قرار دارد، گفت: همدان از استان‌های پیشگام در تغییر الگوی کشت و پیاده کردن سند مرتبط در این حوزه در کشور است.

استاندار همدان ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم که محصولات پرآب‌بر را در سال پیش‌رو تا ۲۰ درصد به نسبت سرانه آنها کاهش دهیم. جهاد کشاورزی نیز مکلف شده تا برنامه اجرایی این کار را با جزئیات آن در جلسات بعدی ارائه کند.

قاسمی فرزاد مطرح کرد: جهاد کشاورزی برنامه‌های مختلف آموزشی برای کشاورزان در راستای تغییر الگوی کشت را انجام خواهد داد.

وی در پایان اظهار کرد: برای کشاورزان و افرادی که از تغییر الگوی کشت و آموزش‌های لازم سر باز بزنند، محدودیت‌های لازم اعمال خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 944135

مهمترین اخبار ایران و جهان: