نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 12:20

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر گسترش همکاری‌ها با اتحادیه اروپا

رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه نشست «سمرقند» با معاون اجرایی رئیس کمیسیون اروپا دیدار و بر گسترش همکاری‌های سودمند با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در چارچوب نشست «سمرقند» با «والدیس دومبروفسکی» معاون اجرایی رئیس کمیسیون اروپا دیدار و بر گسترش همکاری‌های سودمند با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

در این دیدار گسترش همکاری‌های سودمند بین ازبکستان و نهادهای اتحادیه اروپا از جمله در قالب منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

دامبروسکیس در این دیدار سلام صمیمانه «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.

همچنین وی حمایت خود را از برنامه در دست اجرای تحولات دموکراتیک برگشت ناپذیر و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در ازبکستان جدید را اعلام کرد.

در این دیدار بر تشدید روابط و تبادلات پرثمر، سیر روز افزون همکاری‌های متقابل در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، اقتصاد «سبز»، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک و همچنین زمینه فرهنگی تاکید شد.

مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری میلادی 65 درصد افزایش یافته است. سبد سهام پروژه‌های در حال انجام و امیدوار کننده با شرکت‌های پیشرو اروپایی و موسسات بانکی و مالی بیش از 20 میلیارد یورو است.

همچنین بر اهمیت تداوم دیالوگ فشرده با نهادهای اتحادیه اروپا، در درجه اول در مسیر اقتصادی، تاکید شد. تصویب قرارداد همکاری‌های گسترده، عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی و مشارکت در سیستم ترجیحی +GSP در مرکز توجه قرار دارند.

در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1220635

مهمترین اخبار ایران و جهان: