نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 09:02

برگزاری جشنواره سنتی «آش زنگلاچو» در دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از برگزاری دومین جشنواره «آش زنگلاچو» در دامغان در موزه مردم‌شناسی بختیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اظهار کرد: دومین جشنواره «آش زنگلاچو» در دامغان همراه با برنامه «شَه شِه» به‌عنوان آیین نذر باران و پخت آش زنگلاچو با حضور پرشور مردم و جمعی از مسؤولان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه «شَه شِه دامغان» یکی از آیین‌های فرهنگی و معنوی این شهرستان است، افزود: در گذشته کشاورزان و باغداران این مرزوبوم بر این باور بودند که از ابتدای فروردین تا ۶۶ روز پس از شروع سال نو، بارش‌های بهاری ادامه دارد.

اکبرپور گفت: بر اساس همین باور در روزهای ششم، شانزدهم، بیست و ششم، سی و ششم، چهل و ششم، پنجاه و ششم، شصت و شصت و ششم بعد از تحویل سال منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بهاری بودند و برنامه‌های کشاورزی و آبیاری محصولاتشان را بر همین اساس تنظیم می‌کردند.

وی افزود: در این آیین، روز شصت و ششم بعد از نوروز را شروع گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته‌اند و با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر به جهت افزایش برکت در محصول، نسبت به جمع‌آوری کرسی اقدام می‌کردند و برای جمع‌آوری محصولات آماده می‌شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: زنگلاچو اصطلاحی در لهجه مردم دامغان است که به زردآلوی نارس یا چغاله زردآلو گفته می‌شود.

اکبرپور آیین‌های کهن را شناسنامه فرهنگی هر منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد: با اجرای این آیین‌ها و برگزاری جشنواره‌ها، برای احیا و ثبت آن‌ها گام برداریم.

به گزارش فارس؛موزه مردم‌شناسی بختیان دامغانی با هزاران اثر تاریخی و سنتی در دامغان- خیابان سراوری جنوبی- خیابان چهارباغ شرقی دایر و پذیرای علاقه‌مندان است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1243379

مهمترین اخبار ایران و جهان: