نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 18:48

«نظام ارجاع» یک الزام برای نجات حوزه سلامت است

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: تمامی افراد در نظام سلامت به‌ دنبال اجرای طرح پزشک خانواده مبتنی بر نظام ارجاع هستند، این مسئله یک الزام برای نجات حوزه سلامت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علیرضا اعرابی ظهر امروز در اختتامیه اجلاس کشوری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت با اشاره به خدمات این سازمان گفت: کار کردن در بیمه سلامت و خدمت‌گزاری مردم افتخار ماست.

عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ما برای ایفای نقش خود در حوزه سلامت به بهترین شکل ممکن تلاش می‌کنیم، افزود: مسئولیت اصلی بخش سلامت با وزارت بهداشت است و ساز و کار بیمه و وظیفه آن مشخص است.

وی عنوان کرد: مدیران استانی باید در خصوص مبانی علمی راهکارهایی ارائه دهند که با شرایط کشور تطابق و تناسب داشته باشد و یک جمع نخبگانی از مدیران ارشد تشکیل شود تا با بررسی راهکارهای علمی به نتایج خوبی برسیم.

صرفه‌جویی در اعتبارات و چابک‌سازی سازمان مورد توجه قرار گیرد

اعرابی با اشاره به اینکه بودجه جاری ما از محل سرانه بیمه‌شدگان است، افزود: لازم است در ساز و کارهای صرفه‌جویی در خصوص منابع و اعتبارات اهتمام بیشتری داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: برای چابک‌سازی بیشتر سازمان باید از ایجاد ساز و کارهایی که مانع یا کندکننده هستند پرهیز کنیم.

وی در پایان رهاورد این اجلاس را انگیزه بیشتر و خدمت‌رسانی موثرتر در کنار بقیه راهکارهایی اجرایی دانست.

هزینه‌های بسیار بالا یکی از مشکلات نظام سلامت است

مسعود مشایخی نیز در حاشیه روز دوم اجلاس کشوری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به ملزومات اجرای طرح پزشک خانواده مبتنی بر نظام ارجاع، گفت: در خدمات حوزه سلامت یک مکانیزمی به‌نام سطح‌بندی خدمات وجود دارد و خدمات سلامت را در سطوح مختلف تعریف می‌کند، خدمات سطح یک برای سلامت نگه داشتن مردم و درمان اختلالات و بیماری‌ها در مراحل اولیه است.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در حیطه کاری خدمات عمومی سازمان بحث پزشک خانواده مبتنی بر نظام ارجاع مورد توجه قرار گرفته است، هزینه‌های بسیار بالا یکی از مشکلات نظام سلامت محسوب می‌شود و همچنین مردم متولی خاصی برای سلامت خود ندارند، بنابراین در صورت بروز بیماری برای مراجعه به پزشک دچار سردرگمی می‌شوند و عموما به توصیه نزدیکان به یک پزشک مراجعه می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده مزایای بسیاری برای نظام سلامت دارد، گفت: در این طرح برای هر فرد یک پزشک تعیین می‌شود و جمعیتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر تحت پوشش یک پزشک قرار می‌گیرد و در گام اول به سایر پزشکان مراجعه نمی‌کنند، این پزشک متولی سلامت این جمعیت است و آمارها نشان می‌دهد که ۹۵ درصد موارد توسط این پزشک می‌تواند حل و فصل شود.

مشایخی ادامه داد: در صورت نیاز بیمار به پزشک متخصص و فوق تخصص ارجاع داده خواهد شد.

مراجعه ۵۰ درصد مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه امروزه حدود ۵۰ درصد مردم برای دریافت خدمات سلامت به پزشکان متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کنند، یادآور شد: این مسئله موجب شده تا شاهد ازدحام در مطب این پزشکان باشیم و پزشک نتواند وقت کافی به هر بیمار اختصاص دهد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده می‌تواند پس از ارجاع بیمار خود به سطح ۲ و سه، روند ارائه خدمات سلامت به بیمار خود را پیگیری کند و ادامه درمان به پزشک خانواده ارجاع داده می‌شود، این مسئله دریافت خدمات سلامت را تسهیل می‌کند.

مشایخی در پایان تاکید کرد: تمامی افراد در نظام سلامت به‌ دنبال اجرای طرح پزشک خانواده مبتنی بر نظام ارجاع هستند، این مسئله یک الزام برای نجات سلامت است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1238279

مهمترین اخبار ایران و جهان: