نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 09:21

واکنش‌ها به فرصت سوزی دولت‌های قبلی در همکاری با اندونزی

سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به کشور اندونزی در جنوب شرق آسیا گام موفق دیگری در مسیر احیای دیپلماسی منطقه‌ای است. کاربران فضای مجازی نسبت به این سفر مهم واکنش نشان دادند.

فارس پلاس؛ واکنش کاربران - سال ۱۴۰۲ تا به اینجا، سال پرتحرکی برای دولت سیزدهم در سیاست خارجی بوده است. سفر رئیسی به سوریه در سیزدهم اردیبهشت‌ماه و اخیرا سفر هیات دولت به اندونزی، دو سفر مهم دولت در سال ۱۴۰۲ است. نکته مهمی که در سفرهای دولت وجود دارد، توجه به ظرفیت های مهم اقتصادی و سیاسی و... است که در دولت های قبل نادیده گرفته شده است.

سفر به سوریه و چیدن میوه مقاومت

رئیس‌جمهور در ۱۳ اردبهشت‌ماه در صدر هیئتی عالی‌رتبه به دعوت رئیس جمهور سوریه وارد دمشق شد. آیت الله رئیسی در این سفر، با رئیس جمهور، علما، اندیشمندان و فعالان اقتصادی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، همچنین در این سفر برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر امضا شد.


استقبال رئیس جمهور سوریه از آیت الله رئیسی

 

وبگاه «التیار» لبنان پس از انجام سفر رئیسی یک صورتبندی از اهمیت و دستاوردهای این سفر ارائه داد:

نخست- از نظر زمانی، این سفر پس از توافق میان تهران و ریاض با میانجی‌گری پکن و همچنین احیای روابط دو جانبه دمشق و ریاض صورت گرفت.

دوم- مهم‌ترین نکته این سفر را می‌توان از نظر نمادین توضیح داد. زیرا آغازی برای شکست انزوای بین‌المللی سوریه که محور غربی سعی در تحمیل آن به دمشق داشت، بود.


نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و سوریه


سوم- از نظر محتوایی، در کنار رئیس‌جمهور ایران در سوریه علاوه بر شخصیت‌های سیاسی و نظامی، شخصیت‌های اقتصادی نیز حضور داشتند و بی تردید حضور آن‌ها موجب تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه ایران و سوریه خواهد شد و در مرحله بعد یعنی بازسازی سوریه خود را به خوبی نشان خواهد داد. 
 


رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی ایران و سوریه


درواقع این سفر را می‌توان چیدن میوه پیروزی مقاومت دانست. ایران و روسیه به طور مشترک حامی دولت سوریه مقابل ارتش تروریست‌های بودند که ناتو از ۸۰ کشور جهان وارد این کشور کرده بود. با این وجود دولت قبل سفری به سوریه نداشت و نقش ایران در بازسازی سوریه و بهره‌برداری از این فرصت اقتصادی مهم، مغفول و معطل ماند. این درحالی است که پوتین در مدت ۸ سال دولت روحانی دو بار به سوریه سفر کرد.

 

استقبال هزاران نفر از مردم دمشق در مسیر ۸ کیلومتری ورود به منطقه زینبیه

«محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی خود پیش از این سفر نوشته بود: «‏غرب آسیا یک دوره تحول ژئوپلتیک ۱۲ ساله به شدت پرتنش را طی کرده که پیروز قطعی آن جمهوری اسلامی ایران و بازنده قطعی آن آمریکاست. جشن پیروزی مقاومت، در سفر آیت الله رئیسی به سوریه برگزار خواهد شد.  رحمت الهی بر حاج قاسم شهید که به همه آموخت  قدرت در میدان تنها راه موفقیت دیپلماسی است.»

 


استقبال از سخنرانی رئیس‌جمهور در حرم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها

 

سفر به پرجمعیت ترین کشور مسلمان 

اندونزی طبق فکت بوک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA): کشوری در مجمع الجزایری میان اقیانوس هند و آرام با مساحت کل ۱/۹۰۴/۵۶۹ کیلومتر مربع است که ۹۳/۰۰۰ کیلومتر مربع آن را آب تشکیل می‌دهد. این سازمان اطلاعاتی، اندونزی را شانزدهمین کشور وسیع جهان معرفی کرده است. جمعیت اندونزی بالغ بر ۲۷۹/۴۷۶/۳۴۶ نفر است و از این حیث، در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.  اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است.
 

فیلم کامل مراسم استقبال از رئیسی در اندونزی

«Pwc» یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی جهان مستقر در ایالات متحده آمریکاست. بر اساس گزارش منتشر شده از این اندونزی در سال ۲۰۳۰ در جایگاه پنجم و در سال ۲۰۵۰ در جایگاه چهارم اقتصاد خواهد بود. با این وجود در دستگاه دیپلماسی دولت‌های قبل نسبت به این کشور غفلت شده است. 
 


غرس نهال به نشانه صلح و دوستی در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری اندونزی

 

در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور اندونزی ۱۱ سند همکاری بین ایران و اندونزی امضا شد. تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده بین وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با همتایان اندونزیایی در این سفر بود.
 


امضای اسناد همکاری بین ایران و اندونزی توسط وزرای دو کشور

 


امضای اسناد همکاری بین ایران و اندونزی توسط وزرای دو کشور


رئیس جمهور همچنین در سفر به اندونزی با رفتن به مسجد استقلال در بین مردم این کشور حاضر شد. استقبال مردم این کشور از آیت الله رئیسی قابل توجه بود. 
 


حضور رئیس‌جمهور در اجتماع نمازگزاران مسجد استقلال جاکارتا

 


حضور رئیس‌جمهور در اجتماع نمازگزاران مسجد استقلال جاکارتا


 

استقبال مردم اندونزی از رئیس‌جمهور

دیپلماسی منطقه‌ای دغدغه اصلی سیاست خارجی

در سال گذشته نیز شاهد سفر رئیس جمهور به کشورهایی بودیم که نشان از رویکرد جدی دولت در تقویت دیپلماسی منطقه‌ای دارد:

۱- سفر به عمان در خرداد ۱۴۰۱ که منجر به امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی میان مقامات دو کشور شد.


سفر رئیس‌جمهور به عمان


۲- تیرماه ۱۴۰۱؛ سفر به ترکمنستان برای سخنرانی در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر و دیدار با رؤسای جمهور روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذرباییجان.


حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر

 

۳- شهریور ۱۴۰۱؛ سفر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای. ۱۷ سند و یادداشت همکاری توسط مقامات عالی ایران و ازبکستان در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، گمرک، تلاش برای توسعه همکاری‌های ورزشی، علمی، فناوری و نوآوری، افزایش تبادلات فرهنگی، همکاری در زمینه بهداشت و درمان، عملیاتی‌سازی حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار، همکاری‌های محیط زیستی، توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار، اعضای محافل علمی و گروه‌های توریستی در جریان این سفر به امضا رسید. رئیس جمهور در این سفر همچنین دیدارهایی از جمله دیدار با پوتین، همتای چینی و نخست وزیر پاکستان و ... داشت.
 


حضور رئیس‌جمهور رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای

 

۴- مهر ۱۴۰۱؛ سفر به قزاقستان سفر با هدف حضور در اجلاس سران سیکا. کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) ، یک گردهمایی برای تقویت همکاری‌های متمرکز بر تضمین صلح، امنیت و ثبات در قاره کهن است.سیکا ۲۷ عضو اصلی دارد و ۸ کشور و ۵ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به عنوان ناظر، عضو این کنفرانس هستند.
 


حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سران سیکا

 

۵- بهمن ۱۴۰۱؛ سفر به پکن به دعوت همتای چینی خود شی‌جین‌پینگ. در جریان این سفر ۲۰ سند همکاری در زمینه‌های مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی میان مقامات عالی ایران و چین به امضا رسید.
 


سفر رئیس‌جمهور به پکن


رئیس‌جمهور در سازمان ملل

علاوه بر این‌ سفر ها رئیس جمهور در شهریور 1401 به سازمان ملل رفت که ضمن صحبت در مجمع عمومی سازمان ملل دیدارهای جداگانه‌ای نیز انجام داد.در این سفر 13 دیدار انجام شد که ۶ دیدار رئیس‌جمهور با همتایانی از فرانسه، بولیوی، سوئیس، فنلاند، صربستان و زیمبابوه، پنج دیدار با نخست وزیرانی از پاکستان، عراق، لبنان، ژاپن و ارمنستان و دو دیدار با رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل بود.
 


نشان دادن تصویر سردار سلیمانی توسط رئیس‌جمهور هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

 

توافق مهم با عربستان

درکنار این اقدامات دیپلماتیک باید توفق ایران و عربستان در پکن را نیز قرار داد. اگرچه انجام این سفر برعهده رئیس‌جمهور نبود اما این توافق سرآغازی برای تغییر رویکرد خصمانه عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد.

 


توافق ایران و عربستان در پکن

 

رئیس جمهور با اتمام سفر دوروزه به اندونزی، شامگاه سه‌شنبه سوم خرداد وارد کشور شد. اهمیت این سفر و نحوه تشریفات میزبان اندونزیایی موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی نیز شده بود. کاربران در طول این دوروز مطالبی منتشر کردند که بخشی از آن مربوط به اهمیت سفر به اندونزی و اشاره به رویکرد دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم بود:

 

 

 

 

 

 

 

 

اتفاقی مهمی که در این سفر افتاد تصمیم دوکشور برای انجام مبادلات با ارزهای ملی بود. کنارگذاشتن دلار از مبادلات بین دوکشور واکنش‌های زیادی از سوی کاربران را در پی داشت:

 

 

 

 

 

 

برخی کاربران هم این سفر را فرصتی دانستند که نسبت به عملکرد دولت های گذشته در عدم توجه به دیپلماسی منطقه ای گلایه کنند. کاربران همچنین نسبت به اقدامات برخی افراد که سعی در به حاشیه بردن دست‌آوردهای دولت به هربهانه ای هستند واکنش نشان دادند :

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1240879

مهمترین اخبار ایران و جهان: