نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 14:11

استفاده از کشت حفاظتی در چهارمحال و بختیاری در دستورکار قرار دارد

شهرکرد_ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده از کشت حفاظتی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس بیک‌بکان ظهر شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ که با کشت گیاهان پاییزه ازجمله گندم، جو و کلزا آغاز شده است، به جهت رعایت اصول فنی که در کشت پاییزه وجود دارد، استفاده از دستگاه‌های مکانیزه و حفاظتی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در سال‌های گذشته آسیب‌هایی در زمینه فرسایش، از بین رفتن بافت و ساختمان خاک، در اراضی کشاورزی ایجاد می‌شد که دلیل آن استفاده از گاوآهن‌های برگردان‌دار توسط کشاورزان بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در کشورهای قاره آمریکا به ویژه کشورهایی چون برزیل، مکزیک و… کشت‌های مکانیزه بسیار توسعه یافته است و در آسیا نیز کشورهایی که در این خصوص عملکرد خوبی داشتند چین، هند و پاکستان هستند.

بیک‌بکان عنوان کرد: آینده کشاورزی کشور علاوه بر حفظ منابع آبی و بهره‌وری بهینه از منابع آبی باید براساس کشت‌های بدون خاکورزی و حفاظتی برنامه‌ریزی شود، جلوگیری از شخم زدن خاک، حفظ بقایای گیاهی و… ازجمله موارد مهم در این زمینه هستند.

وی خاطرنشان کرد: حفظ بقایای گیاهی بدین معنی است که حداقل ۳۰ درصد از بقایای محصولات را در سطح خاک نگه داریم، این اقدام باعث می‌شود مواد عالی خاک‌ها افزایش پیدا کند و در سطح خاک باقی بماند و خاک خنک شده، رطوبت آن حفظ می‌شود و از فرسایش جلوگیری می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تنها راه برای توسعه کشت پاییزه به ویژه در عرصه‌های دیم و کشت مستقیم، استفاده از کشت‌های حفاظتی است.

بیک‌بکان بیان کرد: کشت حفاظتی دارای چند خصلت است که ازجمله آن می‌توان به تغذیه گیاه اشاره کرد که با استفاده از تجهیزات مکانیزه که هم دارای مخزن بذر و هم دارای مخزن کود هستند، این مهم انجام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491135

مهمترین اخبار ایران و جهان: