نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 12:28

یک درصد قاچاق کشور در اردبیل رخ می‌دهد

اردبیل- معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: یک درصد کل قاچاق کشور در استان اردبیل رخ می دهد که مسئولان استان، این میزان را به درستی مدیریت می کنند.

مصطفی پورکاظم شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از مقصران اصلی عدم تولید و رونق نیافتن بحث سرمایه گذاری وجود عنصر نامطلوب قاچاق است که یکی از معضلات اصلی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد دلار چرخش و زایش کالاهای قاچاق در کشور عدد و ارقام کمی نیست و قطعاً این میزان مانعی در مسیر رشد تولید و بسترسازی برای اشتغال است.

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال مزین به مهار تورم و کمک به رشد تولید برنامه‌های متنوعی را در پیش گرفته که از جمله این برنامه‌ها فعال سازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

پورکاظم شایسته افزود: اگر این سامانه‌ها به درستی فعالیت کنند، از فرآیند پیش قاچاق گرفته تا ورود کالای قاچاق از مبادی اصلی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد تا با اشرافیت و تسلط کامل بتوان جلوی کالاهای قاچاق به کشور را گرفت.

وی گلایه تولیدکنندگان را در ورود کالاهای قاچاق به کشور یادآور شد و خاطرنشان کرد: این تولیدکنندگان حق دارند که در این زمینه شاکی باشند و تلاش ما بر این است تا در همه استان‌های کشور سامانه‌ها را به نحوی مرتبط و متصل کنیم تا با همکاری گمرک، صمت و سایر نهادها مقابله و مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

پورکاظم شایسته در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باید از طریق این سامانه‌ها اطلاعات در سامانه تجارت و انبارهای کشور ثبت و ضبط شده تا به صورت ریشه‌ای و سیستماتیک جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

وی اجرایی شدن مصوبات ستاد مرکزی را در یک فرآیند درست و اصولی بسیار مهم و با اهمیت توصیف کرد و ادامه داد: در استان‌ها نیز به تبع همین تصمیم گیری ها حتی در سطح عرضه نیز باید از فروش کالاهای قاچاق جلوگیری شده و مدیریت صحیحی در این بخش اتفاق بیفتد.

پورکاظم شایسته بیان کرد: تلاش ما بر این است تا از مراحل پیش از مبادی ورود کالای قاچاق به کشور تا عرضه آن برنامه ریزی ها و ساماندهی کار به نحوی باشد تا حداقل عرضه این کالاها را در سطح بازار شاهد باشیم.

وی با ابراز نگرانی از قاچاق کالاهای یارانه ای و اساسی در کشور نظیر آرد، گندم، دارو، دام و… را یادآور شد و اظهار کرد: حتی چنین کالاهای اساسی مردم که با هزاران مصیبت در کشور تأمین می‌شود، در خارج از کشور قاچاق شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

پورکاظم شایسته با بیان اینکه یک درصد کل قاچاق کشور در استان اردبیل رخ می‌دهد که با مدیریت و هماهنگی مناسب در استان اردبیل کارها و اقدامات پیشگیرانه انجام شده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود با تداوم همین روحیه همدلی بتوان بهترین آثار و نتایج را به دست آورد.

مردم در خرید کالاها به شناسه و کد رهگیری توجه کنند

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: از سال گذشته عرضه کالاهای داخلی و تولید کشورمان را منوط به ارائه کد رهگیری و شناسه کردیم تا مردم در خرید خود به این ۲ اصل توجه کنند.

وی افزود: اگر هموطنان با شناسه و کد رهگیری خرید کالاها را انجام دهند قطعاً از ضمانت و دیگر حمایت‌های داخلی در این حوزه استفاده خواهند کرد و با کمترین دغدغه و مشکل کالاها را با کیفیت مناسب مصرف می‌کنند.

پورکاظم شایسته در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی نیز خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از تولید این محصول در خارج از کشور و به صورت واردات انجام می‌شود که در خرید این کالاها نیز خانواده‌ها باید به کد سلامت و بهداشت توجه کنند.

وی اضافه کرد: کالاهای سلامت محور که نگرانی جامعه را نیز به همراه داشته در بحث واردات و قاچاق با آسیب‌های جدی برای افراد جامعه روبه رو است که ضرورت دارد در مصرف مواد آرایشی حتماً مصرف کنندگان به کد سلامت توجه کرده و در این زمینه دغدغه‌های مسئولان را به حداقل برسانند.

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: بخش عظیمی از تولید محصولات بهداشتی به صورت داخلی است اما در حوزه مواد آرایشی بخش عمده ای وارداتی است که در این زمینه بهتر است به کیفیت و نشان استاندارد آنها توجهی جدی شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1248979

مهمترین اخبار ایران و جهان: