نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 16:13

لزوم بیان شفاف شرایط اقتصادی کشور برای مردم

مشهد ـ آیت‌الله علم‌الهدی گفت: مسائل اقتصادی کشور به صورت شفاف برای مردم مطرح نمی‌شود، دولت باید مردم را در جریان مسائل اقتصاد کشور بگذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه ۱۶ دی ماه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این‌که در هفته گذشته، دو یادواره از دو شخصیت با عظمت را شهید حاج قاسم سلیمانی و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: در زیارت امام رضا (ع) جمله «لعن الله قَتَلک مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ اَلْأَلْسُنِ» را می‌خوانیم، یعنی «خدا لعنت کند کسانی که شما را با دو ابزار دستشان و زبانشان کشتند».

ابزار نظامی و جنگ نرم، دو عرصه تهاجم دشمن

وی، این عبارت را جمله راهبردی در زیارت امام رضا (ع) دانست و ادامه داد: این عبارت نشان می‌دهد جنایات، تجاوزات، هجمه‌ها و برخورد با دین و جامعه دینی با دو ابزار صورت می‌گیرد، یکی با ابزار «ایدی»، یعنی با ابزار نظامی به مردم، مسلمانان و به جامعه شیعی تجاوز کنند و از آنان بکشتند و ابزار دوم، «والالسن» یعنی با فتنه و توطئه با ابزار زبان، تبلیغ و سخن، جامعه اسلامی را مورد تجاوز و هدف حمله قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شهید سلیمانی و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را دو شخصیت مبارز در این دو عرصه دانست و گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی در تجاوز «بالایدی» جلوی دشمن ایستاد و با شگردها و فناوری‌های عظیم نظامی توانست دشمن را از کنار کشور تا ساحل دریای مدیترانه عقب براند و آنجا او را سرکوب کند.

وی افزود: کسی که در مقابل دگراندیشی‌ها، فتنه‌های تبلیغی، شبهه افکنی‌ها و به کار گرفتن ایمان و اعتقاد نسل جوان ایستاد، مردانه رزمید و در مقابله با انحراف هیچ ترسی نداشت، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که باید قدرشناس خدمات این عزیزان نسبت به خودمان باشیم، ابراز کرد: آنچه حاج قاسم برای خودش انجام داد، مابه‌ازایی دارد که ما نمی‌توانیم جواب دهیم اما نسبت به خودمان و وضعیتی که جامعه ما دارد، فداکاری‌ها، رشادت‌ها و مردانگی‌های دلاورمردانه مرد بزرگ میدان اگر نبود، امروز کجا بودیم؟

اعتلای جایگاه انقلاب اسلامی در دنیا

وی به اعتلای جایگاه انقلاب و جمهوری اسلامی در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۲ سال پیش انقلابمان به پیروزی رسید، امروز را با آن روز مقایسه کنید، ان روز سرزمین لبنان در طول جنایت اسرائیل بود و اسرائیل تا خود بیروت آمده و زندگی شیعیان و مسلمانان را تصرف کرده بود اما امروز اسرائیل بدون اراده همان‌هایی که خانه‌شان در تصرف کرده بود، نمی‌تواند از دریا یک سطل نفت بکشد!

امام جمعه مشهد مقدس، اقتدار امروز مسلمانان را به برکت وجود انقلاب اسلامی دانست و گفت: این عظمت محصول انقلاب بود و این انقلاب نیز در سایه هزینه‌دادن‌ها، رشادت‌ها و بزل کردن‌های مکتب حاج قاسم به اقتدار امروز رسید اما آنچه در داخل کشور داریم، طور دیگری نقل می‌شود.

محاصره سه‌گانه اقتصادی کشور

وی با بیان این‌که اقتصاد کشور در محاصره سه‌گانه اقتصادی دشمن قرار دارد، اظهار کرد: اقتصاد ما در محاصره یک مثلث است، ضلع اول مثلث «جنگ اقتصادی» است، دشمنی که نمی‌تواند در عرصه نظامی به سراغ ما بیاید، جنگ را در عرصه اقتصادی آغاز کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی، «تحریم» و «توطئه و فتنه» را دو ضلع دیگر این محاصره اقتصادی عنوان کرد و افزود: دشمن با تحریم و فتنه تلاش می‌کند تا ما نتوانیم روی پای خودمان بایستیم و از سفره خودمان نان خودمان را بخوریم.

وی تصریح کرد: در عین حال، اقتصاد ما امروز در مسئله صادرات به دیگر کشورها، ۳ درصد رشد داشته است، در همه عرصه‌های مبادلات منطقه‌ای حضور داریم و در مسئله نفت و انرژی، با وجود همه تحریم‌ها بالغ بر دو میلیون بشکه صادرات نفت داریم و همه پولش را هم می‌گیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دشمن در عرصه جنگ اقتصادی با شکست مفتضحانه‌ای روبرو شده است، ادامه داد: اروپا در مسئله انرژی و مواد غذایی در بدترین وضعیت به سر می‌برد در حالی که ما در مسئله تولید مواد غذایی تقریبأ به خودکفایی رسیدیم.

وی به بهبود وضعیت بیکاری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کشور تک رقمی شده در حالی که در گذشته از این موضوع رنج می‌بردیم؛ در مقابل جنگ اقتصادی که علیه کشور وجود دارد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در توسعه ساخت و ساز مسکن برای جوانان ما به وجود آمده است.

استفاده سودجویان داخلی از وضعیت ارز

آیت‌الله علم‌الهدی به مسئله نوسانات ارزی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است زیرا دشمن در این عرصه با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند؛ تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است و قیمت ارز برای امور واردات، با ارز نیمایی با قیمت ثابت ۲۸,۵۰۰ تومان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مشکل ما در ارز متشکل است که برای معاملات غیر رسمی و سفر خارجی استفاده می‌شود که در این جریان دچار توطئه دشمن هستیم؛ دشمن در ارز متشکلی که نقشی در اقتصاد اصلی ما ندارد، توطئه می‌کند و مرتب مسئله ایجاد می‌کند که دولت باید در این جریان دخالت کند و جلوی این توطئه‌ها را بگیرد.

انتقاد از اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت

امام جمعه مشهد مقدس با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی دولت در مسائل اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: مشکلی که از نظر جریان حاکمیت در مسائل اقتصادی داریم این است که جریان اقتصادی به صورت شفاف برای مردم مطرح نمی‌شود، دولت باید مردم را در جریان اقتصاد کشور بگذارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، عده‌ای سودجو نرخ کالاهایی که با نرخ ارز دولتی نیمایی گرفتند را بالا و پایین می‌برند که دولت باید با آنان برخورد کرده و کشور را اداره کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 958635

مهمترین اخبار ایران و جهان: