نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 16:14

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضائی؛ در دستور کار

دادستان کل کشور گفت: کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضائی در کنار جذب قضات انقلابی و فاضل از جمله رویکردها و برنامه‌های جدی قوه قضائیه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدکاظم موحدی آزاد، دادستان کل کشور بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید سرزده از دادسرای عمومی و انقلاب سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از رویکردها و برنامه‌های قوه قضائیه کم کردن زمان رسیدگی به پرونده‌های قضائی است.

وی از دیگر اولویت‌های این قوه را توسعه و تقویت نهاد صلح و سازش عنوان کرد و گفت: این مسأله موجب کاهش آمار پرونده‌ها خواهد شد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده‌های وارده به شعبه‌های دادگاه‌ها زیاد است، گفت: عموم قضات با احساس مسؤولیت به وظایف خود عمل می‌کنند؛ اما کثرت کار یکی از دلایل اطاله در رسیدگی است؛ البته این را هم باید گفت کار قضا همراه با اطاله است، چراکه قاضی حتی در بررسی شکایات عادی همچون توهین و موضوعاتی از این دست بلافاصله نمی‌تواند تصمیم‌گیری کنند و باید موضوع را بررسی کند.

موحدی آزاد با بیان اینکه نقش حاکمیت قانون در آزادی‌های مشروع و صیانت از حقوق عامه در کنار جذب قاضی از راهبردهای ارتقای خدمات دستگاه قضا محسوب می‌شود، اظهار کرد: آموزش ضمن خدمت قضات در کنار جذب نیروهای فاضل و انقلابی در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و در این زمینه نیز طی 2 سال خیر این قوه توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است.

وی بر افزایش آگاهی حقوقی مردم تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها و مسؤولان فرهنگی در این راستا نقش بسیار مهمی دارند؛ چراکه به هر میزان آگاهی حقوقی مردم افزایش پیدا کند؛ تعداد مراجعات به دادگاه‌ها و دادسراها کاهش می‌یابد.

دادستان کل کشور با اشاره به توجه و اهتمام جدی قضات در رسیدگی به دعاوی تصریح کرد: اگر آگاهی حقوقی مردم افزایش یابد بسیاری از مسائل بدون مراجعه به دستگاه قضا و یا حتی شوراهای حل اختلاف حل می‌شود.

به گزارش فارس، دادستان کل کشور که برای شرکت در آئین تکریم و معارفه دادستان کل استان سمنان به این استان سفر کرده است، در بازدید سرزده از دادسرای عمومی و انقلاب سمنان، برخی پرونده‌ها را بررسی کرد و با مردمی که در دادسرا حضور داشتند، دیدار چهره با چهره داشت.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1491535

مهمترین اخبار ایران و جهان: