نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 19:40

تکرار وقوع آلودگی‌های نفتی در گناوه/ دادگستری به موضوع ورود کرد

بوشهر- ورود آلودگی‌های نفتی به دریا و ساحل در شهرستان گناوه طی سال‌های اخیر چند مرحله تکرار شده و حالا دادگستری استان بوشهر به این موضوع ورود کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر از شمال تا جنوب میزبان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است و مردم این استان همواره میزبانان شایسته‌ای برای این صنایع بوده‌اند.

هرچند عایدی مردم از مواهب صنایع مستقر در استان کم و ناچیز بوده است، ولی معایب این صنایع همواره مردم ساحل‌نشین استان بوشهر را آزرده خاطر کرده است.

از آلودگی‌های ناشی از انتشار گازها و مشعل‌سوزی در نقاط مختلف استان گرفته تا ورود آلودگی به زمین و آب و دریا و.... همه و همه باعث شده تا مردم استان بوشهر به معضلات زیست‌محیطی متعددی روبرو باشند.

با توجه به عبور خطوط لوله انتقال نفت و گاز از طریق دریا و خشکی در استان، عبور شناورهای بزرگ و کوچک برای انتقال نفت و گاز و دیگر فرآورده‌ها، استقرار سکوها و تأسیسات نفتی و گازی و… آلودگی دریا و ساحل یکی از چالش‌های تکراری در سواحل استان بوشهر است.

طی روزهای اخیر بار دیگر ورود آلودگی‌های نفتی به دریا در شهرستان گناوه مشکل‌ساز شده و مردم خواستار تسریع در رفع این آلودگی و جلوگیری از تکرار آن هستند.

میزان آلودگی گسترده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی‌های لازم در مورد این آلودگی صورت گرفته که بیانگر گستردگی این آلودگی‌ها است.

کامبیز عبدالهی با اشاره به هنوز علت دقیق بروز این آلودگی مشخص نیست اضافه کرد: آمادگی لازم برای مقابله با این آلودگی‌ها توسط نفت و گاز گچساران و اداره بندر و دریانوردی گناوه اعلام شده است.

و با اشاره به اینکه این آلودگی در ۲ مایلی بندر گناوه مشاهده شده است افزود: از مردم گناوه می‌خواهیم که تا پایان جمع آوری آلودگی و لکه‌های نفتی به دلیل خطرات جسمانی و بیماری‌های پوستی، از شنا در دریای گناوه خودداری کنند.

تکرار وقوع آلودگی‌های نفتی در گناوه/ دادگستری به موضوع ورود کرد

اعزام تیم مقابله با آلودگی

فرمانداری شهرستان گناوه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به محض دریافت گزارش لکه‌های نفت در ساحل گناوه بلافاصله به شرکت بهره برداری نفت گاز گچساران اطلاع رسانی شد که چندین گروه از نفت و گاز گچساران و تیم مقابله با آلودگی اداره بنادر و دریانوردی به گناوه اعزام شد.

پس از بررسی مشخص شد که نشت نفت از خطوط در خشکی نیست، لذا به شرکت پایانه و فلات قاره اطلاع رسانی شد که منشأ و مسئول آن به جد در حال پیگیری و بررسی است.

از شهروندان و گردشگران تا زمان جمع‌آوری کامل لکه‌های نفتی در ساحل گناوه خواهشمندیم تا اطلاع ثانوی از حضور و شناکردن در دریا خودداری کنند.

ورود دادگستری بوشهر به آلودگی نفتی در گناوه

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در خصوص آلودگی نفتی در بندر گناوه اظهار کرد: چهار خط لوله انتقال نفت صادراتی از اهواز به جزیره خارگ به قطر ۵۰ اینچ در عمق یک و نیم متری دریا عبور می‌کند که یکی از این خطوط انتقال نفت در نزدیکی سواحل بندر گناوه از ساعت ۱۰ روز گذشته به صورت جزئی دچار نشتی شده است.

مهدی مهرانگیز افزود: به محض اطلاع از این موضوع کمیته بحران در جزیره خارگ تشکیل و هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های ذیربط انجام شد. همچنین هماهنگی‌های لازم جهت کاهش دبی نفت ارسالی به جزیره خارگ و کاهش نشت نفت انجام شده است.

به محض اینکه مشخص شود نشتی نفت مربوط به کدام خط لوله است، نسبت به بستن خط لوله اقدام خواهد شد وی ادامه داد: مهندسان و گروه‌های اعزامی به منطقه با استفاده از GPS محل دقیق نشتی نفت را پیدا کرده اند، اما هنوز مشخص نشده است که نشتی از کدام یک از خطوط انتقال نفت است، زیرا تمام این خطوط از کنار هم عبور کرده اند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بیان کرد: از آلودگی نفتی نمونه برداری شده است تا مشخص شود کدام لوله دچار نشتی شده است، زیرا نفت عبوری از هر کدام از خطوط متفاوت است. نمونه‌های برای آزمایش به جزیره خارگ ارسال شده است.

مهرانگیز گفت: به محض اینکه مشخص شود نشتی نفت مربوط به کدام خط لوله است، نسبت به بستن خط لوله اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه این خطوط لوله، نفت صادراتی کشور را به کشتی‌ها منتقل می‌کنند امکان بستن تمام خطوط وجود ندارد، زیرا روند صادرات نفت دچار اخلال می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر تاکید کرد: دستور قضائی داده شده است که به محض مشخص شدن خط لوله آسیب دیده، هر چه سریع‌تر نسبت به بستن نفت اقدام شود.

مهرانگیز بیان کرد: بر اساس اعلام مهندسین کار حفاری و گل برداری از روی لوله نفتی و تعمیر آن یک هفته زمان نیاز دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471979

مهمترین اخبار ایران و جهان: