نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 11:58

ایران در بانک خون بندناف در خاورمیانه پیشرو است

ساری- مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: ایران در زمنیه منابع بانک خون بندناف در خاورمیانه پیشرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران ضرابی رئیس بانک خون بندناف فرهنگ سازی برای ذخیره سازی صدادهای بنیادی را امری ضروری دانست و گفت: سلول‌های بنیادی انقلابی در حوزه پزشکی ایجاد کرده است.

وی با اظهار اینکه سلول بنیادی را از منابع می‌توان تهیه کرد و گفت: سلول‌های بنیادی را از از خون مغز و استخوان و خون بند ناف می‌توان تهیه کرد همچنین از بافت چربی و پالت درمان می‌توان آن را به دست آورد.

به حجم خون بند ناف را ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر عنان کرد و گفت: این خون پس از تولد نوزاد جمع آوری می‌شود و اگر جمع آوری نشود این خون دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه دانش سلول‌های بنیادی پیشرو است، گفت: منابع مختلفی برای تهیه بانک خون وجود دارد و در این زمینه پیشرو هستیم.

ضرابی با بیان این که نمونه‌ها را در تانک‌های حاوی نیتروژن ذخیره می‌کنیم، گفت: این تانک‌ها در دمای مناسب و با تکنولوژی پیچیده‌ای نگهداری و ذخیره می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف تعداد نمونه‌های جمع آوری شده را بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف ذکر کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از ۲۲۰ هزار نمونه برسد و بزرگترین ظرفیت سلولی را در خاورمیانه دارا هستیم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی با بیان این که ۴۵ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در کشور وجود دارد، گفت: مازندران نیز به عنوان استان پیشرو در زمینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند.

ضرابی با عنوان این که نسبت به کشورهای همسایه بزرگترین ظرفیت و میزان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را داریم، گفت: بانک خون بند ناف رویان تنها بانک خون ثبت جهانی است.

وی گفت: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف عمومی جمع آوری شده است و در بانک‌های خصوصی و خانوادگی نیز بیش از ۷ میلیون نمونه خون بنده ناف ذخیره شده است

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463579

مهمترین اخبار ایران و جهان: