نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 13:30

مستند «ما کتک نمی‌خوریم» رونمایی و اکران شد/ نقدی بر خشونت خانگی و قوانین حقوق زن در آمریکا

رونمایی و اکران مستند «ما کتک نمی‌خوریم» نقدی بر قوانین حقوق زن در آمریکا و خشونت خانگی در این کشور با حضور جمعی از مسئولین و فعالان رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، رونمایی و اکران مستند «ما کتک نمی‌خوریم» نقدی بر قوانین حقوق زن در آمریکا و خشونت خانگی در این کشور با حضور جمعی از مسئولین و فعالان رسانه برگزار شد.

این نشست با حضور قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، عوامل تولید اثر و جمعی از فعالان رسانه در ساختمان شهدای رسانه برگزار شد.

مستند «ما کتک نمی‌خویم» به بررسی قوانین ایالات متحده آمریکا در حوزه زنان و قتل های خانگی در این کشور می پردازد.  کتک خوردن زنان و خشونت مردان علیه آنان در کشور آمریکا، بیشتر از آنکه از خوی و رفتار وحشیانه مردان آمریکایی ناشی شود از نوع قوانین ایالات متحده و همراهی ضمنی با این رفتار ناشی می‌شود.

فاطمه گودرزی، تهیه کننده این مستند می‌گوید: سالانه حدود 500 هزار نفر در آمریکا قربانی خشونت های جنسی می‌شوند  که 90 درصد این افراد زنان بالغ هستند! بر اساس آمار از هر سه زن در ایالات متحده امریکا، یک زن تا‌کنون تجربه چشیدن خشونت از سوی همسر یا پارتنر خود را داشته است. روزانه حدود بیست هزار تماس با مرکز امدادی خشونت خانگی برقرار می شود که آن سوی خط افرادی هستند که توسط همسر یا پارتنر خود ضرب و شتم شده یا تهدید به مرگ شده اند.

وی با اشاره به تحقیقات گسترده تیم پژوهش مستند و فیش های تحقیقی به دست آمده بیان می دارد: بر اساس آمار، اداره "مسؤلیت ملی در برابر خشونت خانوادگی" در ایالات متحده در هر نُه ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. در بازبینی مصاحبه های مسئولین آمریکایی به برخی گزارش های خیره کننده رسیدیم، به طور مثال  نادین ام نیوفویل، مدیر بخش مبارزه در برابر خشونت علیه زنان در وزارت عدلیۀ امریکا می گوید: "بر اساس یافته های ما در ایالات متحده، هر روز سه زن در این کشور به دست همسر و یا پارتنر سابق شان به قتل می رسند و این آمار برای ما بسیار جدی است."

اعتراضات زنان در امریکا بر علیه خشونت مردان بجای تبدیل شدن به مسیر اصلاح و کرامت زنان، تبدیل به ظهور جنبش های فمنیستی و بعضا ضد زن با شعارهای زنانه شد.

احسان شادمانی کارگردان مستند ما «ما کتک نمی‌خوریم» در حاشیه  این نشست در گفتگو با فارس گفت: نام مستند بر اساس یکی از شعارهای دهه هفتاد زنان امریکایی با عنوان ما کتک نمیخوریم انتخاب شده است. این مستند حاصل مصاحبه اکتشافی با تعدادی از دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا که بیش از یک دهه از زندگی خود را در این کشور گذرانده اند می باشد.

وی افزود: فیش های تحقیقی این مستند و منابعی که در این مستند به آن ها اشاره شده، برگرفته از منابع بین المللی و آمارهای داخلی کشور آمریکا از جمله اداره مسئولیت ملی در برابر خشونت خانگی و سناتورهای کنگره آمریکاست.

شادمانی در خصوص آرشیو منابع تصویری این مستند بیان داشت: منابع تصویری این مستند شامل تصاویری از آرشیو خبرگزاری های مطرح و همچنین اثار شاخص مستندسازهای بین المللی با محوریت خشونت علیه زنان در امریکا تهیه شده است. این مستند از بین بیش از 5000 دقیقه مستند، گزارش خبری، مصاحبه و اسناد تصویری در قالب آرشیوی تولید گردیده است.

در بخشی از مستند «ما کتک نمیخوریم»، حسن توکلی، گوینده متن این اثر به نکته ی قابل توجهی اشاره می کند:

«هرچند اعتراض به خشونت خانگی در نیمه دوم دهه 1970 پر رنگ شد، اما ضرب و شتم توسط همسر و محق شمردن مرد برای زدن همسر، ریشه در گذشته‌های دورتری داشت، تقریبا از زمانی که نخستین مهاجرین امریکایی وارد این سرزمین شوند.

هنگامی که نخستین مهاجرین سرزمین امریکا به این منطقه وارد شدند با تشکیل حکومت، شروع به نوشتن قوانین حقوقی برای امریکای تازه تاسیس خود کردند. نخستین مهاجران سرزمین امریکا قانون خود را از قانون "کامن لا" برگرفته از قوانین سنتی نظام قضایی بریتانیا گرفتند. قانون "کامن‌لا" در انگلستان در قرون وسطی ظهور کرد و در مستعمرات بریتانیا در سراسر قاره ها اعمال شد. بر اساس این قانون مرد حق داشت زن خود را در صورت نیاز تنبیه کند.

در سال 1982 اتفاق مهمی افتاد که سرآغاز بازنگری در موضوع خشونت خانگی علیه زنان بود.

تریسی ترومن ! زن خانه داری در شهر تورینگتون! اولین بار در اکتبر سال 1982 ، چارلز، همسر ترومن، با او دعوا کرد و او را از خانه بیرون انداخت. تریسی به اداره پلیس مراجعه کرد اما پلیس به شکایت او رسیدگی نکرد ! چون قانونی برای حمایت از او وجود نداشت !

یک ماه بعد، این اتفاق دوباره تکرار شد! این بار چارلز، همسر تریسی، در حالی که او در ماشین نشسته بود شیشه ماشین را به روی او شکست، تن تریسی از شیشه خورده پر شد. اینبار چون جنایت بیرون از خانه اتفاق افتاد بود، پلیس وارد شد، دادگاه رای به دو سال عدم مراجعه چارلز به تریسی داد. با این حال در طی این مدت دو سال نیز چارلز مکرر رای دادگاه را نقض کرد و هربار شکایت تریسی از نقض حکم دادگاه توسط همسرش به جایی نرسید! او حتی یک بار توسط چارلز تهدید به قتل شد اما پلیس بازهم حمایتی از او نکرد !

چند ماه بعد هنگامی تریسی همراه فرزندش در خانه بود، چارلز همسر او،  به اقامتگاه آنان وارد میشود، تریسی با پلیس تماس میگیرد، در این هنگام چارلز، با چاقو ضرباتی را در گردن، گلو، و قسه سینه تریسی وارد میکند ! در این لحظات یک مامور پلیس سر میرسد اما چارلز بدون واهمه با پا ضربه محکم دیگری به سر ترسیسی که حالا در خون خود روی زمین افتاده بود زد، پلیس اما هیچ واکنشی از خود نشان نداد. در حالی که چارلز قصد داشت بار دیگر به تریسی ِ خوابیده بر روی برانکارد حمله کند این بار  پلیس دست از تماشا برداشت و ترجیح داد چارلز را بازداشت کند! بعد از سه ضربه چاقو و چندبار ضربه زدن به سر تریسی !

تریسی تورمن هشت ماه را در بیمارستان گذراند. برخی اندام های او به طور موقت و برخی دیگر به طور دائم فلج شدند !تریسی این بار به جای شکایت از همسرش، از اداره پلیس به دلیل عدم حمایت و دفاع از او شکایت کرد! »

این مستند با همکاری مجمع داداندیشی زنان مسلمان و مجری طرحی گروه تولیدات رسانه ای میقات به سفارش شبکه بین المللی پرس تی وی به تهیه کنندگی فاطمه گودرزی و کارگردانی احسان شادمانی در دو نسخه انگلیسی و فارسی به مدت 28 دقیقه تولید شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 970235

مهمترین اخبار ایران و جهان: