نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 08:25

قطع 4 اصله درخت نارنج کهنسال در ساختمان صنایع دستی میراث فرهنگی شیراز+ عکس

اجرای طرح ایجاد بازاچه دایمی صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ساختمان صنایع دستی در خیابان شازده قاسم، باعث قطع 4 اصله درخت نارنج کهنسال شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چندی است که از حافظه تاریخی سبز شیراز این درختان با قدمتی بیش از چهل سال کم شده است؛ درختان شهر شیراز که برای ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی در مرکز آموزش صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس قطع شده اند، طرحی که به زعم برخی از اهالی صنایع دستی، طرحی غیر کارشناسی است و با بافت اقتصادی منطقه هیچ گونه پیوست اقتصادی و فرهنگی ندارد.

 سوال اولی که اینجا مطرح است این است که چطور متولیان امر که خود مسولیت حفاظت از بناهای تاریخی و فضای سبز مجموعه های شاخص گردشگری را برعهده دارند اقدام به این عمل نموده اند و آیا این موضوع دارای مجوزهای لازم از شهرداری شیراز بوده است؟ و آیا امکان جابجایی این درختان وجود نداشته است و به واقع ضرورت ایجاد این بازارچه صنایع دستی چه بوده است؟

سوال دوم این است که آیا درختان کهنسال در اماکن تاریخی و فرهنگی دارای شناسنامه مصور هستند یا خیر؟ همانگونه که اشیاء تاریخی و بسیاری از آثار ملموس و ناملموس در حوزه میراث فرهنگی ثبت و ظبط می‌شوند، آیا این درختان کهنسال که عمری به درازای خود بناهای تاریخی و شاید بیشتر دارند دارای شناسنامه تخصصی هستند یا خیر؟

در این خصوص بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز از وجود چنین مشکلی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: در آن منطقه درخت نبوده است.

حال باید دید مدیران بالا دستی با وجود این تصاویر چه واکنشی نشان خواهند داد.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1248479

مهمترین اخبار ایران و جهان: