نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 13:50

زکات باید در جامعه اسلامی امری بدیهی و همگانی باشد

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: انتظار امام صادق (ع) از جامعه اسلامی این است که زکات در آن یک امری بدیهی و جاری باشد نه اینکه فراموش شود یا مورد کم‌لطفی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام ظهر امروز در همایش زکات با بیان اینکه زکات از واجبات فراموش شده است، گفت: متأسفانه آن حد و ترازی که زکات باید در جامعه اسلامی داشته باشد دیده نمی‌شود و شاید همین امر سبب شده که در روز تعطیل برای این فریضه واجب و مهم همایش برگزار کنید.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: زکات را باید یک امر تشکیلاتی و منحصربه‌فرد دانست زیرا که تشکیلات موجود جوابگوی این واجب نیست.

وی با بیان اینکه زکات از امور حکومتی و گرفتنی است، ادامه داد: باید پیگیر امر حکومتی شد، آن را عملیاتی و آثار آن را در جامعه جاری و ساری کرد همانگونه که پیامبر اکرم(ص) افرادی را برای دریافت زکات می‌فرستادند تا این حق را بگیرند.

امام جمعه شهرکرد به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و بیان داشت: انتظار امام از جامعه اسلامی این است که زکات در آن یک امری بدیهی و جاری باشد نه اینکه فراموش شود یا مورد کم‌لطفی قرار بگیرد.

نکونام ادامه داد: امام می‌فرماید زکات از اموری نیست که انجام‌دهندگان آن را تجلیل کنید بلکه زکات از امور ضروری و واجب جامعه است و باید همگانی و بدیهی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان داشت: امام می‌فرماید به برکت زکات در جامعه امنیت و ایمان حفظ می‌شود، اقتصاد جامعه رونق پیدا می‌کند و زکات نشانه مسلم است و نماز بدون زکات معنایی ندارد.

وی ادامه‌ داد: در روایات آمده که اگر حق زکات در جامعه ادا شود فقیری در جامعه پیدا نمی‌شود پس یکی از دلایل افزایش فقر در جامعه ما ادا نشدن زکات در معنای عام و خاص است که اگر مورد توجه قرار گیرد و اغنیا دست فقرا را بگیرند اوضاع اقتصادی همه جامعه خوب می‌شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 984679

مهمترین اخبار ایران و جهان: