نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 16:02

اجرای ناقص طرح پزشک خانواده هزینه‌ زیادی روی دوش دولت می‌گذارد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: اجرای ناقص این طرح هزینه‌ای زیادی روی دوش دولت می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در سفر یک‌روزه  به مازندران در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: در نظر داریم از ظرفیت‌های دولت، وزارت بهداشت و همچنین کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی و مجمع خیرین برای رفع مسائل موجود در حوزه سلامت بهره گیریم. 

وی با بیان اینکه مازندران، از خیران بزرگ و فعال برخوردار است، افزود: تاکنون اقدامات مناسبی در حوزه‌های بهداشت و درمان صورت گرفت که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری استمرار یابد. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در هیچ جای جهان دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از پس هزینه‌های درمان بر آیند و نیاز به مشارکت مردم است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، اضافه کرد: بسیاری از طرح و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف با مشارکت خیران محقق می‌شود. 

دبیر مجمع خیرین سلامت کشور به طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: کمیسیون بهداشت و درمان، فرهنگستان و افراد خبره جامعه پزشکی، خواستار ایجاد تغییراتی در اجرای این طرح هستند تا نتایج مطلوب‌تری حاصل شود. 

شهریاری تصریح کرد: هدف ما این است که طرحی مناسب و درخور اجرایی شده و رضایت مردم را در پی داشته باشد نه اینکه در کوتاه مدت و ظرف یکی دو سال متوقف گردد و اجرای آن هزینه‌ای گزاف بر دوش دولت باشد. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امکانات مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه در بخش دیالیز مطلوب است، یادآور شد: در نظر داریم با استفاده از ظرفیت‌های خیران، امکانات موجود را ارتقا بخشیم و حتی بخشی از ساختمان‌های استیجاری حوزه بهداشت را با مشارکت خیران، احداث کنیم.

*ضرورت توجه بیشتر به حوزه پیشگیری و بهداشت 

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این دیدار، اظهار کرد: جامعه خیران، نعمتی بزرگ برای ما هستند و کمک و مشارکت بیش از ۲۵۰ میلیارد تومانی خیرین استان در حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته قابل توجه است. 

وی با تاکید بر تبیین مسائل حوزه سلامت و بهداشت، گفت: نباید از حوزه آموزش غافل شد و انتظار می‌رود از ظرفیت خیران برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره یا در دست احداث حوزه سلامت استفاده مناسب صورت گیرد. 

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: معمولا در جامعه ما به درمان بیشتر از  بهداشت و پیشگیری توجه می‌شود و چندان به بهداشت توجه نمی‌کنیم؛ در حالی‌که نیاز است ابتدا به حوزه پیشگیری بپردازیم و زمینه‌های ایجاد بیماری از جمله مصرف بی رویه سموم کشاورزی، آلاینده‌های شیمیایی زباله‌های صنعتی و سایر را کاهش دهیم. 

محمدی لائینی از خیران خواست به حوزه بهداشت توجه بیشتری کنند؛ چرا که حوزه سلامت از بهترین حوزه‌ها در بخش نیکوکاری و اقدامات خیرخواهانه است. 

وی، خواستار شناسایی طرح‌های مورد نیاز و پروژه‌های در دست اجرای استان در حوزه سلامت و همچنین اولویت‌بندی آنها بر اساس اهمیت و ضرورت توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران شد و گفت: این طرح‌ها و پروژه‌ها به‌ترتیب اولویت به مجمع خیرین جهت احداث و تکمیل معرفی شود تا اقدامات مناسب صورت گیرد.

* مشارکت ۲۵۴ میلیارد تومانی خیران سلامت مازندران در سال ۱۴۰۱

 فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در ادامه این دیدار اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران بخشی از مجموعه خود را به عنوان مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت فعال کرده است.

وی افزود: برنامه‌ها و خدمات متنوعی را در دست اجرا داریم که در چند حوزه در حال انجام است که یک حوزه آن ایجاد ساختار برای مشارکت‌های مردمی در سطح شهرستان‌ها بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: مجمع خیرین سلامت در سطح ۲۱ شهرستان مازندران تشکیل شد و شبکه‌سازی خیران انجام گرفت. 

 

غلامی با تاکید بر مشارکت همه‌جانبه مجمع خیرین استان برای شبکه‌سازی در شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: ایجاد ساختار برای حمایت از بیماران لاعلاج با مشارکت خیران از دیگر اقدامات ما در این حوزه است. 

وی، تهیه و تدوین کتابچه نیازمندی های سلامت شهرستان های مختلف استان را از دیگر اقدامات مثبت دانشگاه علوم پزشکی مازندران برشمرد و گفت: در این کتابچه  اولویت‌های هر شهرستان به تفکیک پروژه‌ها و نیازهای اساسی هر شهرستان لحاظ شده و خدمات و پروژه‌های آتی بر اساس آن خواهد بود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پایگاه سلامت شهری شماره ۴ ساری، بازسازی و تکمیل ساختمان کلینیک ام اس بیمارستان بوعلی سینا ساری، تامین هزینه ساخت پایگاه اورژانس۱۱۵ هچیرود در چالوس، تجهیز مرکز جامع سلامت نور، تجهیز بخش هایی از بیمارستان  زارع ساری و اجرای تعدادی پروژه های دیگر در شهرهای مختلف استان را  از دیگر اقدامات مشارکتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با خیرین سلامت استان عنوان کرد. 

غلامی با اعلام اینکه میزان مشارکت نقدی و غیر نقدی خیرین استان در حوزه سلامت در سال ۱۴۰۰،  ۱۵۴ میلیارد تومان است، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۱ با یکصد میلیارد تومان افزایش به عدد ۲۵۴ میلیارد تومان رسید. 

وی افزود: تعداد پروژه‌های خیرساز در سال ۱۴۰۱ در حوزه بهداشتی ۹ مرکز، ۵ پایگاه اورژانس۱۱۵ و ۴ مرکز آموزشی درمانی و بیمارستان بوده و  ۸ پروژه  نیز در حوزه بهداشتی و درمانی به طور کامل خیر ساز بوده است. یعنی از ۱۸ پروژه موجود، احداث ۱۰ پروژه با همت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مشارکت مجمع خیرین سلامت استان بوده است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سفری یک روزه به مازندران بازدید از مرکز بهداشت شماره ۳ ساری، مرکز دیالیز طولانی ۲ و مرکز شماره ۷ بهداشت ساری همچنین ساختمان در حال ساخت مجمع خیرین استان بازدید کرد.

 کلنگ‌زنی ساختمان مرکز جامع درمان ناباروری کوثر در بیمارستان امام ساری و بازدید از یکی مراکز بهداشتی درمانی ساری از دیگر برنامه‌های امروز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سفر به مازندران است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271379

مهمترین اخبار ایران و جهان: