نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 18:05

مرکزی قطب تولیدنان کامل/ راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آرد کامل

اراک- استاندار مرکزی گفت: نهضت احیا و ترویج نان کامل از اواخر سال گذشته در استان مرکزی کلید خورد و تاکنون ۷۰ نانوایی پخت این نان را محقق کرده‌اند.

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نان کامل سبوس‌دار اکنون در حدود ۷۰ خبازی استان مرکزی پخت می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به استقبال مردم، تعداد این نانوایی‌ها با سرعت رو به افزایش است.

استاندار مرکزی افزود: اولین و تنها کارخانه بزرگ تولید آرد کامل کشور با فناوری بومی و استاندارد در استان مرکزی راه‌انداری شده است و استفاده صددرصدی از ظرفیت این کارخانه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با افزایش آگاهی مردم از مزایای نان کامل سبوس‌دار، مصرف این نان در استان در حال افزایش است و استان مرکزی به قطب تولید آرد و نان کامل تبدیل خواهد شد.

مخلص الائمه بیان کرد: نهضت احیای نان کامل در اواخر سال گذشته با هدف افزایش سلامت و امنیت غذایی در استان مرکزی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه این نهضت با هدف ارتقای جایگاه نان در سبد غذایی خانوار با رویکرد افزایش ۷۰ درصدی تعداد کل خبازان و میزان نان‌های تولیدی در استان با آرد کامل و سبوس‌دار در استان اجرایی شده، گفت: همچنین تغییر در روش تولید آرد و پخت نان با هدف احیای نان‌های سنتی با روش‌های نوین در دستور کار است.

استاندار مرکزی افزود: در این راستا دبیرخانه مردمی نهضت احیا و ترویج نان کامل با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، صدا و سیما، سازمان‌های مردم نهاد با برگزاری یک رویداد اجتماعی راه اندازی شد و در گام اول تغییر در روش تولید آرد و پخت نان با هدف احیای نان‌های سنتی با روش‌های نوین در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت مصرف کنندگان از خواص گندم این دانه الهی بیشتر بهره مند شوند.

وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت کارخانجات تولید آرد استان برای تولید آرد کامل بهره گرفته شد.

لازم به ذکر است، کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سو تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلاء به دیابت نوع دو، از دیگر مزایای استفاده از مصرف نان کامل است.

سبوس نان باعث جلوگیری از یبوست می‌شود؛ همچنین سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1209379

مهمترین اخبار ایران و جهان: