نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 16:12

دیدار پوتین و «اردوغان» سرنوشت توافق غلات را تعیین می‌کند

بنا به گفته یک منبع آگاه، وضعیت توافق غلات در دیدار آتی روسای جمهور روسیه و ترکیه مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، بنا به اعلام یک منبع آگاه روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره آینده توافق غلات رایزنی خواهند کرد.

یک منبع آگاه از روند مذاکرات بر سر توافق صادرات غلات از دریای سیاه روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان مذاکرات آتی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترک وی، تا حد زیادی آینده توافق غلات مشخص خواهد شد.

اسپوتنیک به استناد گفته‌های این منبع آگاه نوشت که امیدهای بسیار زیادی درباره این مذاکرات وجود دارد، از بسیاری جهات آنها در مورد آینده این توافق شفاف خواهند بود. این روند با سازمان ملل هماهنگ شده است.

این منبع آگاه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان روسای جمهور روسیه و ترکیه به صورت سازنده برگزار شود و فرصت هایی برای از سرگیری توافق غلات فراهم آورد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز روز جمعه اعلام کرد که دیدار پوتین با اردوغان در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. پس از آن یک منبع دیپلماتیک در آنکارا اعلام کرد که دیدار بین روسای جمهور دو کشور اوایل سپتامبر و پیش از نشست سران گروه ۲۰ برگزار خواهد شد.

مسکو در تیرماه توافق غلات با اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. این توافق تردد امن محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند را در طول سال گذشته تضمین می‌کرد. توافق مذکور به میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در راستای کمک به تسهیل بحران جهانی غذا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعقد شد. مسکو و کی‌یف هر دو جزء پیشتازان حوزه صادرات غلات محسوب می‌شوند.

روسیه اعلام کرد که اگر درخواست‌های مسکو ذیل توافق مبنی بر بهبود صادرات غلات و کود شیمیایی این کشور محقق شود، به توافق بازخواهد گشت. به گفته مسکو، تحریم‌ها بر سر پرداخت، لجستیک و بیمه محموله‌ها، صادرات محصولات کشاورزی روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473479

مهمترین اخبار ایران و جهان: