نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 13:32

افزایش 23 درصدی مصرف گاز در خراسان جنوبی/ صرفه‌جویی کنید گاز قطع نشود

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به شدت برودت هوا و افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی احتمال قطع گاز وجود دارد، هرچند تمام تلاش ما بر این است این اتفاق رخ ندهد اما بستگی به میزان همراهی مردم در صرفه‌جویی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خراسان جنوبی، سرمای شدید و برودت هوا در نقاط مختلف کشور به ویژه خراسان جنوبی سبب افزایش مصرف گاز شده، با وجودی که تأمین گاز خانگی جزو خط قرمز محسوب می‌شود و تمام تلاش مسئولان بر عدم قطع گاز در این بخش است اما تحقق این مهم نیازمند همراهی مردم و رعایت الگوی مصرف است، در همین راستا نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشوند.

طبق گفته کارشناسان هر یک درجه کاهش دمای منازل باعث کاهش ۶ درصدی مصرف گاز استان می‌شود ضمن اینکه آمار و ارقام نیز حاکی از آن دارد مصرف گاز در استان طی ۲۴ ساعت گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.

استاندار خراسان جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سرمای کم‌سابقه هوا و به تبع آن افزایش مصرف گاز از مردم خواست با مدیریت مصرف مانع از بروز مشکل در روند تأمین گاز استان شوند.

جواد قناعت با تأکید بر اینکه در شرایط خاصی به سر می‌بریم، تصریح کرد: ممکن است کشور و به تبع آن استان ‌یکی دو هفته درگیر تبعات این سامانه جوی باشد که به امید خدا این وضعیت هم با همکاری مردم به خوبی مدیریت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی کم‌آبی و خشکسالی‌های مستمر را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: در این وضعیت خشکسالی، بارش باران و برف نعمت بزرگی است که باید شاکر خدای بزرگ بود.

وی در ادامه از فرمانداران و مسئولان امر خواست در مصاحبه‌های خود شرایط را بحرانی و نگران‌کننده جلوه ندهند اما بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی تأکید داشته باشند تا مشکلی به وجود نیاید.

 قناعت با بیان اینکه در حال حاضر حداکثر تولید گاز از پالایشگاه‌ها انجام می‌شود، بیان کرد: مصرف روزانه گاز کشور هزار و ۱۰۰ ملیون مترمکعب و تولید ۹۰۰ میلیون متر مکعب است که برای جبران این کمبود تولید باید در این بخش مدیریت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به ‌چالش جهانی کمبود انرژی، برودت هوا و حتی قطعی گاز در برخی کشورهای پیشرفته، بیان کرد: این موج سرما در کشور بی‌سابقه است که به صورت میانگین هر یک دهه یک بار رخ می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تداوم موج سرما در کشور حداقل تا پایان هفته ادامه دارد تأکید کرد: در حال حاضر ۲۷ استان و ۴۶۰ شهر کشور درگیر سرما و برودت شدید هوا هستند.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته بالاترین مصرف گاز در کشور رقم خورد اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را بکار گیریم تا گاز خانگی که خط قرمز ماست قطع نشود و این امر نیز مستلزم مدیریت مسوولان و البته همراهی مردم است.

در شرایط فعلی از مسئولان قول عدم قطع گاز استان را گرفته‌ایم

قناعت با اشاره به سه تماس تلفنی خود در قرارگاه مدیریت بحران استان با وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات دیسپاچینگ شرکت ملی گاز و پیگیری برای قطع نشدن گاز منطقه خراسان جنوبی، گفت: در شرایط فعلی از مسئولان قول عدم قطع گاز استان را گرفته‌ایم و جای نگرانی نیست.

وی تأکید کرد: البته در صورت شدت برودت هوا، احتمال افت فشار در برخی مسیرهای آنتی‌ شبکه‌ گاز خراسان جنوبی وجود دارد که در صورت عدم صرفه‌جویی، احتمال قطعی گاز در برخی مناطق کشور و استان وجود خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در کنار تمام این پیگیری‌ها باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم، بیان کرد: مصوبات مدیریت بحران استان باید به صورت کامل در همه شهرستان‌ها دنبال شود.

وی با تأکید بر پیگیری و اجرای مصوبات قرارگاه مدیریت بحران استان، گفت: فرمانداران، مسئولان متولی و اعضای ستاد مدیریت بحران تعامل و همراهی لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشویم.

قناعت با بیان اینکه فرمانداران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اعضای ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم برای توزیع نفت در شرایط اضطراری را داشته باشند، گفت: برای شرایط ضرورت مساجد، تکایا و نیز پایگاه‌های بسیج با محوریت فرمانداران برای اسکان مردم آماده شوند.

وی ضمن تقدیر از نیروهای امدادی به خصوص مأموران و کارکنان شرکت گاز که در این شرایط سخت در حال خدمت شبانه‌ روزی به مردم هستند، گفت: گاز پایدار در کشور و خراسان جنوبی داریم اما با همراهی، مدیریت خوب و کار تیمی و تعاملی این بحران را هم به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.

با تعطیلی ادارات استان‌های همجوار، شبکه گاز پایدارتری خواهیم داشت

استاندار خراسان جنوبی از تمدید تعطیلی ادارات، دستگاه‌‌های اجرایی و مراکز آموزشی استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ماه خبر داد و گفت: با تعطیلی ادارات استان‌های همجوار، شبکه گاز پایدارتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تأمین گاز خانگی استان‌های مازندان و گلستان از کشور ترکمنستان است، بیان کرد: به دلیل فراگیری سرما این کشور در تأمین گاز خود دچار مشکل شده و صادرات گاز را به ایران قطع کرده که اگر این اتفاق نمی افتاد دچار مشکل نمی‌شدیم.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی نیز با ابراز خرسندی از بارش نعمت الهی اظهار کرد: این موضوع نویدبخش سالی پربرکت برای مردم به ویژه کشاورزان سختکوش خواهد بود.

علیرضا عباس زاده با بیان اینکه در بیش از ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان کشور در ۲۴ ساعت گذشته دما به زیر صفر رسید، تصریح کرد: سرمای هوا که باعث شد در بعضی از شهرها دما به منفی ۲۷ درجه برسد، سبب افزایش بی‌سابقه مصرف گاز خانگی شده و رکورد مصرف گاز در کشور را شکسته است.

در خراسان جنوبی هم دمای هوا به منفی 20 درجه رسید

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی هم دمای هوا به منفی 20 درجه رسید، بیان داشت: در این شرایط بیشتر نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه بر اثر سرمای هوا در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند به طوری که ترکمنستان صادرات گاز خود را به دلیل سرمای زیاد در این کشور به ایران قطع کرده است.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: بر اساس گزارش وزارت نفت و شرکت ملی گاز کشور تاکنون هیچ گونه وقفه‌ای در تولید گاز در کشور به وجود نیامده و همه پالایشگاه‌های تولید گاز در مدار قرار دارند به طوری که در این روزها رکورد تولید گاز در کشور زده شده است.

وی اظهار کرد: به دلیل سرمای شدید، استان‌های شمال شرق کشور با مشکلاتی در زمینه مصرف گاز مواجه شده اند و سرمای زیاد سبب افت فشار گاز در کشور به ویژه در استان های شمال شرق شده است.

عباس‌زاده با تأکید براین که اگر مردم مدیریت مصرف گاز را رعایت نکنند، شاهد قطع گاز خواهیم بود، گفت: با تلاش پرسنل شرکت گاز خراسان جنوبی تاکنون قعطی گاز نداشته‌ایم و با ماندگاری برودت هوا مردم باید در این زمینه به طور ویژه برنامه‌ریزی کنند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت برای ما تأمین گاز خانگی است، ادامه داد: یکی از تمهیدات در این خصوص تعطیلی مدارس و ادارات دولتی است که کارگروه مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با پیشنهاد شرکت گاز استان با انجام این کار موافقت کرد.

دمای منازل خود را بین  ۱۸ تا ۲۱ درجه نگاه دارند

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی تصریح کرد: هر روز تعطیلی ادارات یک‌میلیون و 250 هزار مترمکعب صرفه جویی گاز و تقویت گاز بخش خانگی را به همراه دارد و هر درجه کاهش دمای وسایل گرمایشی در بخش خانگی، 25 میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز را سبب می شود.

وی اظهار کرد: همه مدارس مانند ادارات دولتی روزهای شنبه و یکشنبه این هفته جز پایه دوازدهم که امتحانات نهایی آنها برگزار می‌شود، تعطیل هستند و دانشگاه‌های خراسان جنوبی هم در این دو روز تعطیل خواهند بود.

عباس‌زاده افزود: براساس مصوبه کارگروه مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی همه امتحانات دانشگاه‌های استان هم لغو شده که این مصوبه به همه دانشگاه ها اعلام شده و لازم‌الاجراست.

وی افزود: دانشجویان غیر بومی دانشگاه‌های خراسان جنوبی به دلیل یخ زدگی جاده‌ها و عدم امکان رفت و آمد برای آنها در خوابگاه‌ها حضور دارند.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی تأکید کرد: بخش های خصوصی هم در این دو روز مانند ادارات تعطیل هستند مگر این که بتوانند از سوخت جایگزین برای تأمین انرژی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به این که در هفته دولت سال جاری جشن گاززسانی به روستاهای خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: از مردم درخواست می کنیم دمای منازل خود را بین  ۱۸ تا ۲۱ درجه نگاه دارند تا با صرفه‌جویی در این خصوص از مشکلات ناشی از شدت سرما کاسته شود.

 عباس‌زاده تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی موظفند نظارت لازم را در خصوص مدیریت مصرف انرژی انجام دهند.

با توجه به شدت برودت هوا احتمال قطع گاز وجود دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به شدت برودت هوا و افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی احتمال قطع گاز وجود دارد، هرچند تمام تلاش ما بر این است این اتفاق رخ ندهد اما بستگی به میزان همراهی مردم در صرفه‌جویی دارد.

رحمان محمودی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش مصرف ثبت شده است.

وی عنوان کرد: تمام مشترکان گاز در استان با رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه، پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌های ضخیم و روشن نکردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده، یاری‌رسان شرکت گاز در عبور از فصل سرد سال باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی  تأکید کرد: هر یک درجه کاهش دمای منازل باعث کاهش ۶ درصدی مصرف گاز استان می‌شود.

پایان پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 976235

مهمترین اخبار ایران و جهان: