نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 17:06

کتابخانه‌های تخصصی در البرز احداث شود

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری البرز با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت خیرین در احداث کتابخانه‌ها، گفت: در این راستا کتابخانه‌های تخصصی در استان نیز احداث خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز، در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۴۰۲ که با حضور مهران رجبی برگزار شد، فرصت حضور وی را در همراه سازی خیرین برای ساخت برنامه های کتابخوانی مغتنم دانست.

وی با بیان اینکه وجود عقاید و تفکرات مختلف در جامعه یک اصل است گفت: متاسفانه عده ای بر سر سفره نظام مقدس جمهوری اسلامی ارتزاق می‌کنند لکن در هنگام ضرورت بعضاً از مسؤلیت اجتماعی خود شانه خالی می کنند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با اشاره به علاقمندی وافر مقام معظم رهبری (مد ظله) به کتاب و کتاب‌خوانی، ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب بسیار اهل مطالعه هستند و همواره این علاقمندی را با تسلطی که بر تألیفات دارند نشان داده اند. 

وی با بیان اینکه باید موضوع کتاب و کتابخوانی فرهنگ سازی شود و رسانه ها و دستگاه های ذی ربط در ترویج فرهنگ کتابخوانی خلاقیت و نوآوری داشته باشند، افزود: اختصاص یک کتابخانه ویژه محققان و پژوهشگران در البرزدر دستور کار قرارگیرد. 

ولی پوری با تاکید بر اینکه در مقوله فرهنگ و کتاب باید همبستگی و پیوستگی بین نهادهای ذیربط وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش و صدا وسیما استان با برنامه های متنوع وجذاب در این زمینه ورود نکند، تلاش‌های ما آن گونه که باید نتیجه نخواهند داشت.

معاون استاندار تصریح کرد: شاید در سرانه مطالعه اقبال به کتاب کاغذی کم شده باشد و ناشران به کتاب الکترونیک روی آورده‌اند. اما به جرات می توان گفت کتاب کاغذی همچنان در صدر است و تعداد چاپ‌ها نشان می‌دهد که کتاب مورد پسند مردم است.

ولی پوری با بیان اینکه طرح اهدای کتاب، اهدای دانایی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ها و استفاده بهینه از کتاب‌های بلا استفاده در استان در دستور کار قرار گیرد، افزود: با فرهنگ سازی و مشارکت همگانی در حمایت از مطالعه کتاب، ترویج سنت حسنه اهدای کتاب، شهروندان البرزی در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های عمومی سهیم باشند.

ولی پوری گفت پیشنهاد ما این هست که در راستای ارج نهادن به نقش و جایگاه والای کتاب و کتابخوانی در استان، یکی از میادین استان، به نام «میدان کتاب» نامگذاری شود و کمیته نام گذاری شورای شهر اهتمام ویژه ای در این خصوص داشته باشد. 

وی ضمن تاکید بر ترویج کتاب و کتابخوانی با استفاده از فضای مجازی، استفاده از ظرفیت خیرین در کنار تخصیص بودجه های دولتی درزمینه ساخت و تجهیز کتابخانه ها را خواستار شد.

معاون استاندار همچنین خواستار توجه ویژه به کتابخانه های روستایی شد و افزود: ارتقای شاخص های فرهنگی در جامعه از وظایف شهرداری‌ها می باشد و واریز سهم نیم درصد کتابخانه ها میتواند در افزایش شاخص‌های فرهنگی در جامعه موثر باشد.

وی تاکید کرد: توجه ویژه به ساخت کتابخانه در شهرستان‌ها و شهرهای فاقد کتابخانه، ایجاد قفسه کتاب در ادارات و نمایشگاه های گل و گیاه در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است. 

معاون سیاسی ‌اجتماعی استانداری همچنین با اشاره به تکثر قومیتی و مذهبی استان، یادآور شد: در تجهیز کتابخانه های عمومی استان باید از کتب و منابع تاریخ محور که بر اتحاد و وحدت و انسجام ملی تاکید دارد استفاده شود. 

وی در پایان بر برگزاری جشنواره دوستدار کتاب در استان تاکید کرد، افزود: استان البرز باید حضورفعال در جشنواره پایتخت کتاب داشته باشد و در اجرای جشنواره نیز از مشارکت و همکاری دستگاه های مختلف اجرایی و مردمی استفاده شود. 

در این نشست بر افزایش سرانه مطالعه و توسعه امکانات و زیرساخت های لازم جهت کتابخانه های جدید در شهرستان فاقد کتابخانه، توجه و تلاش بیشتر دهیاران و اعضای شوراهای شهر و شهرداران و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی به تعداد کتابخانه ها با توجه به پراکندگی جمعیت، مسائلی همچون املاک و ابنیه، مشکلات کتابداران و کتابخانه‌ها، شهرهای فاقد کتابخانه، کمبود اعتبارات بودجه‌ای و پایین بودن سرانه مطالعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1198279

مهمترین اخبار ایران و جهان: