نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 10:31

مقابله سوداگران با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه/ حل مشکل مسکن‌ نیازمند ورود مستقیم رئیس‌جمهور است

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: رئیس‌جمهور در همه سخنرانی‌های خود مسئله مسکن را به عنوان مهمترین دغدغه مطرح می‌کند اما شورای عالی مسکن که در شرایط فعلی باید هر هفته با حضور شخص رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دهد، مدت هاست که برگزار نشده و همین مسئله مشکلاتی در نظام تصمیم‌گیری ایجاد کرده است.

سید سعید پارسافر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مسکن کماکان مشکل اصلی مردم در کشور است، اظهار داشت: وضعیت مسکن در کشور ما چیزی نزدیک به بحران در خانواده‌هاست و فعالیت‌هایی که تا الان انجام شده مصداق ضرب‌المثلی است که می‌گوید، «با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود»؛ تورم در بخش مسکن برای مردم به خصوص قشر متوسط و ضعیف به لحاظ درآمدی کمرشکن شده و مردم با مسکن ملکی تقریبا خداحافظی کردند که این گزاره از شاخص‌های نظیر دسترسی به مسکن که به 50 تا 70 سال در شهرهای مختلف کشور می‌رسد، قابل تایید است.

* مسئولان برای حل مسئله مسکن اقدامی نمی‌کنند

وی با اشاره به مفهوم شاخص دسترسی به مسکن به عنوان میزان سال‌هایی که یک خانواده با پس‌انداز تمام درآمد خود می‌تواند یک خانه خریداری کند، افزود: تنها راه پیش‌روی زوج‌های جوان ما در کشور برای صاحب‌خانه شدن، مسکن استیجاری است و رشد آمار مسکن استیجاری این اتفاق را تایید می‌کند.

این کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن گفت: چیزی که جامعه کارشناس حوزه مسکن را آزار می‌دهد، این است که دنیا همه این مشکلاتِ امروزِ مسکن ما را داشته و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته است و این راهکارها دهه‌ها است که در کشور ما توسط کارشناسان و بعضا مسئولان بیان می‌شود، اما اقدام اثرگذاری در این حوزه نمی‌بینیم.

پارسافر با اشاره به راهکار مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یک راهکاری در دنیا تجربه خود را پس داده به نام مالیات بر عایدی سرمایه که از افزایش عایدی یک معامله نظیر ملک، بخش قابل توجهی مالیات در نظر می‌گیرند تا شاهد تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن نباشیم، ادبیات این موضوع از سال 1395 در کشور ما در سطوح عالی مطرح است اما همچنان تصویب نشده است.

وی ادامه داد: امروز شاهد این پدیده هستیم که بدون هیچ پشتوانه‌ای قیمت یک ملک در یک منطقه تهران طی 2 ماه چند برابر می‌شود اما دولت تنها می‌تواند این مسئله را با سامانه‌های خود رصد کند و هیچ اقدام و ابزاری ندارد که با این پدیده مقابله کند و در نهایت فشار این مسئله به مردم منتقل می‌شود.

*مالیات بر عایدی سرمایه با فشار سوداگران در بالاترین سطوح تصویب نمی‌شود/ راهکار‌های مُسَکن‌محور جواب نمی‌دهد

پارسافر ضمن انتقاد از عملکرد نهادهای تقنینی کشور در مواجه با قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: با وجود سبقه 7 ساله فرآیند تصویب این قانون در کشور، همچنان شاهد این هستیم که یک نماینده که در خوشبینانه‌ترین حالت اطلاعی از قانون ندارد، چگونه برای سوداگران در کشور سینه سپر کرده و اجازه تصویب قانون را نمی‌دهد؟ تا بدین ترتیب همچنان شاهد بدون ابزار بودن حاکمیت در کشور باشیم.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: تابستان و فصل داغ نقل و انتقال مستاجران نزدیک است و بازهم در این بازه زمانی به فکر راهکارهای مُسَکن‌محور می‌افتیم اما به سراغ استفاده از راهکارهای ریشه‌ای نمی‌رویم.

پارسافر ادامه داد: یک عده سودجو و سوداگر در اقتصاد ما یک شبه قیمت‌ها را بالا می‌برند اما قانون‌گذار ما جرأت تصویب یک راهکار تجربه شده در دنیا را ندارد و از یک سو در تلویزیون از لزوم جلوگیری از افزایش قیمت‌ها صحبت می‌کند و از سوی دیگر در مجلس با جلوگیری از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه سوداگر را حمایت می‌کند و مشخص نیست که دست سوداگران تا کجا باز شده است.

* سنگ‌اندازی در مسیر ساخت یک میلیون مسکن مشهود است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله ساخت مسکن پرداخت و گفت: رکورد در حوزه مسکن سال‌هاست که نهادینه شده و یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، عرضه کم واحد مسکونی است، در این شرایط ساخت مسکن یک طبقه می‌تواند همزمان با آزادسازی حریم بسیاری از شهرها نیاز را مرتفع کند اما همچنان مسئولان کشور ما اقدامی انقلابی را برای این مسئله انجام نمی‌دهند و در حال فرصت‌سوزی هستند.

پارسافر تاکید کرد: تورم یک مسئله فضایی نیست و نتیجه افزایش شاخص قیمت‌ها است، بخش قابل توجهی از تورم مرتبط با مسئله مسکن و افزایش قیمت این بخش است اما شاهد این هستیم که برخی عناصر اقتصادی دولت نه تنها اقدامی برای ساماندهی این بخش انجام نمی‌دهند بلکه در مسیر ساماندهی سنگ‌اندازی می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در بیان نمونه این سنگ‌اندازی در حوزه مسکن گفت: یک رکورد بسیار منفی در دولت سیزدهم عدم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در حدود 10 ماه از سال بود که زمینه نارضایتی گسترده قشر محروم را فراهم کرد اما رویه‌های کند و بوروکراسی پیچیده بدون علم به اثرات این موضوع به تاخیر در پرداخت دامن زد.

وی ادامه داد: برخی در دولت در حمایت از بانک‌ها طرح‌های تجربه نشده تامین مالی از نفت را پیشنهاد کردند اما مطابق اظهارات کارشناس در ابتدای این مسئله، این حرف‌ها برای مردم خانه نشد و مهمترین وعده رئیس جمهور را تحت الشعاع قرار داد.

* چرا رئیس جمهور جلسه شورای عالی مسکن را تشکیل نمی‌دهد

این کارشناس اقتصادی در تشریح جزئیات اقدامات لازم برای ساماندهی مسکن گفت: ما در کشور قانون داریم که سالی یک میلیون مسکن بسازیم و امروزه مهمترین عنصر اجرا نشدن این قانون نظام بانکی است که اتفاقا طبق همین قانون باید جریمه سنگین شود اما تیم اقتصادی دولت به جای اجرای قانون در حال توجیه سازی برای بانک‌ها هستند.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور در همه سخنرانی‌های خود مسئله مسکن را به عنوان مهمترین دغدغه مطرح می‌کند اما شورای عالی مسکن که در شرایط فعلی باید هر هفته با حضور شخص رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دهد مدت ها است که برگزار نشده و همین مسئله مشکلاتی در نظام تصمیم‌گیری ایجاد کرده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: درد مسکن مردم با حرف درمان نمی‌شود و باید این مشکل با پیگیری در بالاترین سطوح به سمت حل شدن پیش برود.

پارسافر تاکید کرد: مسئله مسکن یک مسئله حل شدنی است و راهکارهای آن مشخص است و الان وقت تصمیم برای نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور به حساب می‌آید و اگر این مسائل محقق نشود، فشار آن مستقیم به سفره مردم خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1140835

مهمترین اخبار ایران و جهان: