نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 15:10

تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاها

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خارج از بافت در روستاهای استان گفت: بسیاری از زمین‌های زراعی ما زیر ساخت‌و ساز رفته و امنیت غذایی ۱۶ میلیون نفر به خطر افتاد که ناشی از رهاسازی مشکل توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و نهادهای دیگر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی پیش از ظهر امروز در نشست با مدیرکل بنیاد مسکن استان مازندران با بیان اینکه مسکن نعمت و در مستاجری و خانه‌بدوشی آرامشی نیست، اظهار کرد: بنیاد مسکن به امنیت و بهداشت روانی جامعه روستاییان کمک می‌کند که برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه نباید از دروغ‌پردازی بیگانگان در ارتباط با ناکارآمد نشان دادن مسؤولان در حوزه مسکن نگران باشیم بلکه باید جهاد تبیین داشته باشیم، افزود: زمین کشاورزی در کنار مسکن بسیار مهم است اما بسیاری از زمین‌های کشاورزی ما به زیرساخت و‌سازهای بی‌رویه در مسیر خوشگذرانی رفته است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اهمیت امنیت غذایی و امنیت روانی، اضافه کرد: این مهم تعامل بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مرتبط را می‌طلبد.

محمدی‌لائینی خواستار کمک به ساخت‌وساز مسکن در بحث مشکل تنگنایی زمین، شد و گفت: نقشه بافت روستاها باید به‌گونه‌ای باشد که ساکنان غیربومی مجاز به ساخت‌وساز غیرمجاز نشوند و برای ساکنان بومی نیز امتیازاتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون ۹۹ روستاها و کمیسیون ۱۰۰ شهر را خراب کرده است: ادامه داد: توجیه دهیاران در رابطه با کمیسیون ۹۹ اینکه کار را فقط به دریافت جریمه و پورسانت محدود نکنند و به‌جای حل مشکل آن را رها نکنند باید در دستور کار قرار گیرد که یکی از عوامل تجاوز به منابع طبیعی وجود این روزنه‌ها است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه‌کاره، خاطرنشان کرد: مطالعه و بررسی طرح‌های جدید اولویت دوم باشد.

محمدی‌لائینی با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خارج از بافت در روستاهای استان افزود: باید به جلوگیری از ساخت‌وساز بیشتر از قلع و قمع و اعمال جریمه اهمیت دهید.

وی یاداور شد: براساس آمار بسیاری از زمین‌های زراعی ما زیر ساخت‌و ساز رفته و امنیت غذایی ۱۶ میلیون نفر به خطر افتاد که ناشی از رهاسازی مشکل توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و نهادهای دیگر است.

نماینده ولی فقیه در مازندران  گفت: در کنار رها کردن اراضی، بحث تبعیض و گیر دادن به روستایی‌های دیگر مشکل‌ساز شده است که باید جلویش گرفته شود‌ و کارها طبق قانون پیش برود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151379

مهمترین اخبار ایران و جهان: